رونق تولید از مسیر فناوری اطلاعات

21      تاریخ آخرین ویرایش :   4 تیر 1398       31 بازدید
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 5 دقیقه

رونق تولید نیاز به برنامه ریزی های مختلفی در همه حوزه های اقتصادی و ارکان حاکمیت دارد.که یکی از مسیرهای رونق تولید و تجارت مسیر فناوری اطلاعات می باشد، که حاصل آن توسعه تجارت الکترونیک در کشور خواهد بود.

در تجارت بخشی از قیمت کالا مختص به چرخه توزیع و فروش کالا می باشد . چرخه توزیع و فروش اصولا شامل جریانی از فروشندگان سنتی همانند بنکداران ، عمده فروشان ، شرکت های پخش و در نهایت خرده فروشان می باشند. در این چرخه معیوب دو گروه تولید کننده و مصرف کننده آسیب های جدی می بینند و در عین حال بخشی قابل توجهی از سود تولید به حساب واسطه گران کالا سرازیر می گردد.در این متن سعی خواهیم کرد به بررسی روش های رونق تولید از مسیر فناوری اطلاعات بپردازیم.

کاهش هزینه های تمام شده و افزایش سود تولید کننده ، در رونق تولید بسیار موثر و چشمگیر خواهد بود. وقتی می شنویم جنس تولید شده در کارخانه با قیمت 6 هزار تومان در بازارهای تهران با قیمت 25 هزار تومان به فروش می رسد و یا پارچه تولید شده متری 15 هزار تومان به قیمت بیش از 50 هزار تومان فروخته می شود ، باید از خود پرسید مشکل چیست و راه کار رفع مشکل در کجاست.

چرخه معیوب عرضه کالا ، تولید کنندگان را با مشکلات جدی روبرو می کند.این چرخه باعث از دست رفتن بخش زیادی از درآمد تولید ، که حق تولید کننده گان و کارگران شاغل است می شود و در عین حال مصرف کننده را متضرر می سازد. انبارهایی که به واسطه عدم شناخت صحیح از تقاضای بازار از محصولی پر شده است و بازاری که به دلیل عدم شناخت تولید کننده از تقاضا خالی از محصولی دیگر شده است.هزینه های کمرشکن انبارداری ، خواب سرمایه های ملی در انبارها ، بی ثباتی سطح تولید و ده ها مشکل دیگر از نتایج این چرخه معیوب می باشد.

خرید در خانه از سال ها پیش در کشورهای توسعه یافته رونق داشته است حتی در روزگار ما قبل اینترنت!. روش خرید بسیار ساده بوده است. مشتریان کالاهای خود را از طریق کاتالوگ های موجود در صندوق پستی منزل انتخاب و با یک تماس تلفنی خرید می کردند و به سرعت در منزل تحویل می گرفتند. این خرید بعد ها با توسعه اینترنت رنگ و بوی جدید به خود گرفت و وارد فصل نوینی از تجارت شد که تحت عنوان تجارت الکترونیک شهرت یافت.در این بین و در کنار آن صنعت مدیریت زنجیره تامین هم به سرعت توسعه یافت و گره گشای کمپانی های بزرگ تولیدی همچون شرکت نفتی شرون تگزاکو شد.نتایح حاصل از یک مطالعه صنعتی در سال 1998 نشان داد که می توان با استفاده از زنجیره تامین در صنعت خواروبار می توان 30 میلیارد دلاز از طریق اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری صرفه جویی کرد.[1]

تجارت الکترونیک

خرده فروشی اینترنتی به دلیل کاهش هزینه تولید و همچنین افزایش سرعت فروش کالا می تواند درمانگر بخش هایی از دردهای تولید در کشور باشد. فناوری اطلاعات با ابزار تجارت الکترونیک و مدیریت زنجیره تامین سال های پیش به کمک تولید و فروش آمد. این کمک نه تنها باعث بهبود وضعیت تولید شده است بلکه بخش حمل و نقل که یکی از مهمترین حوزه های اقتصادی هر کشور می باشد را به واسطه ایجاد برنامه های دقیق از نابسامانی نجات داده است.

تجارت در کشور تحت سلطه واسطه گران و بنکداران بزرگ قرار گرفت است. اصولا تولید کنندگان یا به تجارت الکترونیک اعتقاد ندارند یا به دلیل سلطه و نفوذ بنکداران که تامین کننده بخشی از سرمایه در گردش تولید کنندگان می باشند تمایل به ورود به آن را پیدا نمی کنند.تجارت الکترونیک نقش مهمی در اتصال بی واسطه بخش تولید به مصرف کنندگان واقعی دارد و قطعا می تواند نجات بخش نظام نابسامان توزیع کالا باشد.از سوی دیگر تجارت الکترونیک و توسعه آن می تواند راه بازارهای محلی را به سوی دنیای تجارت باز کند و باعث رونق بخشیدن به اقتصاد های محلی وروستایی گردد.روستاهایی که می توانند یکی از مراکز مهم تولید باشند به دلیل فقدان مدیریت کارآمد و عدم بهره مندی مدیران از ابزارهای نوین دچار بحران های اقتصادی شده اندکه حاصل آن بحران کوچ به شهرها ، توسعه حاشیه نشینی و هزاران مشکل دیگر خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید ** اندر حکایات دولت الکترونیک **

 

توسعه تجارت الکترونیک تنها نیاز به زیرساخت های ارتباطی ندارد که البته عدم وجود آن زیرساخت ها ماهیت تجارت الکترونیک را خدشه دار می کند.به نظر می رسد همزمان با توسعه زیرساخت های ارتباطی باید موارد مهم دیگری نیز در برنامه متولیان تجارت الکترونیک قرار بگیرد که مهترین آن به شرح زیر می باشد:

  • [highlight txtcolor=”#f90029″]
    • آموزش های عمومی
    • ایجاد زیرساخت های نرم افزاری
    • ایجاد پایگاه های بزرگ تجارت الکترونیک
    • توسعه و آموزش خدمات دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا
    • توسعه خدمات فنی مهندسی
    • توسعه خدمات حمل و نقل و پستی
    • توسعه زیرسخت های انبارداری و ارسال
    • ایجاد مراکز قدرتمند پردازش مراسلات پستی
    • توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل

    [/highlight]

توسعه نامتوازن و بی برنامه تجارت الکترونیک باعث شده است که تولید کنندگان بزرگ و کوچک ، شیرینی آن را احساس نکنند و مصرف کنندگان نیز به واسطه وجود حجم عظیمی از واسطه گران از تجربه خرید به صرفه محروم بمانند. تجارت الکترونیک راه را بر واسطه گران می بندد ، خواب سرمایه تولید کنندگان را با کاهش زمان انبارداری کم می کند ، نقد شوندگی کالای تولید کنندگان را تسریع می کند ، از طریق هوش تجاری پیش بینی تقاضا را تسهیل می کند و از بی ثباتی سطح تولید جلوگیری می کند. و از همه مهمتر چرخه اطلاعات تولید را شفاف می کند تا از ناهنجاری های تولید جلوگیری کند.

وزارت ارتباطات به عنوان متولی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین خدمات پستی مهمترین عنصر درحوزه مدیریت تجارت الکترونیک می باشد.ایجاد بستر مناسب و مدیریت آن از سوی این وزارتخانه جهت ارائه خدمات B2C از سوی بنگاه های بزرگ و کوچک تولیدی در کشور می تواند در سال رونق تولید سرآغاز فصل نوینی از تولید در کشور باشد. مهمترین وظیفه این وزارتخانه برنامه ریزی صحیح با هدف توسعه بخش های مختلف از جمله زیرساخت های ارتباطی ، سامانه های فروش و خدمات حمل و نقل پستی می باشد.

متاسفانه در سال های اخیر بیشترین توان این وزارتخانه در حوزه ارتباطات و اینترنت هزینه شده است و به دلیل نگاه اشتباه مدیران آن، حوزه حمل و نقل پستی که توسعه آن می تواند نقش مهمی در ارائه خدمات B2C در جامعه داشته باشد مغفول مانده و به نوعی رها گردیده است.که قطعا ادامه این روند توسعه تجارت الکترونیک را در کشور مختل می سازد.

در پایان پیشنهاد می شود با هدف بهبود وضعیت تولید کننده و رونق تولید مراکز رشد و توسعه تجارت الکترونیک با هدف توسعه کمی و کیفی آن ، استفاده موثر از توان بخش خصوصی و هم افزایی در بخش های مختلف تجارت الکترونیک از قبیل خدمات فنی ، پشتیبانی و هاستینگ ، تولید محتوا ، بازاریابی ، خدمات پستی و انبارداری در کلیه استان های کشور تشکیل و عملیاتی گردد.

مهدی گمرکی

کارشناس تجارت الکترونیک و زنجیره تامین

[1]  مدیریت فناوری اطلاعات توربان

مهدی گمرکی

کارشناس ارشد و مشاور تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ

21 thoughts on “رونق تولید از مسیر فناوری اطلاعات

  1. رونق تولید به قدرت پول بستگی داره و قدرت پول به تولید و تولید به نقدینگی و کاهش هزینه های تولید و یکی از راه های کاهش هزینه تولید استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مثل تجارت الکترونیک و مدیریت زنجیره تامین هست

  2. اینترنت و فن آوری اطلاعات همین الآن دارد تیشه به ریشه اقتصاد می زند. نگاه کنید به همین سایت های فروش اینترنتی که چگونه قیمت خودرو و مسکن را ساعت به ساعت بالا می برند. اینترنت و فن آوری اطلاعات فقط و فقط مصرف گرایی را از راه تبلیغات و مصرف بیشتر، ترویج می دهد.

  3. اینترنت تیشه به ریشه اقتصاد نزده بلکه بی تدبیری مدیران ریشه اقتصاد را خشک کرده. اگر قرار به این بود الان آمریکا چیزی از اقتصادش نمونده بود

  4. الان شما بخوای به خارج جنس صادر کنی / در کشور چین با 1.5$ دلار برات پست میکنه ایران باید 200 هزار تومن هزینه پست بدی / مشخص نمیشه صادر کرد

  5. اینترنت و فن آوری اطلاعات همین الآن دارد تیشه به ریشه اقتصاد می زند. نگاه کنید به همین سایت های فروش اینترنتی که چگونه قیمت خودرو و مسکن را ساعت به ساعت بالا می برند.
    اینترنت و فن آوری اطلاعات فقط و فقط مصرف گرایی را از راه تبلیغات و مصرف بیشتر، ترویج می دهد.

  6. موانع تجارت الکترونیک در ایران
    1- فیلترینگ
    2- تغییر هر روز قوانین
    3- هزینه پست و صادرات به بقیه کشورها بسیار زیاد است
    4- نبود ارز های دیجیتال برای راحت کردن صادرات

  7. مشکل عدم توسعه تجارت الکترونیک در کشور نفوذ شبکه های واسطه گری و دلالی در تولید هست. تجارت الکترونیک یعنی حذف واسطه از اقتصاد. و این امر به خاطر قدرت این شبکه پرنفوذ شدنی نخواهد بود مگر با استفاده از ابزار حاکمیتی دولت و مالیات

  8. یکی از مهمترین مشکلات تجارت الکترونیک شبکه معیوب و بیمار پست کشور است. واقعا معلوم نیست مدیریت پست کشور چه هدفی دنبال می کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

آغاز به کار اولین شرکت حمل و نقل به کمک پهپادها در جهان

پ اردیبهشت 19 , 1398
استفاده از پهباد در حمل و نقل هوایی
//

شاید برای شما جالب باشد