حقوق فناوری اطلاعات و توسعه نرم‌افزاری

     تاریخ آخرین ویرایش :   22 آبان 1400       25 بازدید
حقوق فناوری اطلاعات
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

حقوق فناوری اطلاعات و توسعه نرم‌افزاری

خبرآی‌سی‌تی : حقوق فناوری اطلاعات و توسعه نرم‌افزاری در سال­‌های اخیر با ارتقاء سطح دانش عمومی، ابزارهای متنوع مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات با اقبال کاربران مواجه شده و دسترسی و بهره­‌برداری از آن­ها به میزان قابل توجهی رشد داشته است. این ابزارها، (از جمله: سامانه­‌های نرم­‌افزاری توسعه‌یافته، تجارت الکترونیک، نرم­‌افزارهای کاربردی، برنامه­‌های موبایل، شبکه­‌های اجتماعی مجازی، تجهیزات سخت­‌افزاری، شبکه­‌های کامپیوتری، رمزارز، امضای دیجیتالی، امنیت داده­‌ها و سایر موارد) فرصت بی­‌بدیلی را در پیش‌برد منافع کسب و کار، مدیریت منابع و رقابت موثر با رقباء فراهم کرده است. با این وجود، پیچیدگی­‌های فنی و حقوقی در انعقاد قرارداد، مهندسی، بهره­‌برداری و پشتیبانی از محصولات و خدمات مرتبط با این فناوری تهدیدات جدی را به ویژه در توسعه نرم­‌افزاری به دنبال خواهد داشت.

حقوق فناوری اطلاعات (گاهی از آن با عنوان حقوق سایبری نیز نام برده شده است) شامل مجموعه­‌ای از قوانین کشورها است که چهارچوب فعالیت­‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را تعیین و مرز حق را از باطل متمایز می­‌نماید. این قوانین، رسیدگی و قضاوت در دعاوی مربوط به حوزه­‌های جرایم رایانه­‌ای، مالکیت معنوی، حریم خصوصی و مواردی از این دست را شفافیت می­‌بخشد. در این رابطه مجلس شورای اسلامی قوانینی از جمله: قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم­‌افزارهای رایانه­‌ای و قانون جرایم رایانه­‌ای تعبیه شده در قانون مجازات اسلامی را از تصویب گذرانده است و در حال حاضر قوانین مذکور به مرحله اجرا رسیده و در کشور جاری هستند. با این وجود، زیرساخت­‌های حقوقی و قوانین نیازهای فعلی فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به طور مطلق تأمین نمی­‌کند. از این رو، شناسایی و اصلاح فرآیندهای موثر در حفاظت از سلامت قراردادهای توسعه نرم­‌افزاری و اتخاذ تدابیر تکمیلی در کاهش احتمال مخاطرات مربوطه ضرورت خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی  ایجاد تصاویر با Imagen 2

شایسته توجه است که عدم شناخت صحیح از خواسته­‌ها، انتقال ناقص نیازمندی­‌ها و فقدان وجود ادبیات مشترک در توسعه سامانه­‌های نرم­‌افزاری باعث تولید و عرضه محصول یا خدمتی نامطلوب خواهد شد. در این صورت نتیجه نهایی هدر رفتن زمان، تلاش و سرمایه است. همچنین، تنظیم و انعقاد قراردادهای مهندسی، توسعه، بهره­‌برداری و پشتیبانی از پروژه­ نرم­‌افزاری بدون در اختیار داشتن تخصص کافی در زمینه حقوق فناوری اطلاعات احتمال بروز اختلافات متعدد بین ذی­‌نفعال را بالا خواهد برد و سرنوشت قرارداد را در هاله­‌ای از ابهام فرو می­‌برد. در چنین شرایطی تهیه مستندات فنی پیش از انعقاد قرارداد و تنظیم پیوست فنی منطبق با اصول فنی و حقوقی از اهمیت ویژه­‌ای برخوردار است. از سوی دیگر، تعهد، تخصص، ماندگاری نیروی انسانی و تعالی سازمانی در تیم­‌های توسعه نرم­‌افزاری نقش کلیدی و حتی حیاتی در دست یافتن به نتیجه مطلوب دارد. بدیهی است سهل­‌انگاری در تعامل با نیروی انسانی پروژه را به سوی شکست سوق می­‌دهد و اشخاص را در مسیری غیر قابل پیش­‌بینی و پر از پیچ و خم­‌های طاقت­‌فرسای پیگیری­‌های قضایی گرفتار خواهد کرد.

در پایان، با عنایت به افزایش بیش از پیش اختلافات در پروژه­‌های توسعه نرم­‌افزاری و با هدف پیشگیری از بروز هرگونه  اختلاف، مقابله با شرایط ناخواسته و اجتناب از رویارویی قضایی، بکارگیری شیوه­‌های غیرقضایی و در پیش گرفتن اقدامات فنی و حقوقی قبل از انعقاد قراردادها به عنوان راهکاری کم هزینه و موثر ارزیابی ­می­‌شود. دستیابی به این مهم با همراهی مشاوران فنی و حقوقی مجرب و دریافت مشاوره مستمر از مراحل آغازین تا پایانی در انجام معاملات و نظارت بر حسن اجرای قراردادهای توسعه نرم­‌افزاری امکان­پذیر می­‌گردد. چنین رویکردی راه­‌حلی هوشمندانه در صیانت از حقوق اشخاص، دوری از عدم­‌النفع و جلوگیری از ورود هرگونه خسارت غیر قابل جبران خواهد بود.

مطالب پیشنهادی  ایجاد تصاویر با Imagen 2

نویسنده : محمد جواد رستگاری بنیانگذار باکاردان

کارشناس رسمی دادگستری و عضو دادگاه انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه استان اصفهان

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

استفاده از کامپیوترهای قدیمی

ش آبان 22 , 1400
استفاده از کامپیوترهای قدیمی
//

شاید برای شما جالب باشد