تولید و تزریق خون آزمایشگاهی

     تاریخ آخرین ویرایش :   18 آبان 1401       13 بازدید
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

خون آزمایشگاهی برای اولین‌بار در جهان در یک کارآزمایی بالینی به انسان‌ها تزریق شد

محققان برای اولین بار خون آزمایشگاهی را روی انسان‌ها آزمایش کرده‌اند تا ببینند امکان استفاده از این روش در ابعاد گسترده وجود دارد یا خیر.

خون آزمایشگاهی توسط دانشمندان بریتانیا برای اولین‌بار در یک کارآزمایی بالینی روی انسان‌ها، به بدن افراد تزریق شد. البته مقدار تزریق در این آزمایش کم بوده تا صرفاً مشخص شود که عملکرد آن در بدن چگونه خواهد بود و سلول‌ها چقدر دوام می‌آورند.

اخبار ارتباطات و فناروی اطلاعات – خونی که در آزمایشگاه تولید شده، از سلول‌های بنیادی اهداکنندگان به وجود آمده است و می‌تواند در آینده در ابعاد وسیع‌تری استفاده گردد. آزمایش حاضر می‌خواهد افزون بر ارزیابی ایمنی استفاده از این نوع خون، دریابد که چرخه عمر گلبول‌های قرمز آزمایشگاهی در مقایسه با گلبول‌های قرمز اهدا‌شده توسط اهداکنندگان چگونه است.

در این آزمایش که بخشی از آزمایش Restore، تحت هدایت واحد انتقال خون سازمان ملی بهداشت بریتانیا و دانشگاه بریستول است، دو داوطلب سالم پذیرفته‌اند تا این خون آزمایشگاهی را دریافت کنند. اگرچه ارزیابی‌ها همچنان ادامه دارند، اما هنوز هیچ‌گونه عارضه جانبی در این افراد گزارش نشده است.

ویژگی‌های خون آزمایشگاهی ارزیابی می‌شود

استفاده از خون تولید‌شده در آزمایشگاه دو مزیت بالقوه دارد؛ اول، این روش می‌تواند مشکل کمبود اهداکننده در گروه‌های خونی نادر را برای بیماران مبتلا به کم‌خونی داسی‌شکل (SCD) و تالاسمی برطرف کند. دوم، انتظار می‌رود که این خون بهتر از خون اهدایی عادی باشد. چرخه عمر خون‌های عادی معمولاً 120 روز است و سلول‌هایی با سنین مختلف دارند. اما سلول‌های خون آزمایشگاهی تماماً تازه هستند و به همین دلیل عملکرد بهتر و عمر بیشتری دارند. این سازوکار دفعات نیاز به دریافت خون را کاهش داده و مشکل تجمع آهن در بدن را برطرف می‌کند.

مطالب پیشنهادی  محافظت از کودکان در برابر خطرات اینترنت

خون آزمایشگاهی از روی سلول‌های بنیادی بزرگ‌سالان تولید می شود. این سلول‌های بنیادی ابتدا به مدت 18 تا 21 روز در یک محلول مغذی قرار گرفتند تا به تکثیر ترغیب شوند. برای تولید یک الی دو قاشق گلبول قرمز به حدود 24 لیتر محلول مغذی نیاز است.

این تحقیق در ادامه قرار است به حداقل 10 داوطلب در فواصل زمانی چهار ماهه دو نوع خون تزریق داشته باشد. یک تزریق خون استاندارد و یک تزریق خون آزمایشگاهی. در نهایت مشخص خواهد شد که این روش چه مزیت‌هایی نسبت به استفاده از خون عادی دارد.

 

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

محمدامین آقامیری رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شد

چ آبان 18 , 1401
رئیس سازمان تنظیم مقررات
//

شاید برای شما جالب باشد