افزایش قیمت اینترنت ثابت در صورت اجرای طرح پیشنهادی زیرمجموعه وزارت ارتباطات

     تاریخ آخرین ویرایش :   8 دی 1401       21 بازدید
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

هشدار مدیرعامل شاتل درباره طرح جدید وزارت ارتباطات: می‌تواند باعث نابودی صنعت ارتباطات ثابت شود

افزایش قیمت اینترنت ثابت در صورت اجرای طرح پیشنهادی زیرمجموعه وزارت ارتباطات

اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات – زیرمجموعه وزارت ارتباطات «در‌حال نهایی‌کردن شتاب‌زده پیشنهادی‌ است که قیمت امکانات پایه‌ مورد استفاده اپراتورهای ثابت را به‌شدت افزایش می‌دهد».

مدیر‌عامل شاتل در مورد جزئیات این مصوبه به دیجیاتو توضیح داد:

«سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در‌حال نهایی‌کردن شتاب‌زده‌ی پیشنهادی‌ است که قیمت امکانات پایه مورد استفاده اپراتورهای ثابت را به‌شدت افزایش می‌دهد.  در شرایطی که بیش از پنج سال است قیمت خدمات اینترنت تغییری نداشته است. همان اپراتورهایی که در این روزگار سخت باقی مانده‌اند نیز از بین خواهند رفت. به عنوان مثال قرار است هزینه آماده‌سازی خط اینترنت، از ۶۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان افزایش یابد. هزینه نگه‌داری خط از ۱۰۰۰ تومان به ۶۵۰۰ تومان برسد. هزینه دریافتی برق متحول شود.  حتی برای امکانات منصوبه‌ از سال‌های قبل، میلیاردها تومان هزینه ماهانه گرفته شود. در یک کلام، اپراتورها و مردم جامعه، بهای ناکارآمدی بخش‌های دیگر را بپردازند!»

او در‌خصوص چرایی نگرانی از این موضوع و همین‌طور اثری که این مصوبه بر اپراتورهای اینترنت ثابت می‌گذارد، توضیحاتی داد. وی گفت : «اگر قیمت‌گذاری خدمات اینترنت آزاد می‌بود، ما این‌قدر نگران نبودیم.  بر‌اساس شرایط بازار و رقابت، هزینه‌های خود را به هر شکل تأمین می‌کردیم و پوشش می‌دادیم. اما آخرین مصوبه قیمت‌گذاری خدمات اینترنت پرسرعت، مربوط به سال ۱۳۹۶ است.  در این پنج سال، هزینه‌های ما صدها درصد رشد کرده است.»

افزایش قیمت اینترنت ثابت

نخجوانی اضافه کرد:

«ما نمی‌دانیم چه‌طور به این آقایان بگوییم ورود به مسئله قیمت‌گذاری در بازار رقابتی اشتباه است.  نهادهای نظارتی باید تمرکز خود را بر توسعه رقابت و تنظیم بازارهای انحصاری بگذارند. بارها نیز درخواست کرده‌ایم. ضمن آنکه تحقیق کنند در کجای دنیا چنین دخالت نادرستی اتفاق می‌افتد. نتیجه این رویکرد نا‌به‌جا را در جایگاه یک‌صد و پنجاهمی ارتباطات ثابت ایران در مقایسه با کشورهای جهان، سراغ بگیرند. یک روزگاری، کسی به ذهنش رسید که باید قیمت خدمات اینترنت توسط حاکمیت تعیین شود.  این تصور اشتباه، در کشوری که درگیر تورم لجام‌گسیخته در همه ارکان خود است و نرخ کالاها، خدمات، ارز و همه چیز روزانه بالا می‌رود، همچنان پا بر جا مانده است. و صنعت ارتباطات ثابت را به نابودی کشانده است.»

او ادامه داد: «مگر سوبسید یا کمکی از سوی حاکمیت برای این بازار در نظر گرفته شده یا مگر سهم هزینه‌ای اینترنت در بودجه‌ی خانوارها چقدر است که از یک سو اجازه‌ی افزایش قیمت خدمات را نمی‌دهند و از سوی دیگر، به‌سادگی اجزای بهای تمام‌شده خدمات را با این مصوبه‌ بالا می‌برند.»

مدیر عامل شاتل اعلام کرد رخدادهای اخیر کشور، اپراتورهای ارتباطی را با چالش بسیار جدی کیفی و درآمدی روبه‌رو کرده و حداقل انتظار از وزارتخانه در این شرایط بحرانی، این است که به چالش‌های اساسی صنعت، دامن نزند؛ در غیر این صورت، باید در انتظار ورشکستگی کامل این صنعت نشست.

همه این اتفاق‌ها در‌حالی رخ می‌دهد که شرکت‌های شاتل، ایرانسل و مبین‌نت و رایتل در نامه‌هایی به وزارت ارتباطات خواسته‌اند تا فکری به حال کاهش درآمد شرکت‌ها به‌دلیل محدودیت‌های اینترنت شود. برای مثال در نامه خود مدیرعامل شاتل به وزارت ارتباطات که در هفته جاری رسانه‌ای شد، حتی احتمال توقف سرویس‌دهی به مشتریان در سراسر کشور در صورت ادامه شرایط و کاهش درآمدها، مطرح شده بود.

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

مشخصات گلکسی S23

پ دی 8 , 1401
مشخصات گلکسی S23
//

شاید برای شما جالب باشد