زمان انتشار اندروید 14 و قابلیت‌های آن

     تاریخ آخرین ویرایش :   22 اسفند 1401       51 بازدید
زمان انتشار اندروید 14
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 6 دقیقه

اندروید 14 چه زمانی منتشر می شود و قابلیت‌های آن چیست ؟

زمان انتشار اندروید 14 و قابلیت های آن سوالی است که علاقه مندان به تکنولوژی های موبایل و سیستم عامل های آن در جستجوی آن هستند.این مطالب به مورد این سوال مخاطبان می پردازد.
سرویس اخبار فناوری – اندروید ۱۴ در واقع سی و چهارمین نسخه سیستم عامل گوگل است. بعضی از نسخه‌های اندروید مانند Android ۸.۱ Oreo، نسخه‌های اعشاری بودند که نام خود را حفظ کردند اما شماره نسخه بالا رفت. اما به استثنای Android ۱۲L، دیگر این اتفاق نمی‌افتد.
گوگل در حال حاضر روی اندروید ۱۴ کار می‌کند که به‌روزرسانی بزرگ سیستم عامل اندروید برای سال ۲۰۲۳ است.به گزارش خبر آی سی تی  از ایتنا، چرخه انتشار سالانه به معنای آن است که همواره امکانات خوبی برای کاربران اندروید در راه است. اندروید ۱۴ در واقع سی و چهارمین نسخه سیستم عامل گوگل است. بعضی از نسخه‌های اندروید مانند Android ۸.۱ Oreo، نسخه‌های اعشاری بودند که نام خود را حفظ کردند اما شماره نسخه بالا رفت. اما به استثنای Android ۱۲L، دیگر این اتفاق نمی‌افتد.

زمان انتشار اندروید 14 چه تاریخی است؟

اندروید ۱۴ همانند نسخه‌های قبلی، برنامه‌ زمان بندی شده انتشار را دنبال خواهد کرد. گوگل تاریخ‌های دقیقی را برای انتشار  نسخه جدید سیستم عامل موبایل خود اعلام نکرده است اما می‌توان منتظر انتشار در ماه‌های بعد باشیم:

فوریه: پیش نمایش اول نسخه برنامه نویس اندروید ۱۴

مارس: پیش‌نمایش دوم نسخه برنامه‌نویس اندروید ۱۴

آوریل: بتا ۱ اندروید ۱۴

مه: بتا ۲ اندروید ۱۴

ژوئن: بتا ۳ اندروید ۱۴

ژوییه: بتا ۴ اندروید ۱۴

گوگل ماهی که نسخه نهایی عرضه می‌شود را اعلام نکرده است. با این حال، با نگاه به نسخه‌های قبلی، می‌توانیم به ایده‌ای در مورد زمان انتشار آن برسیم. به‌روزرسانی‌های بزرگ نسخه اندروید تقریبا همیشه در ماه اوت، سپتامبر یا اکتبر انجام می‌شود.

موارد جدید در اندروید ۱۴ و زمان انتشار اندروید 14

در زمان تحریر این گزارش، گوگل مطلب چندانی در مورد تغییرات جلوی چشم مصرف کنندگان در اندروید ۱۴ فاش نکرده است، اما چند حوزه تمرکز و همچنین برخی قابلیتهای در حال پیشرفت وجود دارد که می‌توانیم منتظر آنها باشیم.

ارتباطات ماهواره‌ای

آیفون ۱۴ دارای یک ویژگی ارتباط ماهواره‌ای اضطراری است که به شما امکان می‌دهد هنگامی که وای فای یا اتصال داده ندارید، به معنای واقعی کلمه به ماهواره‌ها متصل شوید. هیروشی لاکهایمر، یکی از اعضای تیم موسس اندروید، تایید کرده است که اندروید در نسخه بعدی یعنی اندروید ۱۴، به همین فناوری مجهز خواهد بود.

مطالب پیشنهادی  رابطه هوش مصنوعی با مصرف انرژی

جداسازی منوی اشتراک گذاری از به‌روزرسانی‌های سیستم

“منوی اشتراک‌گذاری اندروید”، یکی از بخش‌های این سیستم عامل است که بیشترین شکایت را به خود اختصاص داده است. این منو زمانی ظاهر می‌شود که می‌خواهید چیزی را از یک برنامه به برنامه دیگر یا با افراد خاصی به اشتراک بگذارید. در حال حاضر، به‌روزرسانی منوی اشتراک‌گذاری، به به‌روزرسانی کامل سیستم عامل نیاز دارد، اما اندروید ۱۴ ممکن است “منوی اشتراک‌گذاری اندروید” را به یک ماژول به‌روزرسانی مستقل تقسیم کند که به گوگل این امکان را می‌دهد که آن را بیشتر و راحت‌تر به‌روزرسانی کند.

زمان انتشار اندروید 14

تطبیق اپلیکیشن‌ها با اندازه‌های مختلف صفحه نمایش

نخست و مهم‌تر از همه، گوگل به کار روی عالی ساختن اندروید برای صفحه‌های نمایش در اندازه‌های مختلف، ادامه می‌دهد. این موضوع در دوران گوشیهای تاشو که اندازه صفحه نمایش آنها تغییر می‌کند، اهمیت پیدا کرده است.  گوگل چک لیست، کیفیت برنامه‌های صفحه بزرگ خود را به‌روزرسانی کرد تا به طراحان این امکان را فراهم کند که بتوانند مقیاس برنامه‌هایشان را ببینند. این شرکت همچنین طرح‌بندی‌های جدیدی (لی‌اوت) را معرفی کرده‌ است.

تنظیمات اولویت منطقه‌ای

اندروید ۱۳، تنظیمات زبان هر برنامه را معرفی کرد و به نظر می‌رسد اندروید ۱۴ این ایده را به فرمت‌های دیگر گسترش داده است. ویژگی جدید تنظیمات منطقه‌ای، به شما امکان می‌دهد تنظیمات برگزیده را برای قسمت هواشناسی، تقویم و اعداد تنظیم کنید. به این ترتیب، برای مثال، نیازی نیست که برای اپلیکیشن هواشناسی مشخص کنید که فارنهایت را ترجیح می‌دهید.

پشتیبانی بهتر از صفحه کلید فیزیکی و تاچ‌پد

در مورد اندازه صفحه نمایش، اندروید ۱۴ ممکن است شامل پشتیبانی بهتر برای استفاده از صفحه کلید فیزیکی برای تبلت‌های اندرویدی باشد. گوگل در حال آماده سازی افزودن پشتیبانی برای سفارشی کردن کلیدهای اصلاح کننده، از جمله Caps Lock، Ctrl، Alt، Windows و غیره است. همچنین ممکن است گزینه‌های بیشتری برای نحوه عملکرد حرکات و اسکرول پد لمسی وجود داشته باشد.

توجه به بلوت‌وار  (برنامه‌های از پیش نصب شده در سیستم ‌عامل‌ها)

بعضی از دستگاه‌های اندرویدی دارای شمار آزاردهنده‌ای نرم‌افزارهای از پیش نصب شده هستند که از اپلیکیشن‌های اپراتور مخابراتی گرفته تا اپلیکیشن‌های بازی را می‌تواند دربربگیرد.

اندروید ۱۴ ممکن است شامل بخشی در منوی گزینه‌های طراح (Developer Options) برای حذف برنامه‌های نصب شده در پس‌زمینه (Apps Installed in the Background) باشد که نام این ویژگی است. هنوز معلوم نیست که این ویژگی برای اندروید ۱۴ خواهد بود یا ۱۵.

مطالب پیشنهادی  شرایط نصب بازی GTA6 گیمرها را نگران گرده است

ژست برگشتی پیشگویانه

ژست برگشتی (back gesture) اندروید، بهترین نیست، به خصوص که برنامه‌ها همیشه مشخص نمی‌کنند که هنگام استفاده از ژست به کجا می‌روید. برای روشن‌تر کردن این موضوع، اندروید ۱۴ پیش‌نمایشی از جایی که هنگام استفاده از ژست به آن می‌روید را به شما نشان می‌دهد.  همانطور که انگشت خود را از کنار نمایشگر به داخل صفحه حرکت می‌دهید، نمایی از صفحه قبلی را مشاهده خواهید کرد.

نصب دستی (ساید لودینگ) محدودتر برنامه

ساید لودینگ به فرآیند نصب یک برنامه از خارج از فروشگاه پلی استور گوگل گفته می‌شود. انجام این کار حتی در تبلت‌های ویندوز ۱۱ و آمازون فایر، راحت است اما امنیت اپلیکیشن را نسبت به نصب از یک فروشگاه برنامه کمتر می‌کند. اندروید ۱۴ به اپلیکیشن‌هایی که اندروید ۶ یا نسخه پایین‌تر آن را هدف قرار می‌دهند، اجازه نمی‌دهد خارج از پلی استور نصب شوند.

سوئیچ خودکار دو سیم کارت

در حال حاضر استفاده از دو سیم کارت در گوشی کمی دشوار است. اگر سیم‌کارت اصلی آنتن خوبی نداشته باشد، باید به‌صورت دستی سیم‌کارت‌ها را تغییر دهید. یک گزینه جدید در تنظیمات سیم کارت، حل این مشکل را مد نظر دارد. کاربران می‌توانند “تغییر خودکار داده‌های تلفن همراه” (Switch Mobile Data Automatically) را فعال کنند و اندروید سعی می‌کند به طور خودکار، بین سیم‌کارت‌ها بر اساس پوشش آنتن شبکه موبایل سوئیچ کند. چند سالی است می‌شود آیفون‌ها این ویژگی را دارند.

شبیه سازی (Cloning) اپلیکیشن

در گذشته برای شبیه سازی اپلیکیشن‌ها، به یک برنامه شخص ثالث یا گوشی سامسونگ نیاز داشتید. با اندروید ۱۴ ممکن است این ویژگی، به طور رسمی به اندروید بیاید. منوی جدید Cloned Apps در بخش (Apps) وجود دارد. همه اپلیکیشن‌ها، برای شبیه سازی در دسترس نخواهند بود، زیرا طراحان و سازندگان می‌توانند عدم استفاده از این ویژگی را انتخاب کنند.

زمان انتشار اندروید 14
زمان انتشار اندروید 14

از گوشی اندرویدی خود به عنوان وب‌کم استفاده کنید

اپل سال گذشته امکان استفاده از آیفون‌ها به عنوان وب‌کم را فراهم کرد. اکنون گوگل به دنبال افزودن این قابلیت به دستگاه‌های اندرویدی است. پروژه مذکور، رو به پیشرفت است و به کاربران این امکان را می‌دهد که یک دستگاه اندرویدی را به عنوان وب‌کم USB Video Class (UVC) وصل و اجرا کنند. این به معنای آن است که به جای قفل شدن در سیستمی مانند سیستم اپل، به راحتی به عنوان یک وب‌کم در اکثر دستگاه‌ها کار می‌کند.

پشتیبانی از کلیدهای عبور برای اپلیکیشن‌ها

کلیدهای عبور (Passkey)، روشی جدید ورود به اپلیکیشن‌ها در گوشی بوده و با بیومتریک ایمن‌تر، جای گذر واژه‌ها و پین‌ها را می‌گیرد. دش‌لاین (Dashlane) که یک منیجر رمز عبور محبوب است، پشتیبانی از کلیدهای عبور در اندروید ۱۴ را اعلام کرده است. “وان پس‌ورد” هم پشتیبانی از کلیدهای عبور را اعلام کرده است و قطعا در آینده موارد بیشتری مشاهده خواهد شد.

مطالب پیشنهادی  محافظت از اطلاعات شخصی در موبایل

مجوزهای عکس مشابه iOS

آیفون دارای یک گزینه حفظ حریم خصوصی است  که در iOS ۱۴ معرفی شده است و امکان می‌دهد به یک اپلیکیشن اجازه دهید  فقط به عکس‌های مشخصی دسترسی داشته باشد نه همه عکس‌ها. اندروید ۱۴ ممکن است ویژگی مشابهی داشته باشد. هنگامی که یک اپلیکیشن درخواست دسترسی به مدیا را می‌دهد، فقط می‌تواند فایل‌هایی را انتخاب کند که شما اجازه دسترسی داده اید. معلوم نیست که آیا ویژگی این در نسخه نهایی اندروید ۱۴ خواهد بود یا خیر، اما مطمئنا یک تغییر مطلوب خواهد بود.

نام مستعار دسر اندروید ۱۴

تغییر کد در پروژه کد باز اندروید (AOSP) نشان داد که نام رمز داخلی رسمی اندروید ۱۴ “کیک وارونه” است. برای مدت طولانی، گوگل یک نام مستعار دسر برای هر نسخه اصلی اندروید داشت. با این حال، این شیوع پس از “اندروید ۹ پای” در سال ۲۰۱۸ متوقف شد. از آن زمان تاکنون، نسخه جدید سیستم عامل با نام‌های اندروید ۱۰، اندروید ۱۱، اندروید ۱۲ و اندروید ۱۳ عرضه گردید. نام مستعار عمومی ممکن است به پایان رسیده باشد، اما استفاده از نام مستعار داخلی همچنان ادامه دارد. اسم رمز داخلی اندروید ۱۰ “کوئینس تارت”، اندروید ۱۱ “کیک رِد ولوت”، اندروید ۱۲ “مخروط برفی” و اندروید ۱۳ “تیرامیسو” بود.

کدام دستگاه ها اندروید ۱۴ را دریافت خواهند کرد؟

حال که در خصوص زمان انتشار اندروید 14 و قابلیت های آن مطالبی گفته شد سوال بزرگ درباره به‌روزرسانی جدید اندروید طرح می شود.  که کدام گوشی‌های اندرویدی آن را دریافت خواهند کرد. گوگل اعلام کرده است که کدام یک از گوشیهای پیکسل آن با پیش نمایش برنامه نویس اندروید ۱۴ سازگار است.

1- پیکسل ۷ و ۷ پرو

2- پیکسل ۶a

3- پیکسل ۶ و ۶ پرو

4- پیکسل ۵ و ۵a

5- Pixel ۴a (۵G)

معمولا فقط گوشی‌های گوگل پیکسل می‌توانند پیش‌نمایش‌های برنامه‌نویس را نصب کنند. با این حال، دستگاه‌های بیشتری قادر به نصب نسخه بتا اندروید ۱۴ خواهند بود. در گذشته، سازندگان گوشی‌های وان پلاس، نوکیا، اوپو، شیائومی، سامسونگ و برخی دیگر از سازندگان دستگاه‌ها، به‌روزرسانی‌های بتا را منتشر کرده بودند. بر اساس گزارش وب سایت howtogeek، تا پاییز سال ۲۰۲۳ اطلاعات بیشتری درباره نسخه نهایی موجود خواهد شد.

زمان انتشار اندروید 14 و قابلیت های آن

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

طرح صیانت دوباره در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت

د اسفند 22 , 1401
طرح صیانت
//

شاید برای شما جالب باشد