شرحی مختصر بر کارکرد اکوسیستم کسب و کار

     تاریخ آخرین ویرایش :   10 دی 1398       25 بازدید
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

خبر آی‌سی‌تی – شرحی مختصر بر کارکرد اکوسیستم کسب و کار . یکی از خصوصیات مهم اقتصاد مقاومتی  اقتصاد درون زا است. و این مهم حاصل نمی شود جز با تغییر در مفاهیم و روش های رایج در مدیریت کسب و کار کشور .

امروزه اتفاقات بزرگ در کسب و کار ریشه در ایده های خام و کوچکی دارد که به واسطه وجود فضای مناسب کسب و کار تبدیل به فرصت های بزرگ اقتصادی در دنیا شده اند. اما باید دید فضای مناسب کسب و کار در این سال های چه بوده است که اینگونه به ایده های نوپا مجال رشد داده اند؟

یک اکوسیستم مناسب کسب و کار مجموعه ای از مولفه ها می باشد که کارکرد آن در یک سیستم می تواند به رونق اقتصاد کمک نماید. مولفه های زیادی از جمله مالی و اعتباری ، پشتیبانی و مشاوره ، سیاست گذاری ، بازار ، منابع انسانی و زیرساخت و شاید موارد دیگر که در اکو سیستم کسب و کار نقش آفرینی می کنند.

به نظر می رسد در یک نگاه کلی در کشور ما به خاطر نوع نگاه مدیران در سال های اخیر هیچکدام از مولفه های مذکور برای ایجاد یک اکو سیستم کسب و کار باز طراحی نشده اند و متاسفانه اکثر این روش ها و قوانین متعلق به سال ها و دهه های قبل می باشد.

وجود مراکز رشد به معنای واقعی کلمه نه آنکه امروز در بخش های آموزشی کشور رواج پیدا کرده است می توانند محل رشد ایده های نو و خود نمایی نوجوانان و جوانان ایده پرداز گردد. اگر مراکز رشد در کشور با شرایط استاندارد توسعه پیدا کنند در کنار مدارس و کلینیک های کسب و کار می توانند حتی به کاهش سن اشتغال تا سن 16 سالگی کمک کنند. مراکز رشد می توانند از طریق مدرسه های کسب و کار با رویکرد نوین به جذب نوجوانان دارای ایده کمک کرده و در طول دوران آموزش هنرستان خود ایده خود را به سطح بلوغ برسانند. ایده ای که در چنین شرایطی می تواند با کمک شتاب دهنده ها و صندوق های سرمایه گذاری ریسک پذیر تبدیل به کسب و کار بزرگ شوند.

مواردی که در بالا ذکر شد در حال حاضر به صورت عام وجود ندارد. در کنار فقدان این مولفه ها در حوزه کسب و کار کشور ، مشکل بزرگ دیگری وجود دارد و آن هم فقدان قوانین تسهیل کننده سرمایه گذاری و همچنین وجود مراحل متعدد اخذ مجوز که در نهایت باعث ناامیدی صاحبان ایده و کسب و کار می گردد.

امروز یکی از راه های برون رفت از مشکلات اقتصادی و کسب و کار ورود به اکوسیستم کسب و کار با همه الزامات آن به دور از شعار و تبلیغات مدیران می باشد.

به نظر می رسد درصورت عظم جدی مجموعه حاکمیتی کشور در تمام سطوح و قوای کشور جهت رفع مشکلات موجود و ورود سرمایه گذاران بزرگ کشور از جمله بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام با هدف ایجاد صندوق های سرمایه گذاری ریسک پذیر و همچنین ایجاد صندوق های بیمه در کنار مراکز رشد ، مدارس کسب و کار ، کلینیک های کسب و کار و شتابدهنده ها می توان ظرف زمان کمتر از 5 سال نتیجه آن را در توسعه اشتغال و ایجاد ثروت ملی دید.

در پایان باید عنوان کرد ایجاد چنین فضایی در کشور راه را برای ورود به بازار 500 میلیون نفری منطقه برای جوانان کشور باز می کند.

مهدی گمرکی

کارشناس فناوری اطلاعات

مهدی گمرکی

کارشناس ارشد و مشاور تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

وضعیت ایجاد شبکه ملی اطلاعات به کجا می‌رسد؟

س دی 10 , 1398
ایجاد شبکه ملی اطلاعات
//

شاید برای شما جالب باشد