تعریف مدیریت بازاریابی چیست و در سازمان ها چه کارکردی دارد.
سال هاست علم بازاریابی در حال توسعه و تغییرات گسترده می باشد و همراه با آن علوم مرتبط با مدیریت بازاریابی نیز رشد پیدا کرده است.
تعریف مدیریت بازاریابی چیست ؟ مدیریت بازاریابی عبارت است از فرآیند برنامه ریزی و اجرای پندار ، قیمت گذاری ، تبلیغات پیشبردی ، و توزیع ایده ها کالا ها و خدمات به قصد انجام مبادلاتی که به تامین اهداف انفرادی و سازمانی منجر گردد.
سلسله مباحث مدیریت بازاریابی
نویسنده مهدی گمرکی
نگاهی به مدیریت بازاریابی
سرویس آموزش کسب و کار – سال هاست علم بازاریابی در حال توسعه و تغییرات گسترده می باشد و همراه با آن علوم مرتبط با مدیریت بازاریابی نیز رشد پیدا کرده است.
حاصل همه این تغییرات در زنجیره بازاریابی یک اتفاق مهم است و آن هم جذاب کردن فروش توسط بازاریابان
یک بازار یاب حرفه ای اصولا به دنبال جذاب کردن محصول برای مشتری است به نحوی که مشتریان بعد از خرید بیشترین فایده و استفاده را از آن محصول ببرند.
البته بازاریابان تلاش های دیگری هم در هنگام معرفی کالا دارند . تلاش هایی که در نهایت منجر به آن می شود که مشتری به واسطه خرید این کالا نهایت لذت را از این تجربه خرید ببرد.
نظر کاتلر در مورد تعریف مدیریت بازاریابی
کاتلر در مورد تعریف بازاریابی چنین می گوید :
بازاریابی عبارت است از یک فرآیند اجتماعی و مدیریتی که به وسیله آن ، افراد و گروه ها نیازها و خواسته های خود را از طریق تولید ، عرضه و مبادله کالاهای مفید و با ارزش با دیگران تامین می کنند.
و در ادامه کاتلر در خصوص تعریف مدیریت بازاریابی نیز می گوید :
مدیریت بازاریابی عبارت است از فرآیند برنامه ریزی و اجرای پندار ، قیمت گذاری ، تبلیغات پیشبردی ، و توزیع ایده ها کالا ها و خدمات به قصد انجام مبادلاتی که به تامین اهداف انفرادی و سازمانی منجر گردد.
نکته ای دیگر در تعریف مدیریت بازاریابی
در واقع مدیریت بازاریابی وظیفه تاثیر گذاشتن بر سطح ، زمان بندی و ترکیب تقاضا را به شیوه ای بر عهده داد که دستیابی به اهداف سازمان به سهولت میسر گردد.
در واقع مدیریت بازاریابی همان مدیریت تقاضاست.
کاتلر معتقد است 8 حالت مختلف برای تقاضا در بازار رخ می دهد که به شرح زیر می باشد:
1-تقاضای منفی : زمانی است که قسمت بزرگی از بازار به کالا بی میلی نشان می دهد.
2-تقاضای صفر : مصرف کنندگان هدف ممکن است از وجود کالایی اطلاع و یا اصلا نسبت به آن علاقه نداشته باشند.
3-تقاضای پنهان : ممکن است مصرف کنندگان نیازی داشته باشند که با کالاهای فعلی این نیاز تامین نمی شود.
4-تقاضای روبه پایین : کاهش تقاضا نسبت به یک کالا که برای هر محصولی دیر یا زود رخ می دهد.
5-تقاضای بی قاعده : اصولا این نوع تقاضاها فصلی است در فواصلی فشار زیادی را به بخش تولید وارد می کند
6-تقاضای کامل : این مدل زمانی زخ می دهد سازمان ها از گردش و حجم تقاضا رضایت کامل دارند.
7-تقاضای بیش از حد: از اسمش پیدا است . مثل افزایش نیاز به ماسک و یا مواد شوینده در دوران پاندمی کرونا.
8-تقاضای غیر سالم و مضر : مانند تلاش برای جلوگیری از مصرف سیگار ، مشروبات الکلی و مواد مخدر که اصولا با محدودیت در کانال های توزیع پیام های ترس آور و افزایش قیمت تقاضای اینگونه محصولات کنترل می شود.
وظیفه مدیر بازاریابی چیست ؟
مدیران بازاریابی با انجام تحقیقات بازاریابی ، برنامه ریزی ، اجرا و کنترل ، تقاضا را اداره و سرپرستی می کنند.
بازاریابان باید در چارچوب برنامه ریزی بازاریابی ، در مورد بازارهلی هدف ، جایگاه یابی در بازار ، تولید کالای جدید ، قیمت گذاری ، کانال های توزیع کالا ، توزیع فیزیکی کالا ، ارتباطات و تبلیغات پیشبردی تصمیم گیری کنند.
سازمان ها برای جذب بازارهای خود از مفاهیم رقابتی مختلفی استفاده می کنند که هر یک را به شرح زیر بیان می کنیم:
بعضی تنها به فکر تولید هستند. اصولا این سازمان ها همه توان خود را بر تولید با قیمت پایین و توزیع گسترده محصول قرار می دهند. کانال های گسترده توزیع و همچنین قیمت مناسب می تواند در جذب مشتری موثر باشد.
توسعه محصول از طریق ایجاد ویژگی
در کنار سازمانهایی که با مفهوم تولید در حال توسعه بازارهای خود هستند سازمان های نیز با توسعه محصول و ویژگی های آن برای جذب بازار تلاش می کنند.
والبته برخی نیز با اراده تبلیغات تهاجمی به جذب بازار براساس استراتژی و مفهوم فروش می پردازند.
اما بعد از دهه 50 میلادی در قرن گذشته تلاش های بسیاری برای تغییر در مفاهیم جذب بازار انجام گرفت و مفهوم بازرایابی از آن سال ها مورد بحث قرار گرفت و این درحالی بود که مفاهیم سه گانه که قبل تر به توضیح آن پرداختیم با چالش های جدی مواجه شد.
مفهوم بازاریابی چه می گوید ؟
بر اساس مفهوم بازاریابی ، سازمان ها برای رسیدن به اهداف سازمانی خود سیستمی کامل و یکپارچه به منظور فعالیت های بازاریابی و با هدف تشخیص و تامین نیازها و خواسته های بازارهای هدف شکل دادند.
پروفسور تئودور لویت از هاروارد بین مفهوم فروشندگی و بازاریابی تفاوت قائل شده است او می گوید :
” فروشندگی با نیاز فروشنده توجه دارد اما بازاریاب به نیازهای حریدار معطوف است.”
این یک مساله مهم است که تفاوت بازاریابی و فروش را مشخص می کند.
مفهوم فروشندگی از درون به بیرون توجه دارد اما بازاریابی از بیرون به درون.
می توان نتیجه گرفت مدیر بازاریابی وظیفه اش برنامه ریزی دقیق با استفاده از تمام ابزارها همانند قیمت گذاری تبلیغات و غیره می باشد به نحوی که با اثرگذاری بر تقاضا سازمان را به سود آوری بیشتر متمایل کند.
یک بازاریابی خلاق و نوآور در پی کشف راه حل های مناسب است که مشتریان هیچ گاه درباره آن پرسش مطرح نمی کنند اما مشتقانه نسبت به این راه حل ها عکس العمل نشان می دهند.
آنچه در ادامه این سلسله آموزش ها خواهید دید :
- تعریف مشتری
- نیازهای مشتری
- مشخصات مشتری راضی
- منبع مدیریت بازاریابی
مطالب مرتبط با رضایت مشتری
نویسنده مهدی گمرکی
کارشناس ارشد تجارت الکترونیک و مشاور دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی
منابع تعریف مدیریت بازاریابی چیست
کتاب مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر