هزینه های لجستیک در ایران و میزان تاثیر آن بر قیمت تمام شده

     تاریخ آخرین ویرایش :   10 مهر 1402       55 بازدید
هزینه های لجستیک در ایران
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

کاهش سهم هزینه های لجستیک در قیمت تمام شده چه تاثیری بر قیمت تمام شده کالا دارد

هزینه های لجستیک در ایران و میزان تاثیر آن بر قیمت تمام شده چه میزان می باشد؟. در حال حاضر ٦ تا ٧ درصد قیمت کالاها در جهان متأثر از هزینه های حمل و نقل است.

سرویس اخبار ارتباطات – هزینه های لجستیک به هفت گروه تقسیم می شود. این هزینه شامل هزینه حمل و نقل, نگهداری موجودی, انبارداری, پردازش سفارش و سیستم های اطلاعات, جابه جایی, اندازه دسته سفارش و هزینه های مربوط به سطح خدمات مشتریان می باشد. این گروه ها بر حسب نوع صنعت و اهمیت نسبی آن ها متفاوت است.

به کارگیری روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی بر روی هزینه های لجستیک در شرکت های مورد مطالعه نشان داد که سهم عمده در این هزینه ها به حمل و نقل, توزیع و هزینه های سرمایه موجودی اختصاص دارد.

به گزارش خبر ict هزینه های لجستیکی یکی از مؤلفه های مهم قیمت تمام شده بوده است. در این بین نمونه های موفق، تلاش ویژهای در کاهش آن هزینه ها داشته اند. کشورهای مختلف از کل هزینه های لجستیکی به طور متوسط ٦٢ درصد آن متعلق به بخش حمل و نقل می باشد. همچنین ٣٤ درصد متعلق به بخش نگهداری موجودی و انبارداری و ٤ درصد مربوط به مدیریت و کنترل لجستیک است.

٦ تا ٧ درصد قیمت کالاها در جهان متأثر از هزینه های حمل و نقل است

از سویی دیگر، در حال حاضر ٦ تا ٧ درصد قیمت کالاها در جهان متأثر از هزینه های حمل و نقل است. این شاخص در ایران، بنا بر محاسبات اتاق بازرگانی ایران، حدود ١٢ درصد برآورد شده است. با مبنا قرار دادن این آمار و نیز توجه به این مهم که هزینه های حمل و نقل حدود ٦٢ درصد از کل هزینه های لجستیکی را تشکیل میدهد. متوسط سهم هزینه های لجستیکی از قیمت تمام شده محصولات در جهان بین ٩.٧ تا ١١.٣ درصد از قیمت تمام شده محصول می باشد.  در ایران این شاخص حدود ١٩.٤ درصد از قیمت تمام شده میباشد.

مطالب پیشنهادی  آموزش استفاده از چت بات های چت‌جی‌پی‌تی ، کوپایلت و جمینای

از اینرو، مدیریت کارآمد فعالیتهای لجستیکی، یک منبع کامل برای ایجاد مزایای رقابتی بوده و میتواند منجر به کاهش چشمگیری در هزینه ها گردد. بنا بر محاسبات سرانگشتی صورت گرفته، درصورت مدیریت کارای فعالیت های لجستیکی (اعم از حمل و نقل، ذخیره سازی و سایر فعالیت های لجستیکی) در کشورمان، میتوان کاهش ٨ تا ١٠ سهم حمل و نقل درهزینه هاي لجستیکی از قیمت تمام شده کالا ٧ درصدی سهم هزینه های لجستیکی از قیمت تمامشده را شاهد بود.

به تبع آن و با ثابت فرض کردن سایر عوامل مؤثر در قیمت تمام شده، تنها با رساندن سهم هزینه های لجستیک به استاندارد و متوسط جهانی آن، میتوان کاهش ٨ تا ١٠ درصدی قیمت تمام شده محصولات ایرانی که به دست مصرف کنندگان میرسد را تضمین کرد.

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

هوش مصنوعی یا امنیت دوگانه ای بی پایان

د مهر 10 , 1402
هوش مصنوعی یا امنیت
//

شاید برای شما جالب باشد