اندروید و آیفون؛ رقابت، خصومت و نوآوری
رقابت اندروید و آیفون
شروعی پر تنش در رقایت اندروید و آیفون
اندروید در سال 2003 به عنوان یک شرکت خصوصی شروع به کار کرد و تا سال 2005 که توسط گوگل خریداری شد، مستقل بود. در همین حال، اپل با محصولات قابل حملی مانند آیپاد به موفقیت دست یافت و توسعه آیفون به طور مخفیانه در سال 2004 آغاز شد. بنا بر گزارشها، استیو جابز در آن زمان مدیر عامل گوگل شد. با این حال، او این پیشنهاد را رد کرد و گوگل یک مدیر اجرایی دیگر به نام اریک اشمیت را پیدا کرد که در سال 2006 بخشی از هیئت مدیره اپل شد.
در ژانویه 2007، اپل از اولین آیفون رونمایی کرد و در نوامبر 2007، گوگل دو نمونه اولیه را به نمایش گذاشت. اولی، تلفنی شبیه بلک بری که از دکمهها و چرخهای اسکرول استفاده میکرد، در حالی که مدل دوم، جدیدتر، یک صفحهنمایش لمسی بزرگ شبیه به آیفون داشت. این به مذاق جابز خوش نیامد که تهدید کرد اندروید را با استفاده از “هر پنی از 40 میلیارد دلاری که اپل در بانک دارد” نابود خواهد کرد.
استیو جابز، یکی از بنیانگذاران فقید اپل، در زندگینامه خود نوشت: “اندروید را نابود خواهم کرد، زیرا یک محصول سرقتی است.”
عصبانیت جابز از گوگل و نرمافزار گوشیهای هوشمند آن و پروندههای قضایی متعدد اپل علیه اندروید نشان داد که جابز در مورد اتهاماتش جدی بود.
اولین تلفن اندرویدی (T-Mobile G1) عناصر این دو مدل را با یک صفحه نمایش لمسی ترکیب کرد که صفحه کلید فیزیکی داشت.
دعوا و انحلال
اشمیت در سال 2009 هیئت مدیره اپل را به دلیل تضاد منافع احتمالی ترک کرد و به این ترتیب مجموعهای از شکایتهای حقوقی شامل اپل و چندین شریک گوگل به دلیل ادعای نقض حق ثبت اختراعات تلفن همراه آغاز شد.
به گزارش ایتنا، برجستهترین شریک گوگل، سامسونگ بود که اپل آن را به نقض تعدادی از پتنتها از جمله موارد مربوط به عملکردهای اساسی مانند ضربه زدن برای بزرگنمایی و کشیدن برای باز کردن قفل متهم کرد. این درگیریهای حقوقی سالها ادامه داشت تا اینکه در نهایت در سال 2018، زمانی که هر دو طرف توافق کردند که خارج از دادگاه نسئله حل و فصل کنند، پایان یافت.
ایدههای قرض گرفتن
علیرغم ادعاهای رقبا علیه یکدیگر در طول مبارزات طولانی دادگاه، به نظر میرسد که هر دو طرف همچنان به وام گرفتن ایدهها از رقیب خود ادامه می دهند.
ویژگیهایی مانند تصویر در تصویر، پست صوتی زنده، سفارشیسازی صفحه قفل و ترجمه زنده، قبل از اینکه در نهایت به iOS راه پیدا کنند، در اندروید یافت شدند.
از سوی دیگر، ویژگی Nearby Sharing اندروید شباهت زیادی به ویژگی AirDrop اپل دارد. گوشیهای اندرویدی تا مدتی پس از عرضه آیفون، ویژگیهایی مانند Do Not Disturb یا امکان گرفتن اسکرین شات را نداشتند.
در همین راستا، اپل جک 3.5 میلیمتری هدفون را در سپتامبر 2016 از آیفون حذف کرد، در حالی که گوگل در ماه بعد در رونمایی پیکسل آن را به سخره گرفت، زمانی که مدیرعامل روی صحنه اعلام کرد: «بله، جک هدفون دارد!». اما گوگل با پیکسل 2 از شر جک هدفون خلاص شد!
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که گاهی اوقات تشخیص اینکه آیا این شرکتها ایدههای یکدیگر را کپی میکنند یا صرفاً پس از توجه به روند مصرفکننده، بازخوردها در مطبوعات و توسعه کلی فناوریهای حمایتی، به نتایج یکسانی میرسند، دشوار است.
دو رویکرد متفاوت
اندروید، طبیعتاً باید رویکردی یکسان برای همه داشته باشد، زیرا هر نسخه جدید باید روی دستگاههای مختلف، با اندازههای صفحه نمایش و اجزای داخلی متفاوت، به خوبی کار کند.
به گزارش ایتنا، اندروید با ورود تبلتها آسیب دید، زیرا نرمافزار طراحیشده برای گوشیهای ۴ اینچی بهطور ناگهانی مجبور شد برای قرار گرفتن در صفحه نمایشهای بزرگتر، کشیده شود. Android 3.0 Honeycomb اساساً برای تبلتها طراحی شده بود، اما چندین مشکل وجود داشت که به این معنی بود که برای مدت طولانی دوام نمیآورد و برخی از ویژگیهای آن به سادگی در نسخههای بعدی جذب میشدند.
اپل رویکرد متفاوتی دارد. اگرچه در ابتدا از iOS برای هر دو دستگاه (آیپد و آیفون) استفاده میکرد، اما اکنون iOS را فقط برای تلفنهای خود استفاده میکند و برای اندازههای صفحه نمایش کوچکتر بهینهسازی میشود، در حالی که از iPadOS جدیدتر به عنوان نرمافزار برای تبلتهای خود استفاده میکند.
همگرایی دو سیستم عامل
واضح است که این دو سیستم عامل در طول سالها چگونه به هم نزدیک شدهاند. اگرچه اندروید همیشه بیشتر قابلیت شخصیسازی داشته است. اما اپل در نهایت ویجتهای صفحه اصلی، صفحههای قفل قابل تنظیم و حتی امکان ایجاد تمهای نماد برای تغییر ظاهر گوشی را معرفی کرد.
در همان زمان، گوگل تمام تلاش خود را برای حل کردن مشکلات پیکسل انجام داده است و احتمالاً رویکردی نزدیک به اپل برای خط تولید دستگاههای خود داشته است. مانند آیفونها، گوشیهای جدید طیف پیکسل بهگونهای طراحی شدهاند که بهترینهای گوگل را با پردازندههای قدرتمند تولید کنند، همانطور که اپل این کار را انجام میدهد.
تسلط اندروید
در اوایل سال 2024، اندروید با سهم بازار 70.8 درصدی (در سطح جهانی) در مقابل 28.4 درصد اپل، که سیستم عامل (IOS) را تنها بر روی دستگاههای پریمیوم خود با قیمت بالا ارائه میکند، تا حد زیادی بر بازار گوشیهای هوشمند غالب است. بنابراین منصفانهتر است که انتظار داشته باشیم iOS چندان هم گسترده نباشد!
امروزه، گوگل عمدتاً بهعنوان یک ارائهدهنده خدمات و نه تولیدکننده سختافزار، عمل میکند و درآمد خود را عمدتاً از فروش تبلیغات در همه پلتفرمهای خود به دست میآورد، بنابراین معمولاً از رویکرد بازار انبوه سود میبرد. در مورد سیستم اندروید ارائه شده توسط گوگل، این سیستم رایگان است و شرکتها میتوانند از آن استفاده کنند، از این رو تعداد نصبهای این سیستم عامل زیاد است. اما برای استفاده از سرویسهای جیمیل، یوتیوب و کروم و دسترسی به فروشگاه گوگلپلی، شرکتها باید هزینههای مجوز را به گوگل بپردازند.
اما فروشگاه اپل از این روش استفاده نمیکند. فقط آیفونها میتوانند از iOS استفاده کنند . اپل تمام تلاش خود را برای حفظ این خطمشی در این راه دارد. اپل کنترل کاملی بر نحوه عملکرد iOS بر روی گوشیهای خود دارد . بر اساس آن برنامه هایی را که در فروشگاه اپلیکیشن فروخته میشود از توسعه دهندگان هزینه دریافت میکند. به همین دلیل است که گوشیهای اپل معمولاً عملکرد بهتری حتی نسبت به بسیاری از گوشیهای رده بالای اندرویدی دارند، حتی اگر روی کاغذ مشخصات کمتری نسبت به گوشیهای اندرویدی داشته باشند.
نگاهی به آینده
اندروید اینروزها شرایط جالبی دارد. علیرغم اینکه موفقیت آن از نظر تعداد کاربران بلامنازع است. اما به طور فزایندهای سهم اپل را در فضای گوشیهای هوشمند برتر از دست میدهد. گوشیهای پیکسل گوگل برخی از بهترین گوشیهای اندرویدی موجود هستند، اما فروش سختافزار نشاندهنده بخش کوچکی از دستاوردهای اپل در تقابل با آیفون است.
اما اندروید، با جضور در گوشیهای تاشو روی موفقیت شرط بندی میکند. سامسونگ اکنون چندین نسل از دستگاههای گلکسی زد فلیپ و زد فولد خود را دارد. که در نهایت پیکسل فولد گوگل به همراه سایر دستگاههای تاشو در این زمره قرار میگیرند. اپل هنوز هیچ دستگاه تاشویی را روانه بازار نکرده است . باید دید که آیا این امر صرفاً به این دلیل است که هنوز آمادگی ارائه گوشیهای تاشو را ندارد . یا معتقد است دستگاه های تاشو صرفا یک تب زودگذر هستند. مانند نمایشگرهای سه بعدی یا طرح های منحنی.
اپل بیشتر از اینکه به دنبال نوآوریهای تجربی مانند صفحه نمایشهای تاشو باشد. به بهبود دستگاههای موجود خود با طراحیهای تیتانیومی و دوربینهای بهبود یافته ادامه داده است. رویکرد اپل همچنین شامل جذب مردم به اکوسیستم گستردهتر خود و سایر محصولاتش است.
با این حال، گسترش اندروید در دستگاههای ارزانتر همچنان آن را به انتخابی محبوب برای افرادی با بودجههای کمتر تبدیل خواهد کرد. وجود اندروید بر روی تعداد زیادی دستگاه از تولیدکنندگان مختلف به این معنی است که شاهد نوآوریهای بیشتری خواهیم بود. به خصوص با پیشرفت اندروید نسبت به اپل در زمینه ویژگیهای هوش مصنوعی در گوشیها. در حالیکه اپل هنوز هیچ مدلی از هوش مصنوعی معرفی نکرده است. و حتی گفته میشود که از ویژگی های هوش مصنوعی گوگل در دستگاههای خود استفاده خواهد کرد. ز