تشخیص سرطان سینه با هوش مصنوعی

     تاریخ آخرین ویرایش :   19 خرداد 1403       15 بازدید
تشخیص سرطان سینه
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

هوش مصنوعی به کمک ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه می‌آید

تشخیص سرطان سینه با هوش مصنوعی بهبود یافته است. ماموگرافی به کمک هوش مصنوعی سرطان‌های سینه را به میزان قابل توجهی با میزان مثبت کاذب کمتری نسبت به پزشکانی که به تنهایی ماموگرافی را ارزیابی می‌کردند، شناسایی کرد.
سرویس اخبار فناوری – مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند ارزیابی‌های پزشکان از ماموگرافی را بهبود بخشد و حتی کوچک‌ترین سرطان‌های سینه را با خوانش‌های مثبت کاذب کمتر تشخیص دهد.
محققان در 4 ژوئن در ژورنال رادیولوژی گزارش دادند که ماموگرافی به کمک هوش مصنوعی سرطان‌های سینه را به میزان قابل توجهی با میزان مثبت کاذب کمتری نسبت به پزشکانی که به تنهایی ماموگرافی را ارزیابی می‌کردند، شناسایی کرد. به گفته محققان، زمانی که هوش مصنوعی به پزشکان در تجزیه و تحلیل تصویربرداری از پستان کمک کرد. تقریباً 21 درصد زنان کمتری مجبور شدند برای ماموگرافی بعدی مراجعه کنند.

به گزارش خبر ICT از ایتنا محقق آندریاس لوریتزن، دانشجوی فوق دکترا در دانشگاه کپنهاگ در دانمارک گفت: «ما معتقدیم هوش مصنوعی پتانسیل بهبود عملکرد غربالگری را دارد.»
برای این مطالعه، محققان از رادیولوژیست‌های انسانی خواستند ماموگرافی نزدیک به 61000 زن دانمارکی 50 تا 69 ساله را که بین اکتبر 2020 و نوامبر 2021 غربالگری شده بودند، قبل از اینکه هوش مصنوعی برای این منظور در دسترس قرار گیرد، بخوانند. سپس، بین نوامبر 2021 و اکتبر 2022، یک برنامه هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل غربالگری سینه را برای بیش از 58000 زن را انجام داد.
ماموگرافی‌هایی که توسط هوش مصنوعی طبیعی تلقی می‌شدند. سپس توسط رادیولوژیست‌های انسانی برای تایید تجزیه و تحلیل برنامه مورد بررسی قرار گرفتند.

✅ بیشتر بخوانیم 👈👈👈  محافظ برق کنتور

غربالگری با کمک هوش مصنوعی سرطان سینه بیشتری را شناسایی کرد

نتایج نشان می‌دهد که غربالگری با کمک هوش مصنوعی سرطان سینه بیشتری را شناسایی کرد و نرخ مثبت کاذب کمتری داشت. محققان دریافتند ارزش پیش‌بینی مثبت غربالگری (احتمال اینکه زن واقعاً پس از یک نتیجه مثبت به سرطان سینه مبتلا شود) به کمک هوش مصنوعی نیز بالاتر بود. 34 درصد در مقابل 23 درصد.

هوش مصنوعی همچنین به پزشکان کمک کرد تا تومورهای بیشتری با اندازه ۱ سانتی متر یا کمتر پیدا کنند. به گفته محققان، کمک هوش مصنوعی همچنین حجم کار خواندن رادیولوژیست‌ها را تا بیش از 33 درصد کاهش داد. میزانی که که در دسترسی گسترده به ماموگرافی مهم است.

لوریتزن در یک مجله خبری گفت:« غربالگری مبتنی بر جمعیت با ماموگرافی مرگ و میر ناشی از سرطان پستان را کاهش می‌دهد. اما بار کار قابل‌توجهی را بر دوش رادیولوژیست‌ها قرار می‌دهد. که باید تعداد زیادی ماموگرافی را بخوانند، که اکثریت آنها نیاز به فراخوانی از بیمار ندارند.» با این حال، محققان گفتند که مطالعات بیشتری برای ارزیابی نتایج بلندمدت زنان و همچنین دقیق‌تر کردن هوش مصنوعی برای زنان مورد نیاز است.

لوریتزن گفت: «رادیولوژیست‌ها معمولاً به ماموگرافی‌های غربالگری قبلی زنان دسترسی دارند. اما سیستم هوش مصنوعی این امکان را ندارد. این چیزی است که ما دوست داریم در آینده روی آن کار کنیم.»

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

افزایش سرعت گوشی اندرویدی با چند ترفند ساده

ش خرداد 19 , 1403
افزایش سرعت گوشی اندرویدی
//

شاید برای شما جالب باشد