آغاز آزمایشی طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی
تصمیم بر اتصال کارت سوخت و کارت بانکی
این موضوع برای نخستین بار در سال ۱۳۹۷ مطرح شد. حتی تا اردیبهشت سال ۱۳۹۸ تصمیم بر اتصال کارت سوخت و کارت بانکی وجود داشت. اما در نهایت اواخر تیر سال ۱۳۹۸ اعلام شد این کار زمانی قابلیت اجرایی دارد که سهمیه بندی اعمال شود. در آن زمان برنامه ای برای سهمیه بندی بنزین وجود نداشت. بنابراین اتصال کارت بانکی به کارت سوخت اجرایی نشد.
پس از این موضوع شائبه ای مبنی بر اینکه اشکالات فنی مانع از اجرای این کار می باشد مطرح گردید. اما وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این مسئله گفت اشکالات فنی در اتصال سیستم کارت بانکی به کارت سوخت وجود ندارد. سناریوی اول در این زمینه دو نرخی بود که قابلیت کار کردن داشت. اما در سناریوی تکنرخی، به نظر میرسید استفاده از کارت بانکی با سیکل آن زمان شرکت پخش و پالایش، همخوانی نداشت.
آماده سازی زیرساختها باید در سامانه هوشمند سوخت
اما براساس آخرین گفته های این مقام مسئول اکنون درحال اجرای فرآیند آزمایشی می باشند. بخش های فنی امیدوارند بتوانند از کارت بانکی هم به جای کارت سوخت استفاده کنند. این کار نیاز به دریافت اطلاعات مربوط به خودرو و الحاق آن به سامانه هوشمند سوخت دارد. البته کارهای نرم افزاری آن انجام گردید.
جلیل سالاری – مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی می باشد. او درباره جایگزین شدن کارتهای بانکی با کارتهای سوخت مواردی را بیان داشت. سالاری می گوید با هدف جلوگیری از واردات تراشه کارت سوخت بدون تغییر سهمیه بنزین این مساله مطرح شد. به گفته او در حوزه تامین تراشه مورد نیاز برای تولید کارتهای سوخت مشکلی ندارند. اما در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، فقط ۹۰۳۵ کارت در مجموعه پالایش و پخش وجود داشت. در حالی که سالیانه حدود یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل اضافه میشود. افرادی هم نیاز به المثنی دارند که با این اوصاف، باید همیشه ذخیره دو تا سه میلیونی از کارتهای خام داشته باشند.