مشاغل پلتفرمی در عصر دیجیتال

     تاریخ آخرین ویرایش :   17 مهر 1402       44 بازدید
مشاغل پلتفرمی
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 3 دقیقه

نقش پلت فرم ها در توسعه کوچک مقیاس ها چیست ؟

مشاغل پلتفرمی در عصر دیجیتال فرصتی مناسب برای توسعه کوچک مقیاس ها در بازارهای بین المللی خواهند بود. مشاغل پلتفرمی با استفاده از اقتصاد اجتماع محور و  تکنولوژی های در دسترس و ظرفیت شبکه های توزیع مویرگی از جمله شبکه جهانی پست در حال توسعه می باشند.

تغییر مدل های بازایابی

سرویس ارتباطات و فناوری اطلاعات – فلیپ کاتلر پدر علم بازاریابی در کتاب بازاریابی نسل چهارم می گوید با توسعه فناوری های ارتباطی به مرور از اوایل سال 2010 به بعد قواعد بازاریابی به شدت تغییر کرد. مدل های عمودی بازاریابی به مدل های قابل توسعه افقی تبدیل شد.

در این شرایط و تحولات شگرفی را که از سال 2010 به بعد اتفاق افتاد راه برای توسعه کوچک مقیاس ها هموار شد و در دنیای برندها شرکت های کوچک به سرعت رشد کردند و تبدیل به رقبای برندهای بزرگ در دنیا شدند. این هنری عصر دیجیتال است. هنری که فرصت جهانی شدن به کسب و کارهای کوچک از طریق توسعه مشاغل پلتفرمی خواهد داد.

اقتصاد اجتماع محور فرصتی برای رشد کوچک مقیاس ها و تاثیر از مشاغل پلتفرمیاقتصاد اجتماع محور

اصول اقتصادی که به نظر می رسد خیلی سریع تا چند سال آینده بر دنیا حاکم شود اقتصاد اجتماع محور خواهد بود و بر اساس آن جمعیت های کوچک به سادگی تبدیل به عرضه کننده های خرد در عرصه جهانی می شوند.

در عصر دیجیتال و با توجه به تحولات بزرگ در عرصه فناوری می توان گفت بازارهای بین المللی تنها در دست بزرگان و رهبران بازارها و صد البته برندها نیست.  بازارها از طریق سکوها یا پلت فرم ها توسط کالاهای تولید کنندگان خرد اشباع خواهد شد.

مطالب پیشنهادی  رقابت اندروید و آیفون

در عصر دیجیتال کوچک مقیاس ها فرصت حضور در عرصه بین المللی را پیدا کرده اند و از طریق آن توانسته اند کسب و کار خود را توسعه دهند. به سادگی و از طریق شبکه های اجتماعی با مشتریان خود ارتباط برقراری می کنند و براساس نیازهای مشتریان محصولات جدید تولید می کنند.

اما بازیگران این نوع از کسب و کار ها چه کسانی هستند؟

کسب و کارهای عصر دیجیتال بازیگران خاص خود را دارد. ولی دو عنصر اساسی درگیر در این بازی را می توان سکوهای تجارت الکترونیک و لجستیک نامید. توسعه این دو به صورت بین المللی از مهمترین نیازهای عصر دیجیتال می باشد. در طول سال های اخیر رشد بسیار زیادی در این دو زیرساخت مهم شاهد بوده ایم. در عین حال  شبکه جهانی پست نیز به سرعت به این مدل کسب و کار پیوست و توانست در طول یک دهه اخیر به جایگاه مناسبی در کنار سایر اپراتورهای جهانی و پلت فرم ها برسد. می توان گفت شبکه های لجستیک بازوی پرتوان مشاغل پلتفرمی در عصر دیجیتال می باشند.

مطالب مرتبط


شبکه سازی اجتماعی ترکیبی چیست

تعریف رضایت مشتری و وظائف بازاریاب

تحول دیجیتال در سازمان ها چه الزاماتی دارد

موانع توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران و راه کارهای برون رفت از آن

 

آمار جهانی چه می گوید

تجارت الکترونیک فرامرزی با توجه به تغییرات بیان شده به سرعت در حال رشد می باشد. در این بین کشور چین را می توان پیشرو در این بخش نامید.

تجارت الکترونیکی فرامرزی چین طی پنج سال گذشته تقریباً ۱۰ برابر شده و رشد آن هم از منظر صادرات و هم از منظر واردات بسیار سریعتر از رشد کلی تجارت خارجی چین بوده است.
گزارشها حاکی از آن است که معاملات ۱۴۴ میلیارد دلاری فعلی تجارت الکترونیکی فرامرزی چین می‌تواند تا سال ۲۰۲۲ به رکورد ۱۹۹ میلیارد دلار برسد.
چین با در اختیار داشتن بیش از ۵۰ درصد معاملات تجارت الکترونیک جهان، بزرگترین بازار تجارت الکترونیکی است.

مطالب پیشنهادی  رقابت اندروید و آیفون

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت استاتیستا انتظار می رود بازار جهانی تجارت الکترونیک فرامرزی B2C تا سال 2030 به ارزش 7.9 تریلیون دلار آمریکا برسد. در سال 2021، ارزش بخش خرید آنلاین فرامرزی تقریباً 785 میلیارد دلار آمریکا بود.

نتیجه

توسعه ارتباطات و فناوری های نوین در عصر دیجیتال راه را برای حضور جدی کوچک مقیاس ها در عرصه بین المللی فراهم می کند. مشاغل پلتفرمی با استفاده از تکنولوژی های در دسترس و ظرفیت شبکه های توزیع مویرگی از جمله شبکه جهانی پست در حال توسعه می باشند.

به نظر می رسد اقتصاد اجتماع محور با استفاده از پلتفرم ها راهی برای توسعه عدالت اجتماعی می باشد. راهی روشن برای شکست انحصار برند ها و بزرگان اقتصاد و توسعه ساده کوچک مقیاس ها.

نویسنده مهدی گمرکی

کارشناس تجارت الکترونیک و مشاور بازاریابی دیجیتال

خبرICT

 

مهدی گمرکی

کارشناس ارشد و مشاور تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

علائم فابینگ چیست

د مهر 17 , 1402
علائم فابینگ چیست
//

شاید برای شما جالب باشد