شبکه سازی اجتماعی ترکیبی چیست

     تاریخ آخرین ویرایش :   13 مهر 1402       47 بازدید
شبکه سازی اجتماعی ترکیبی
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 5 دقیقه

باهم برای اعتماد شعاری که می تواند تبدیل به یک ابزار بزرگ برای توسعه کسب و کارها شود

شبکه سازی اجتماعی ترکیبی یا هیبرید چیست و شیکه های توزیع چه نقشی در آن دارند؟. این نوشتار به صورت مفصل به توضیح آن می پردازد.

سرویس اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات – از سوی اتحادیه جهانی پستی و همزمان با نهم اکتبر سال 2023  مصادف با روز جهانی پست شعار سال جدید پستی،  باهم برای اعتماد  TOGHETHER_FOR_TRUST انتخاب شده است. شعاری که هدف آن  پذیرش مشارکت و همبستگی جهانی برای تجلی اعتماد می باشد.

ما در این نوشتار سعی خواهیم کرد با توجه به نامگذاری سال جدید پستی به یکی از کارکردهای جذاب پست در حوزه بازاریابی بپردازیم.

نویسنده مهدی گمرکی

کارشناس تجارت الکترونیک و مشاور بازاریابی دیجیتال

شبکه سازی اجتماعی یک ضرورت بازاریابی در عصر جدید

یکی از توجهات جدی بنگاه های کسب و کار در عصر امروز شبکه سازی اجتماعی می باشد. با نگاهی کاملا فناورانه شبکه سازی را بیشتر در شبکه های اجتماعی دنبال خواهیم کرد. اما آیا واقعا اینچنین است؟

در نگاه ابتدایی به دلایل این نیاز از سوی بنگاه های تجاری می پردازیم.

  • بیش از 87 درصد مشتریان براساس توصیه خانواده و یا دوستان اقدام به خرید کالا می کنند.
  • با افزایش رقابت و تولید نیاز به توسعه دامنه نفوذ کسب و کار می باشد.
  • می توان از طریق شبکه سازی زندگی مردم را در مناطق محروم در ایجاد دسترسی عادلانه به تولیدات افزایش داد.
  • دسترسی عمیق تر به مشتریان قدرت و نفوذ شرکت ها را افزایش می دهد.
  • برقراری ارتباط عاطفی ، زنده و پویا با مشتریان در دامنه وسیع تری از جغرافیا

شبکه سازی هیبرید یا ترکیبی چیست و چه اهدافی را دنبال می کند

شبکه سازی در کل یعنی ایجاد شبکه ای از ارتباطات انسانی برای تحصیل یک هدف خاص در کسب و کار . هرچند که اصولا در عصر جدید شبکه سازی از طریق ابزارهای آنلاین و شبکه های اجتماعی بزرگ از قبیل اینستاگرام ، توییتر یا همان شبکه X و … ایجاد می شود. ولی در پاره ای از کسب و کارها شبکه سازی نیازمند ابزارهای کارآمدتر جهت برقراری ارتباط زنده با مشتریان دارد.

مطالب پیشنهادی  آموزش استفاده از چت بات های چت‌جی‌پی‌تی ، کوپایلت و جمینای

در این بین برخی از تولید کنندگان کالاهای مصرفی همانند لوازم آرایشی بهداشتی و یا ، لباس و حتی موارد خوراکی بیشتر از سایرین و فعالین بازار نیازمند به چنین مدل هایی از شبکه سازی دارند.

به نظر نگارنده این نوشتار این نوع از شبکه سازی را می توان شبکه سازی ترکیبی یا هیبرید نامید. چراکه الزاما در کنار شبکه های اجتماعی آنلاین برای برقراری ارتباط پویا تر با مشتریان دست به ایجاد یک نوع شبکه سازی نوآورانه می زنیم.

نوعی از شبکه اجتماعی که در کنار ظرفیت شبکه های اجتماعی آنلاین از شبکه های توزیع مویرگی استفاده می کنند.


عوامل توسعه پایدار و نقش پست


شبکه های توزیع شریک استراتژیک کسب و کار ها در عصر دیجیتال برای شبکه سازی اجتماعی ترکیبی

در اوایل دهه 90 با گسترش ، توسعه و نفوذ نسل جدید از وب یعنی صفحات وب تعامل پذیر و پیام رسان مواجه شدیم. همزمانپست الکترونیک به سرعت رشد کرد و تبدیل به یک ابزار مهم ارتباطی شخصی و سازمانی شد. در همان سال ها فن سالاران با نگاه صرفا مهندسی پیش بینی حذف ابزارهای سنتی و شبکه های توزیع را می کردند. اما ناگاه در حین توسعه آن روزها، تجارت الکترونیک نیز ظهور و بروز کرد و به سرعت در بین جوامع رشد کرد. پس فرصت بزرگی در اختیار شبکه های توزیع سنتی برای تحول و حضور مجدد و مقتدر تر در بازار پیش آمد.

با تغییرات به وجود آمده شکل بازاریابی نیز تغییر کرد. شرکت ها در بازارهای اشباع از محصول رقابت تنگاتنگی را آغاز کردند. آنها دیگر تنها به دنبال تولید براساس نیاز مشتری نبودند. بلکه هدف آنها تولید محصول براساس نیازهای ذهن ، قلب و روح مشتریان بود.

فیلیپ کاتلر در کتاب نسل سوم بازاریابی چنین می گوید :

“مصرف کنندگان به طور روزافزون ، به دنبال راه حل هایی برای دغدغه های خود در خصوص ایجاد دنیای بهتری برای زندگی اند. در دنیای آشفته امروز ، آنان به دنبال شرکت هایی هستند که رسالت ، اهداف و چشم انداز خود را براساس ارزش های والای انسانی ، یعنی عدالت اجتماعی و اقتصادی و مسائل زیست محیطی بنا کرده باشند. مصرف کنندگان در محصولات و خدماتی که انتخاب می کنند ، نه فقط به دنبال تحقق کارکردی و احساسی بلکه به دنبال تحقق روح انسان اند.”

 رقابت ، جلب رضایت و وفاداری مشتریان در کنار شبکه های توزیع

رشد جمعیت ، افزایش تولید ، اشباع بازار روش های فروش را تغییر داده است. تحول دیجیتال مبانی کسب و کار را به صورت کلی تغییر داده است. تا آنجا که بزرگترین فروشگاه اینترنتی آمریکا با در دست داشتن نیمی از فروش این بازار یعنی آمازون فروشگاه های فیزیکی خود را تاسیس کرد.

مطالب پیشنهادی  رفع فیلتر گوگل پلی

آنها قصد داشتند فضایی جدید و تجربه جدید برای مشتریان ایجاد کنند. خرید حضوری و مفرح همراه با ابزارهای دیجیتال.

پس می توان گفت در دنیای امروز شبکه های توزیع دیگر دینفعان کسب و کار ما نیستند. آنها شرکای استراتژیک کسب و کارها هستند.

کانال های شبکه های توزیع یک راه کار مناسب برای برقراری ارتباط عاطفی تولید کننده با مشتریان است. شرکای توزیع قادر هستند به سادگی و البته با استفاده از روش های نوین ارزش های یک محصول را به آگاهی مصرف کنندگان برسانند. مصرف کنندگانی که گاها در دورافتاده ترین نقاط زندگی می کنند.

مطالب مرتبط


ویژگی های سایت فروشگاه اینترنتی چیست ؟

تعریف رضایت مشتری و وظائف بازاریاب

بازاریابی یکپارچه چیست و چه نقشی در توسعه بازار خواهد داشت.


شبکه های توزیع چه کمکی به بازاریابی می کنند

شبکه های توزیع حضوری موثر تر و همه جانبه در بین مردم دادر. آنان روابط قابل درک و بعضا حتی عاطفی با افراد دارند و می توانند به راحتی از احساسات افراد در خصوص محصولات مورد استفاده با خبر شوند. در عین حال حال حضور فراگیر و پایدار آنها در جامعه اعتماد منحصر به فردی را ایجاد کرده است.

این شبکه ها می توانند به واسطه اطلاعات دریافت از مردم حتی به یک پیشنهاد دهنده باشند و از احساس سایر مصرف کنندگان در خصوص محصولات بگویند. این شبکه منتقل کننده داستان ها و ارزش های تولید کننده گان به صورت حضوری به مشتریان می باشند.

بنابراین می توان درک کرد رفتار شبکه های توزیع چگونه می تواند در توسعه یک شبکه اجتماعی هیبرید یا ترکیبی موثر واقع شود.

مطالب پیشنهادی  افزایش عمر باتری ساعت هوشمند

نقش پست و شبکه های توزیع در بازاریابی چیست ؟

همانگونه که بیان شد در جهت توسعه بازار هر بنگاه تجاری مجبور است با تعامل و مشارکت جدی با شرکای توزیع با مشتریان تعامل دو سویه و عاطفی برقرار نمایند. حالا در صورتیکه یک بنگاه تجاری به هر دلیلی دسترسی به کانال های تبلیغاتی نداشته باشد این نیاز افزایش می یابد.

شبکه های توزیع مویرگی به واسطه حضورشان در بین عموم جامعه قدرت بالایی در این شبکه سازی خواهند داشت. شبکه پستی حضور پررنگی در همه مناطق از جمله مناطق محروم و کم برخوردار دارد.

آنها می توانند سفیر تولید کنندگان در همه نقاط باشند. البته برای این اتفاق مهم نیاز است که شرکت های تجاری شرکای توزیع همراستا با ارزش های خود را انتخاب کنند.

شبکه ملی پست و همچنین شبکه جهانی پست راه کاری مناسب برای شبکه سازی ترکیبی یا هیبرید می باشند. این شبکه توزیع قدرتمند می تواند با توجه به ظرفیت های مهم شریک استراتژیک تولید کنندگان برای این مهم شود.

باید تاکید کرد پست یک راه کار مناسب برای تحقق پیشرفت متوازن و عدالت در توزیع کالا و خدمات می باشد. هدفی که با تکیه بر با هم برای اعتماد می تواند یکی از موثر ترین راه کارهای شبکه سازی اجتماعی ترکیبی ، جلب اعتماد و توزیع عدالانه تولید باشد.

 

نویسنده مهدی گمرکی

کارشناس تجارت الکترونیک و مشاور بازاریابی دیجیتال

مهدی گمرکی

کارشناس ارشد و مشاور تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

تشخیص سرطان ریه با هوش مصنوعی

پ مهر 13 , 1402
تشخیص سرطان ریه
//

شاید برای شما جالب باشد