ویژگی های سایت فروشگاه اینترنتی چیست ؟

     تاریخ آخرین ویرایش :   28 فروردین 1402       99 بازدید
ویژگی های سایت فروشگاه اینترنتی
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 9 دقیقه

چه لزومی دارد برای توسعه کسب و کارمان به سمت فروشگاه اینترنتی برویم ؟ ویژگی های سایت فروشگاه اینترنتی چیست ؟

ویژگی های سایت فروشگاه اینترنتی چه مواردی می باشد. با ما همراه باشید تا باهم ویژگی های یک سایت خوب اینترنتی را بررسی کنیم.

در ابتدا ببینیم چه الزامی برای ایجاد یک سایت اینترنتی داریم ؟

سرویس اخبار فناوری – با رشد شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها مردم نیز با هدف توسعه کسب و کار از امکانات این شبکه ها بهره می برند. اما می توان گفت استفاده از این شبکه ها به عنوان پایگاه اصلی فروش اقدامی غیر حرفه ای می باشد. شبکه های اجتماعی یکی از پایگاه های اصلی در بازاریابی و توسعه فروش می باشند و بهترین استفاده نیز استفاده تبلیغاتی است.

یک فروشنده حرفه ای اگر قصد دارد به دنیای تجارت الکترونیک وارد شود اولین ابزارش یک سایت فروشگاه اینترنتی می باشد.

اما ویژگی های سایت فروشگاه اینترنتی  چیست ؟

در این بخش سایت فروشگاه اینترنتی را بر اساس شاخص نام سایت ، طراحی ظاهری و طراحی فنی مورد بررسی قرار می دهیم.

نام سایت

نام سایت و انتخاب لوگو موضوع مهمی برای آینده کسب و کار شما می باشد. بنابراین برای انتخاب نام دقت کنید. عجله ای در کار نیست . نام سایت هویت کسب و کار شما در آینده خواهد بود . از قوانین انتخاب نام دامنه برای انتخاب نام فروشگاه و همچنین ماتریس اسم استفاده کنید.

ماتریس اسم چیست ؟

برای انتخاب نام سایت ماتریسی دو بعدی تهیه کنید. در دو بعد این ماتریس کلمات زیادی را بنویسید. هرچقدر دایره لغات ماتریس بیشتر باشد شانس اننتخاب نام زیبا بیشتر می شود. نام های نوشته شده در دو بعد ماتریس را در سطر ها و ستون های ماتریس با یکدیگر ترکیب کنید. البته شما می توانید در یک بعد ماتریس از چند کلمه کلیدی که دوست دارید در نام سایت شما وحود داشته باشد استفاده کنید.

نام سایت و انتخاب لوگو
نام سایت و انتخاب لوگو
نکات انتخاب نام دامنه
  • عدم استفاده از اعداد در نام دامنه : استفاده از اعداد در نام دامنه باعث گمراه شدن کاربران و در نوشتن آن می شود. بنابراین هیچگاه از اعدا برای نام گذاری استفاده نکنید.
  • پرهیز از نام هایی که در انتهای به eh ختم می شود : این نام نیز در هنگام بیان نام دامنه کاربر را با اشکال مواجه می کند . چرا که ممکن است او در تایپ نام سایت به اشتباه h آخر را ننویسد. اگر هم اصرار بر استفاده از نوع اسم ها دارید حتما نام دو دامنه را برای فروشگاه خود ثبت کنید.(مثلا ir و babone.ir (

همچنین از تکرار دو حرف مشابه پشت سر هم در نامه دامنه نیز اجتناب کنید (مثلا baboon.ir )

  • از کلمات با املای اشتباه استفاده نکنید: ممکن است برای خلاقیت و جلب توجه از این تکنیک استفاده کنید. ولی متاسفانه این تکنیک موجب گمراهی کاربر در تایپ نام سایت می شود.
  • نام دامنه کوتاه باشد : هرپقدر می توانی تلاش کنید از نام های کوتاه استفاه کنید.بیشترین حد 15 کارکاتر می باشد ولی اصلا توصیه نمی شود. سعی کنید نام دامنه شما کمتر از 8 کارکاتر باشد.
  • از خط فاصله استفاده نکنید

سایر مطالب مرتبط با ویژگی های سایت فروشگاه اینترنتی

مشکلات تجارت الکترونیک در ایران

توسعه صادرات اصفهان با محوریت خرده فروشی فرامرزی

عوامل توسعه پایدار و نقش پست

تجارت الکترونیک در ایران فرصت ها و آینده پیش رو

استراتژی مدیریت ارتباط با مشتریان و استقرار و توسعه آن

  طراحی ظاهری سایت

برای آنکه متوجه اهمیت طراحی ظاهری شوید به این نکته توجه کنید.

شما تنها کمتر از یک دقیقه فرصت دارید از بازدید کننده سایت را تبدیل به یک مشتری احتمالی کنید.

پس در طراحی سایت دقت کنید و سخت گیر باشید. صفحه اول سایت شما ویترین مغازه شما می باشد. یک ویترین زیبا و چشم نواز مشتریان را به خوذ جذب می کند.

مطالب پیشنهادی  خطر هوش مصنوعی برای امنیت دارندگان آیفون و اندروید

برای این منظور چند نکته طلایی را با هم بررسی می کنم.

دارا بودن رابط کاربری و تجربه کاربری جذاب

در حال حاضر یکی از مهم ترین و بحث برانگیزترین نکاتی که همچنان تحقیق و توسعه بر روی آن ادامه دارد بحث طراحی تجربه کاربری(UX) و  طراحی رابط کاربری (UI) میباشد. توجه به این دو مفهوم و بکارگیری اصول آن در طراحی سایت، زمینه ساز آن است که افراد از ورود به سایت شما احساس و تجربه خوشایندی داشته باشند و یا به عبارتی به آن وفادار شوند. در واقع تمامی نکات طراحی ظاهری سایت در این دو مفهوم خلاصه میشوند.

طراحی سایت
طراحی سایت

 

تعریف UI و UX

UX به معنای تجربه کاربری در استفاده از یک محصول است. در اینجا ما یک سایت فروشگاهی را بررسی میکنیم. طراح UX باید سعی کند تجربه کاربر در زمان استفاده از وبسایت را بهبود دهد. در واقع طراح UX باید تمام سناریوهایی که ممکن است بعد از ورود کاربر به سایت برایش اتفاق بیفتد را حدس بزند و تمام مسیرهایی که ممکن است طی کند را پیش بینی نماید و سعی کند در طول تمامی این سناریو ها و مسیرها کاربر تجربه ای ایده آل داشته باشد.

UI به معنای رابط کاربری است. در واقع اصول UI مربوط به بخشی از طراحی است که کاربر قرار است نتیجه آن را ببیند و با آن درگیر شود. به عبارتی طراح UI باید سایت را به جهت گرافیکی به گونه ای طراحی نماید که کاربر پس از دیدن قسمت های مختلف سایت اقدام به عملی کند که هدف مدیر سایت است. برای مثال در این زمینه می گویند که طراح UI باید برخی از بخش ها را اصطلاحا Call To Action طراحی نماید. یعنی وقتی کاربر چشمش به آن قسمت از سایت افتاد به آن واکنش نشان دهد و یا بر روی آن کلیک نماید. مثل این که بسیاری از سایت ها لینک های خود را به صورت دکمه های برجسته درآورده اند تا کاربر راغب شود بر روی آن کلیک نماید.

ویژگی های ظاهری مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی

Responsive design بودن یا همان واکنشگرا بودن سایت

با توجه به توسعه تلفن های هوشمند واکنشگرا بودن سایت به یک مبحث مهم کاربری تبدیل شد. سایت شما باید قابلیت نمایش صحیح در تمام دستگاه ها با ابعاد مختلف صفحه نمایش را داشته باشد.

امروزه با پیشرفت برنامه نویسی تقریبا این مساله به یک امر رایج تبدیل شده است . اما در هر صورت هنگام خرید و سفارش سایت این مورد مهم باید در تعهدات طراح قرا گیرد.

وجود لوگوی مناسب در وبسایت

لوگو نشان از هویت کسب و کار شما می باشد. در طراحی آن دقت کنید. لوگو می تواند حس اطمینان و اعتماد بازدید کنندگان سایت را چند برابر کند.

مشخص بودن صفحات مهم در صفحه نخست

صفحات مهم سایت که برای مشتریان مهم می باشد را در صفحه اول نمایش دهید. صفحاتی مثل صفحه تماس با ما ، درباره ما ، ثبت شکایات ، ره گیری خرید و موارد مشابه دیگر.

رنگ های انتخاب شده در طراحی فروشگاه اینترنتی

رنگ ها در طراحی سایت یکی از المان های اصلی و مهم به حساب می آیند. 4 نکته را راجع به اثر رنگ ها در طراحی سایت هرگز فراموش نکنید!

رنگ‌ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن می‌گذارند.

اثر رنگ می‌تواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.

رنگ‌ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمی‌کنند، بلکه اثر خود را کاملاً در رفتار ما نشان می‌دهند.

اثر گذاری رنگ در فرهنگ‌های مختلف گوناگون است.

از تکنیک 70 30 10 برای رنگ بندی سایت استفاده کنید. به صورتیکه 70 درصد سایت از یک رنگ ، 30 درصد از رنگ دوم و 10 درصد از رنگ سوم استفاده کنند. شایان ذکر است لینک های CTA به دلیل حساسیت و نیازبه جلب توجه از رنگ سوم استفاده می کنند.

مطالب پیشنهادی  عینک شنای هوشمند فرم
عکس های انتخاب شده برای صفحات فروشگاه اینترنتی

عکس های جذاب و البته همراه با محتوای سایت می تواند نقش ویژه ای در جلب مشتریان داشته باشد. بنابراین از عکس های با کیفیت در صفحات مختلف استفاده کنید.

استفاده از اسلاید شو و سایر ابزارهای نمایش عکس نیز کمک ویژه ای به افزایش جلوه های بصری سایت می کند.

از تکنیک های عکس برداری صنعتی استفاده کنید به شرحی که :
  • عکس به میزان کافی اثر بخش و جذاب باشد
  • احساسات کاربر را درگیر کند
  • از زوایای مختلف کالا که برای کاربر می تواند مهم باشد عکس برداری کنید
  • سعی کنید از طریق عکس ویژگی های برجسته کالا را به مخاطب نمایش دهید.
عکس برداری صنعتی
عکس برداری صنعتی
انتخاب فونت و اندازه مناسب برای نوشته های سایت

فونت ها و اندازه آن نیز می تواند در جذب و جلب توجه مشتری کارآمد و مفید باشد. در استفاده از فونت ها ، ترکیب آنها و سایز فونت ها نیز دقت ویژه داشته باشد.

 

وبلاگ سایت

مهمترین عنصر بازاریابی محتوا وبلاگ سایت شما می باشد. حتما وبلاگی برای سایت خود در نظر بگیرید و به صورت روزانه مطالب مفیدی را که البته با کالاهای شما نیز ارتباط داشته باشد در سایت منتشر کنید.

تجربه خرید

به یاد داشته باشید مشتری راضی اصولا بازخوردی برای شما ارسال نمی کند ولی مشتریان ناراضی از همه ابزارها برای اعلام نارضایتی خود استفاده می کنند.

پس شما باید از تمام توان خود برای دریافت بازخورد از مشتریان راضی خود استفاده کنید. این بازخوردها را در بخش تجربه خرید مشتریان برای جلب اعتماد خریداران منتشر کنید.

استفاده از CTA

کال تو اکشن را به عنوان یک علامت خروج در بزرگراه در نظر بگیرید. باید کوتاه باشد، از دست دادن آن دشوار باشد و رانندگان را به مسیری که باید درنهایت طی کنند، برساند.

کاربر باید بلافاصله متوجه شود که کجا کلیک کند زیرا دکمه فراخوان باید از طراحی صفحه اطراف آن جدا باشد. هرچه مدت زمان طولانی تری برای یافتن فراخوان برای کاربر طول بکشد، احتمال سردرگمی یا کلیک نکردن آن‌ها بیشتر می‌شود.


آموزش های بازاریابی را دنبال کنید

تعریف مدیریت بازاریابی چیست و در سازمان ها چه کارکردی دارد

تعریف رضایت مشتری و وظائف بازاریاب

بازاریابی یکپارچه چیست و چه نقشی در توسعه بازار خواهد داشت.

استراتژی مدیریت ارتباط با مشتریان و استقرار و توسعه آن

طراحی فنی

طراحی فنی سایت فروشگاه اینترنتی بسیار مهم و با اهمیت است. هرپقدر به لحاظ فنی اصول طراحی بیشتر رعایت گردد شما در حوزه سئو موفق تر خواهید شد.

مهمترین انتظار شما بعد از راه اندازی سایت دیده شدن لینک ها و پست های شما در جستجوهای گوگل است. هرچند این مورد نیاز به صبوری و کار مداوم دارد اما نقش طراحی فنی استاندارد غابل کتمان نیست.

در طراحی فنی آنچه باید برای شما مهم باشد و از طراح انتطار داشته باشید به این شرح می باشد :

  • سرعت بالا : کاربر به محض ورود به سایت شما انتظار دیدن سایت را دارد. باید در کمترین زمان ممکن و کمتر 5 ثانیه سایت شما نمایش داده شود. این امر در جلب اعتماد کاربر بسیار مهم است و ماربر برای بازدی از سایت شما بیشتر ترغیب می کند.
  • سئو و بهینه سازی : بهینه سازی سایت برای نمایش در موتورهای جستجو، مهم ترین دلیلی است که باعث دیده شدن فروشگاه اینترنتی شما خواهد شد. چنانچه فروشگاه شما از طراحی بسیار مطلوب برخوردار بوده اما سئوی ضعیفی داشته باشد، زحمات تیم طراحی به هدر خواهد رفت. زیرا کاربران هنگام جستجو در گوگل، نمی توانند وب سایت فروشگاهی شما را پیدا کنند.

یک مثال:

آیا در فروشگاه اینترنتی خود، لوازم تحریر به فروش می رسانید؟

بنابراین باید کاری کنید تا کاربران هنگام جستجوی عبارت “خرید لوازم تحریر” یا مثلا عبارت “خرید مدادرنگی” بتوانند فروشگاه شما را در رتبه های بالای نتایج جستجو، بیایند.

برای انجام این کار، باید از متخصصان سئو و بهینه سازی، کمک بگیرید.

  • گواهینامه SSL :اخذ گواهینامه SSL ، موجب می شود تا اطلاعاتی که در میان وب سایت شما و مشتری تبادل می شود، به صورت کدگذاری شده در بیاید تا از سرقت یا سوء استفاده از آنها جلوگیری شود. امنیت یک فروشگاه اینترنتی، تا حد زیادی به داشتن گواهینامه SSL بستگی دارد. با وجود این گواهینامه، می توانید به مشتریان خود اطمینان دهید که اطلاعات بانکی آنها، از خطر سرقت، محفوظ خواهند ماند.
  • درگاه پرداخت الکترونیک : ممکن است به مشتریان خود اجازه دهید تا هزینه سفارشات را، به صورت نقدی یا با کارت اعتباری، پس از تحویل سفارش، به مأمور ارسال پرداخت کنند. این شیوه پرداخت، بسیار محبوب و پرطرفدار است. اما در ماه های اخیر، به دلیل مشکلات ناشی از شیوع بیماری های واگیر دار، بسیاری از فروشگاه ها، این امکان را لغو کرده و تنها امکان خرید از طریق پرداخت آنلاین را در دستور کار خود قرار داده اند. بنابراین لازم است که فروشگاه شما، مجهز به درگاه پرداخت بانکی باشد، تا مشتریان بتوانند هزینه سفارشات خود، را به سرعت و سهولت پرداخت نمایند.
مطالب پیشنهادی  دلایل بیماری آلزایمر و کاهش حافظه

خدمات لجستیک

اگر فروشنده کالاهای فیزیکی در سایت هستید حتما اپراتور های حمل و نقل خود را مشخص کنید. ره گیری کالا بعد از تحویل برای مشتریان بسیار مهم است. بنابراین امکان ره گیری را در سایت قرار دهید و هر مرحله را به مشتری گزارش نمایید.

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی نیز به فروشگاه های اینترنتی در api  های لازم را جهت محاسبه قیمت ، تولید بارکد و فاکتور و همچنین ره گیری ارائه می کند. شما می توانید برای دریافت آن به دفتر پست محل اقامت خود مراجعه کنید.

خدمات لجستیک پست
خدمات لجستیک پست

خدمات پس از فروش

من همیشه یک نکته را در مشاوره های خود به کسب و کارها تاکید می کنم. معتقدم مشتری در فرآیند خرید اینترنتی به شما پولی می دهد و ممکن است تا چند روز بعد کالای خود را تحویل بگیرد. بنابراین باید با ارائه خدمات پس از فروش این اضطراب را از مشتری دور کنید.

شما وظیفه دارید به صورت مرتب وضعیت سفارش را به مشتری گزارش کنید و مرکز تماسی برای پاسخ به مشتریان به صورت تلفنی و همچنین پیام رسان ها ایجاد کنید. هرچند که برای جلب اعتماد پاسخگویی تلفنی از هر گزینه های مناسب تر است.

حضور فعال در شبکه های اجتماعی

در شبکه های اجتماعی حضور فعال داشته باشید. تجربه خرید مشتریان را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. به صورت مرتب کلیپ و فیلم از فرآیندهای خود تهیه و منتشر کنید.

خاطرتان باشد مهمترین مولفه اعتماد مردم به شما تعداد دنبال کندگان شما در صفحات شبکه های اجتماعی و کانال های پیام رسان ها می باشد. پس در شبکه های اجتماعی نیز فعالیت خود را افزایش دهید.

سایر موارد مهم دیگر در خصوص ویژگی های سایت فروشگاه اینترنتی

  • حتما با نام دامنه خود ایمیل داشته باشد.
  • در ثبت سفارش سعی کنید ایمیل مشتریان خود را دریافت کنید.
  • برای مشتریان خود فاکتور خرید صادر کنید.
  • نماد اعتماد دریافت کنید
  • تاکید می شود صفحه درباره ما و تماس با ما کاملا شفاف و قابل قبول برای مشتری باشد.
  • از اصول روابط عمومی استفاده کنید

نویسنده مهدی گمرکی

کارشناس و مشاور تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال

اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات

 

 

 

خلاصه مطلب
ویژگی های سایت فروشگاه اینترنتی چیست ؟
نام مطلب
ویژگی های سایت فروشگاه اینترنتی چیست ؟
توضیحات
با رشد شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها مردم نیز با هدف توسعه کسب و کار از امکانات این شبکه ها بهره می برند. اما می توان گفت استفاده از این شبکه ها به عنوان پایگاه اصلی فروش اقدامی غیر حرفه ای می باشد. شبکه های اجتماعی یکی از پایگاه های اصلی در بازاریابی و توسعه فروش می باشند و بهترین استفاده نیز استفاده تبلیغاتی است.
نویسنده
نام منتشر کننده
خبر آی سی تی - اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
لوگوی منتشر کننده

مهدی گمرکی

کارشناس ارشد و مشاور تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

حالت مطالعه کروم

س فروردین 22 , 1402
حالت مطالعه کروم
//

شاید برای شما جالب باشد