توسعه صادرات اصفهان با محوریت خرده فروشی فرامرزی

     تاریخ آخرین ویرایش :   10 شهریور 1401       99 بازدید
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید

زمان مطالعه: 4 دقیقه توسعه صادرات اصفهان با محوریت خرده فروشی فرامرزی راه حلی مناسب برای افزایش ظرفیت های بازرگانی در استان و اتصال تولید کننده به بازارهای منطقه ای و جهانی می باشد.

توسعه صادرات اصفهان
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 4 دقیقه

تجارت الکترونیک راه کار توسعه صادرات اصفهان

توسعه صادرات اصفهان با محوریت خرده فروشی فرامرزی راه حلی مناسب برای افزایش ظرفیت های بازرگانی در استان و اتصال تولید کننده به بازارهای منطقه ای و جهانی می باشد.

از یکم تا هشتم مرداد ماه سال جاری رویداد بزرگی در استان اصفهان با عنوان هفته تجارت الکترونیک برگزار شد.

این رویداد فرصتی مناسب بود برای معرفی ظرفیت های تجارت الکترونیک به تولید کنندگان ، تجار و اصناف استان تا بتوانند بیش از پیش و با سرعت چشمگیری به توسعه کسب و کار خود بپردازند.

اما تاثیر تجارت الکترونیک در توسعه اقتصاد چیست و چه سهمی می تواند در ایجاد ثروت در بخش های مختلف جامعه داشته باشد.

آیا تجارت الکترونیک می تواند در توسعه اشتغال پایدار استان و توسعه صادرات اصفهان نقش داشته باشد و یا اینکه چه تاثیری در محیط زیست به شدت بحرانی استان دارد.

در این متن با نگاه صادراتی به تجارت الکترونیک  به ظرفیت هایی که می تواند به کمک اقتصاد استان از طریق تجارت الکترونیک و کلیه صنایع پیرامونی آن بیاید می پردازیم.

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که تجارت الکترونیک می تواند موتور محرک اقتصاد دیجیتال در کشور باشد که دلیل اصلی آن ماهیت و ذات تجارت الکترونیک می باشد.

حدود 8 ماه پیش در مطلبی تحت عنوان پست لجستیک راهی برای توسعه صادرات اصفهان به این نکته اشاره کردم که می توان با توسعه ظرفیت های پستی وارد بازار های منطقه ای شد.

تجارت الکترونیک موتور محرک اقتصاد دیجیتال

این صنعت با خود چند ده سرویس و صنعت دیگر را همراه می کند.

در حوزه فناوری اطلاعات بخش های مختلفی از جمله نرم افزار ، زیرساخت ، اینترنت ، امنیت و سخت افزار .

در بخش مدیریت بخش های اساسی مدیریت از جمله حوزه های مدیریت کسب وکار ، مالی ، بازاریابی.

در حوزه لجستیک از صنایع خودروسازی و نیروی محرکه گرفته تا تجهیزات سورتینگ و پستی.

حتی با نیاز بسیار بالا ابزارهای هوش مصنوعی ، همه و همه صنایع و بخش های مختلف هستند که تجارت الکترونیک با خود همراه می کند و باعث رشد آن می شود.

اما به یک نکته بسیار مهم باید اشاره کرد. تجارت الکترونیک سهم به سزایی در توسعه تولید ، کاهش هزینه های تولید ، افزایش قدرت نقد شوندگی کالا ، کاهش خواب کالا در انبارهای تولید کنندگان و در اختیار گرفتن منابع مالی مناسب برای تولید کنندگان می تواند داشته باشد .

ولی یک مساله شاید برای تولید کننده از همه مهمتر باشد و آن هم توسعه بازارها با رویکرد نگاه به توسعه صادرات اصفهان است.

پست ارائه دهنده راه کار لجستیک خرده فروشی فرامرزی

یکی از مهمترین سیاست های تولید کنندگان بزرگ افزایش سهم خرده فروشی از طریق تجارت فرا مرزی می باشد. رویکردی که حاصل ورود تکنولوژی اینترنت به حوزه بازرگانی بود.

جمهوری اسلامی ایران هم مرز با 15 کشور دنیا و  فعال در پیمان های مختلف از جمله شانگهای ، اوراسیا و اخیرا بریکس است ،  که تقریبا معادل نیمی از جمعیت جهان می باشد و  بخش های مهم و عظیمی از ذخایر و منابع استراتژیک جهان در آن وجود دارد.

امروز تولید کنندگان در کشور می توانند با رویکرد تحول گرایانه در توسعه تولید خود با استفاده از فناوری های دیجیتال و تجارت الکترونیک با روش های B2B و یا B2C به عمق بازارهای یاد شده راه یابند و از آن استفاده حداکثری نمایند.

در عصر حاضر اتحادیه جهانی پستی با استفاده از ایجاد یک شبکه جهانی و مویرگی لجستیک و توزیع با 192 کشور عضو خود خدمات بی شماری به تجارت فرامرزی می دهد و کشورهای مهمی از جمله چین از این خدمات با هدف توسعه تولید و افزایش حجم صاردات خود بهره کافی برده اند. این خدمات می تواند در توسعه صادرات اصفهان نقش آفرین باشد.

ایجاد بازارگاه های اینترنتی پند ربانه یک راه حل موثر برای بازاریابی محصولات ایرانی

بخش های خصوصی در حوزه بازرگانی می توانند با ایجاد بازارگاه های اینترنتی با زبان های رایج دنیا ، تمرکز بر بازارهای کشورهای همسایه و بازاریابی گسترده در این کشورها توجه مردم این کشورهای را به محصولات تولید ایرانی جلب نماید.

در کنار آن تولید کنندگان با حمایت از بخش ها یاد شده می توانند سهمی از تولید خود را در اختیار این فروشگاه ها با هدف توسعه صادرات اصفهان و بازارهای خود قرار دهند.

بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات در این رویکرد جدید قطعا تاثیر بنیادی و محوری خواهد داشت و توجه جدی به این بخش دارای اولویت بسیار بالایی می باشد.

بخش های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات با ایجاد و یا ارتقای زیرساخت های لازم در قسمت های مختلف از جمله زیرساخت های فروشگاه های اینترنتی ، بازاریابی دیجیتال ، تولید محتوا ، … نیز محور برنامه توسعه تجارت الکترونیک می باشند.

حاکمیت نیز می تواند با رفع برخی  مشکلات قانونی از جمله موانع گمرکی در ارسال مرسولات تجاری از طریق پست ، توسعه پیمان های دوجانبه پستی و برقراری خطوط زمینی و هوایی مستقیم ره سپاری به کشورهای دارای اولویت در منطقه  و رفع سایر مشکلات ساختاری در تحقق این اتفاق مبارک موثر واقع شود.

میرکارت روسی راه حل پرداخت

میر کارت روسی که از سال 2014 در روسیه با هدف جایگزینی با سوئیفت طراحی شد در حال ورود به ایران است. البته به بهانه مشکلات فنی در دولت های گذشته بهره برداری از این سامانه مبادلات پیام های مالی به انجام نرسیده بود ولی ظاهرا در دولت سیزدهم با توجه به تغییر رویکردها و برنامه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و هم پیمان این سامانه به مرحله بهره برداری نزدیک شده است و می توان آن را یک راه حل مناسب برای ورود به بازارهای روسیه و توسعه صادرات اصفهان دانست.

مهدی گمرکی

صفحه اینستاگرام نویسنده

کارشناس مسئول تجارت الکترونیک پست

و دبیر دائمی هفته تجارت الکترونیک استان اصفهان

 

 

خلاصه مطلب
توسعه صادرات اصفهان با محوریت خرده فروشی فرامرزی
نام مطلب
توسعه صادرات اصفهان با محوریت خرده فروشی فرامرزی
توضیحات
توسعه صادرات اصفهان با محوریت خرده فروشی فرامرزی راه حلی مناسب برای افزایش ظرفیت های بازرگانی در استان و اتصال تولید کننده به بازارهای منطقه ای و جهانی می باشد.
نویسنده
نام منتشر کننده
پایگاه خبری ارتباطات و فناروی اطلاعات
لوگوی منتشر کننده

مهدی گمرکی

کارشناس ارشد و مشاور تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

روابط عمومی دیجیتال و نقش آن در توسعه سازمان

ش مرداد 15 , 1401
روابط عمومی دیجیتال
//

شاید برای شما جالب باشد