بازاریابی یکپارچه چیست و چه نقشی در توسعه بازار خواهد داشت.

     تاریخ آخرین ویرایش :   15 اسفند 1401       142 بازدید
بازاریابی یکپارچه چیست
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بازاریابی یکپارچه چیست و چه نقشی در توسعه بازار خواهد داشت.

راه حل بازاریابی حرفه ای در گرو درک نیازهای واقعی مشتریان و برآورد کردن این نیازها است. به گونه ای ، بهتر از آنچه رقبا انجام می دهند.

بازاریابی یکپارچه چیست و چه تعریفی دارد. در سومین مطلب از سلسله مطالب مدیریت بازاریابی به بحث مهم بازاریابی یکپارچه می پردازیم.

آنچه در فصل های گذشته بیان شد

در بخش های یک و دو از این سلسله آموزش ها به دو مورد تعریف مدیریت بازاریابی و رضایت مشتری پرداختیم.

تعریف بازاریابی و مدیریت بازرایابی را از زبان فلیپ کاتلر بیان کردیم و به بیان 8 حالت مختلف که بر تقاضا تاثیر می گذارد پرداختیم.

وظائف مدیر بازاریابی تشریح و در به مفاهیم رقابتی که شرکت ها برای جذب بازار هدف بر اساس آن برنامه ریزی می کنند اشاره کردیم.

به تفاوت بازاریابی و فروشندگی اشاره کردیم. بیان شد که ” مفهوم فروشندگی از درون به بیرون توجه دارد اما بازاریابی از بیرون به درون ”

در بخش 3 مطالب مهمی در خصوص رضایت مشتری مطرح شد.

سرویس آموزش بازاریابی – رضایت مشتری مبنای اصلی افزایش درآمد در سازمان ها با رویکرد بازایابی است.

گام های بازاریاب برای شروع یک بازاریابی را برشمردیم. در ادامه به نیازهای مشتری اشاره شد.

راه حل بازاریابی حرفه ای در گرو درک نیازهای واقعی مشتریان و برآورد کردن این نیازها است. به گونه ای ، بهتر از آنچه رقبا انجام می دهند.


سایر مطالب مرتبط با مدیریت بازاریابی

تعریف مدیریت بازاریابی چیست و در سازمان ها چه کارکردی دارد

تعریف رضایت مشتری و وظائف بازاریاب

مطالب پیشنهادی  تبدیل گوشی هوشمند به وب کم

رویکرد سازمان ها به لحاظ کسب و درآمد چیست؟

در ادامه سلسله مباحث مدیریت بازاریابی دراین یاداشت به مطلب مهمی خواهیم پرداخت.

می توان گفت سازمان هابه لحاظ رویکرد درآمدی در مجموع به دو گروه تقسیم میشوند.

  • سازمان با رویکرد بدون بازاریابی
  • سازمان با رویکرد بازاریابی

در این مبحث به سازمان هایی که با رویکرد بازاریابی به دنبال تحول در سودآوری هستند می پردازیم.

باید گفت هر سازمانی از هر ابزاری و روشی برای افزایش سود خود استفاده می کند.

در کل هدف هر مدلی در کسب و کار افزایش سود آوری شرکت می باشد.

اما سازمانی هایی که با رویکرد بازاریابی اقدام به حضور در بازار رقابتی می کنند چه خصوصیتی دارند.

باید عنوان کرد تنها حضور یک واحد بازاریابی در سازمان جهت تغییر رویکرد ها و روش ها کافی نیست.

فرض کنید هدف واحد بازاریابی در سازمان شما افزایش رضایت مشتری از طریق ارائه خدمات برتر باشد. حال اگر در سازمان جذب نیروی انسانی برخلاف این هدف گذاری انجام شود. یا تامین مواد اولیه به دلیل نداشتن کیفیت مناسب باعث کاهش کیفیت محصول شود . آیا واحد بازاریابی به هدف خود که افزایش رضایت مشتری هست می رسد؟

نوبت به بازاریابی یکپارچه رسید !

تعریف بازاریابی یکپارچه چیست ؟

فیلیپ کاتلر می گوید :

هنگامی که تمام دوایر یک شرکت در جهت تامین منافع ئ رضایت مشتری تلاش کنند آنگاه بازاریابی یکپارچه محقق شده است.

تعریف واضح و روشن است. مدیر بازاریابی باید تلاش کند بر اساس برنامه ها و سیاست گذاری ها همه دوایر شرکت را با خود همراه کند.

مدیر بازاریابی باید تلاش کند همه ارکان واحد بازاریابی را از بخش پرسنل فروش گرفته تا تبلیغات و تحقیقات بازار با یکدیگر همراه کند.

مطالب پیشنهادی  تبدیل گوشی هوشمند به وب کم

در سطح بالاتر  مدیر بازاریابی تلاش خواهد کرد سایر دوایر سازمان را هماهنگ نماید.

تصور بسیاری از شرکت ها برآن است که مشتری یابی وظیفه دایره بازاریابی / فروش است . آنها فکر می کنند اگر این دایره قادر به انجام این وظیفه نگردد ، دلیلش کارکنان بازاریابی می باشد. پس به سرعت نتیگه می گیرند که کارکنان بازاریابی کیفیت لازم را ندارند.

 اما به خاطر داشته باشیم بازاریابی فقط یکی از عوامل جلب و حفظ مشتری است.

بهترین بازاریاب های جهان هم در صورتی که کالای با کیفیت مناسب نداشته باشند ، یا نیاز کسی را برآورده نکند، نمی توانند کالا را به فروش برسانند.

بازاریابی فقط در شرکت هایی به طور موفق و موثر کارآیی دارد که دوایر و کارکنان مختلف آن از نظامی تبعیت کنند که در آن برای فایده رسانی به مشتری برنامه های لازم طراحی و اجرا گردد.

برای ایجاد بازاریابی یکپارچه چه باید کرد؟

شاید ابتدایی ترین کار ایجاد یک برنامه مدون برای بازاریابی داخل سازمان و خارج آن باشد.

بازاریابی خارجی همان مجموعه اقداماتی است که در خارج سازمان می شود و متوجه افراد و مشتریان خارج از سازمان است.

اما بازاریابی داخلی چیست ؟

بازاریابی داخلی مجموعه اقدامات و برنامه هایی است که سازمان برای افزایش همکاری های درون سازمانی انجام می دهد.

مجموعه اقداماتی که حاصل آن ایجاد یک نظم سازمانی جدید با هدف استقرار بازاریابی یکپارچه در سازمان است.

در ادامه به یک نکته مهم اشاره می شود. ممکن است از خود بپرسید په دلایلی باعث می شود که سازمان جهت گیری بازاریابی پیدا کند ؟

بازاریابی یکپارچه چیست
بازاریابی یکپارچه چیست

عواملی که باعث ایجاد انگیزه در شرکت برای جهت گیری بازاریابی می شود :

  • افت فروش
  • رشد کند
  • تغییر الگوهای خرید
  • افزایش رقابت
  • افزایش هزینه های بازاریابی
مطالب پیشنهادی  تبدیل گوشی هوشمند به وب کم

حال در مورد مقاومت های داخلی شرکت در مواجهه با جهت گیری بازاریابی بپردازیم.

وقتی شرکت قصد تغییر رویکرد به سمت بازاریابی را دارد 3 عامل درونی به مقاومت می پردازند :

  • مقاومت سازمانی
  • آموزش کند
  • سرعت فراموشی

در هرصورت پس از استقرار واحد بازاریابی در سازمان سایر دوایر احساس خطر می کنند. آنها با توجه به فضای به وجود آمده ترس از دست دادن موقعیت سازمانی خود را دارند.

باید فضای گفتگو در سازمان ایجاد شود. مدیر بازاریابی وظیفه دارد در خصوص اهمیت این واحد و لزوم حفظ مشتری ، جلب رضایت مشتری و سودهی شرکت توضیح دهد.

البته آموزش های کند سازمانی نیز در افزایش مقاومت های سازمانی موثر است. باید هرپه سریعتر آموزش های مورد نیاز به کارکنان در بخش های مختلف سازمانی برقرار شود.

فراموشی قواعد کلی بازاریابی در طول مسیر تجاری شرکت یکی از مشکلات مهم می باشد. یافتن بازار هدف و جلب رضایت مشتری مهمترین قاعد بازاریابی می باشد.

در پایان به این نکته طلایی از کاتلر اشاره می شود :

بازاریابی تنها در شرکت های کارا خواهد بود که دوایر و کارکنان مختلف از نظامی تبعیت کنند که در آن برای فایده رسانی به مشتری برنامه لازم طراحی و اجرا گردد.

 

آنچه در ادامه سلسله مباحث مدیریت بازاریابی ارائه خواهد شد.

در جلسه بعدی در خصوص بازاریابی اجتماعی و برخی مفاهیم وابسته به آن مطالبی مطرح خواهد شد.

نویسنده مهدی گمرکی

کارشناس ارشد تجارت الکترونیک و مشاور دیجیتال ماکتینگ و بازاریابی

سایر مطالب این نویسنده مرتبط با فناوری اطلاعات


پیگیری آخرین اخبار و رویدادهای ارتباطات و فناوری اطلاعات

مهدی گمرکی

کارشناس ارشد و مشاور تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

روزنامه نگاری با هوش مصنوعی شغل روزنامه‌نگاران را از بین خواهد برد

د اسفند 15 , 1401
هوش مصنوعی
//

شاید برای شما جالب باشد