تلاش اتحادیه اروپا برای قانونمند کردن تعویض باتریها در راستای حفظ محیط زیست
به گزارش خبر آی سی تی از ایتنا ، باتری ها برای فرایند کربن زدایی و حرکت اتحادیه اروپا درجهت به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه ای در حمل و نقل اهمیت زیادی دارند.
از سوی دیگر باتری ها پس از پایان عمرشان حاوی منابع ارزشمندی هستند و می توان به جای اتکا به کشورهای طرف ثالث برای ذخایر، آنها را دوباره استفاده کرد. قوانین جدید، رقابت میان صنایع اروپایی را ترویج و تضمین می کند باتری ها حافظ محیط زیست هستند.
قانون تعویض باتری شامل په باتری هایی می شود؟
هدف قانون جدید ترویج یک اقتصاد چرخه وار با کمک قانونمندسازی چرخه عمر باتری ها است. بنابراین قانون مذکور الزاماتی برای پایان عمر باتری ها نیز تعیین کرده که شامل جمع آوری مواد و افزایش مسئولیت تولید کننده می شود.
قوانین مذکور تولیدکنندگان را مسئول جمع آوری باتری های دور ریز ( ۶۳درصد تا پایان ۲۰۲۷ و۷۳درصد تا پایان ۲۰۳۰ میلادی اعلام کرده و هدفی خاص برای جمع آوری باتری های دورریز مخصوص حمل ونقل سبک( ۵۱ درصد تا پایان ۲۰۲۸ و ۶۱ درصد پایان ۲۰۳۱ میلادی) اعلام کرده است.
این قوانین اهداف مشخصی را برای بازیافت لیتیوم تا ۵۰ درصد تا پایان ۲۰۲۷ و ۸۰ درصد تا ۲۰۳۱ میلادی تعیین کرده است. علاوه برآن حداقل سطح بازیافت مواد برای باتری های صنعتی، خودروهای برقی و غیره نیز تعیین می شود. طبق مقررات ۱۶ درصد کبالت، ۸۵ درصد سرب،۶ درصد لیتیوم و ۶ درصد نیکل این باتری ها باید بازیافت شود. باتری ها نیز باید حامل اسناد مربوط به محتوای بازیافتی باشند.
قانون تعویض باتری چه اهدافی را دنبال می کند ؟
همچنین براساس قوانین تا ۲۰۲۷ میلادی باتری های قابل حمل در ابزارهای مختلف باید قابل تعویض توسط کاربر باشند. به این ترتیب مدت زمان کافی برای اپراتورها تعیین گردیده تا محصولات خود را مطابق قوانین طراحی کنند. این اقدام برای مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد. باتری های مخصوص وسایل نقلیه سبک نیز باید طوری طراحی شوند که یک تکنسین مستقل بتواند آن را تعویض کند.
هدف این قوانین ارتقای عملکرد بازارهای داخلی برای باتری ها خواهد بود. البته تضمین رقابت عادلانه تر با توجه به حفظ ایمنی، محیط زیست و الزامات برچسب زنی نیز از اهداف دیگر می باشد.