پایگاه خبری ارتباطات و فناوری اطلاعات

آخرین اخبار دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات

تاثیر اقتصاد دیجیتال در بازاریابی

تاثیر اقتصاد دیجیتال در بازاریابی

تاثیر اقتصاد دیجیتال در بازاریابی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیا بازاریابی دیجیتال در تعارض با مدل سنتی قرا می گیرد؟

تاثیر اقتصاد دیجیتال در بازاریابی و گذار از بازاریابی سنتی به سمت بازاریابی دیجیتال یکی از روندهای علمی در عصر دیجیتال می باشد. در این نوشتار این تحول و مهاجرت مورد بررسی قرار گفته است .

سرویس آموزش بازاریابی – در دنیای امروز و عصر دیجیتال شاهد تغییرات شگرفی در کسب و کارها و مدل های توسعه آن بوده ایم. فناوری های تحول آفرین که روزگاری به عنوان یک مبحث علمی و آزمایشگاهی از آن یاد می شد امروز به روند عملیاتی تبدیل شده است. روندهایی که به سرعت جای خود را در توسعه کسب و کارها و فناوری های نوین باز کرد. اینترنت اشیا، چاپگرهای سه بعدی ، توسعه ظرفیت های پردازشی و ذخیره سازی تلفن های همراه بخشی از این فناوری ها بوده است.

نویسنده مهدی گمرکی

توسعه وب در عصر دیجیتال

در عین حال در طول این سال ها شاهد توسعه چشم نواز وب  نیز بوه ایم. توسعه ای که نهایت هدفش برقراری رابطه و گفتگوی اشیا با کمک هوش مصنوعی می باشد. شاید روزگاری نه چندان دور تجاری شدن هوش مصنوعی یک ایده خنده داربود. اما رشد فناوری به حدی بود که زودتر از تصور هوش مصنوعی به خانه ها راه پیدا کرد.

ما در مطالب قبلی در خصوص تحول دیجیتال و لوزم ورود کسب و کارهای کوچک و بزرگ به آن نوشته ایم. اما در این نوشتار قصد بر آن داریم که به تغییرات حوزه بازاریابی در عصر دیجیتال متمرکز شویم.


مطالب مرتبط با این مطلب

مشاغل پلتفرمی در عصر دیجیتال

تحول دیجیتال در سازمان ها چه الزاماتی دارد

شبکه سازی اجتماعی ترکیبی چیست

تحول فضای کسب و کار همزمان با تحولات دیجیتال

فرم و محتوای بازاریابی در فضای کسب و کار نیز به سرعت در حال تغییر است. بازاریابان در روزگار مشاغل پلتفرمی در حال زندگی هستند. کسب  و کار ها به سمت اجتماع محوری رفته اند. نگاه عمودی به بازار به نگاه افقی در کسب و کار تغییر در حال تغییر می باشد. جوامع تولیدی و کسب و کار با استفاده از ابزارهای جدید و شبکه های اجتماعی به سادگی تبلیغ می کنند. با این نگاه سیاست های ترویجی خود را عملیاتی کرده و به دنبال توسعه بازارهای خود هستند.

✅ بیشتر بخوانیم 👈👈👈  فراموشی رمز عبور و مدیریت آن

تاثیر اقتصاد دیجیتال در بازاریابی و نقش برند ها در عصر دیجیتال

همزمان با عصر دیجیتال برندها نیز معنی گذشته خود را ندارند. برند ها دیگر تنها یک نام تجاری و لوگو نیستند. آنها آینه تمام نمای یک کسب و کار هستند. به واسطه توسعه شبکه های اجتماعی کیفیت ، برنامه ها ، نارضایتی ها و همه مسائل شرکت سریعا در جهان مخابره می شود. هیچ برندی از نگاه رسانه های اجتماعی که در اصل مالکان محتوای آن مردم هستند در امان نیست.  آنها نمی توانند به راحتی برنامه ای را اعلام و در انجام آن کوتاهی کنند.

تغییرات در آمیزه بازاریابی

آمیخته بازاریابی

در روش های سنتی آمیزه بازاریابی 4P یا همان محصول ، قیمت ، مکان و ترویج  به شدت مورد توجه قرار می گرفت. مدیران بازاریابی تلاش دارند از طریق آمیزه بازاریابی ویژگی های دیداری و هویتی یک محصول را با معیارهای انتخاب مشتریان همراستا و ترکیب کند.

فیلیپ کاتلر معتقد است در عصر دیجیتال تکیه بر روش سنتی بازاریابی به واسطه توسعه پلت فرم ها راهبردی اشتباه است. او به جای آمیخته بازاریابی 4P آمیخته بازاریابی 4C(خلق مشترک ارزش یا Co-Creation ، نوسان پذیری یا Currency ، فعال سازی همگانی یا Communal Activation و گفتگو یا Conversation  را پیشنهاد می کند.


مطالب مرتبط با بازاریابی

بازاریابی یکپارچه چیست و چه نقشی در توسعه بازار خواهد داشت

تعریف رضایت مشتری و وظائف بازاریاب

تعریف مدیریت بازاریابی چیست و در سازمان ها چه کارکردی دارد

ویژگی های سایت فروشگاه اینترنتی چیست ؟

خلق مشترک ارزش

تاثیرات اقتصاد پلت فرمی در حوزه بازاریابی نیز فراوان بوده است. جهان برخط و پلت فرم ها روابط مشتری با تولید را بسیار تحت تاثیر قرار داد. در چنین شرایطی تولید کننده و ارائه دهنده سرویس با همکاری مشتریان به خلق ارزش دست می زند. راه حلی که در نهایت به تنوع تولید در ریزترین جزئیات براساس نظر مشتریان منتج خواهد شد.

✅ بیشتر بخوانیم 👈👈👈  شناسایی ویدیوهای دیپ فیک

نوسان پذیری

عصر پلت فرم ها در دنیای دیجیتال مبانی قیمت گذاری را بر هم زد. امروز به واسطه وجود تکنیک های متنوع داده کاوی مدل های قیمت گذاری پویا  و براساس روند های بازار ، نوع مشتریان (جدید ، فعال و یا وفادار) قیمت های مختلفی به مشتری پیشنهاد می شود. این ذات عصر دیجیتال است که می تواند به راحتی و براساس مدل های جدید قیمت ها متنوع به مشتریان مختلف ارائه کند.

فعال سازی همگانی

تحولات عصر دیجیتال کانال های توزیع را نیز دگرگون کرد. امروز به واسطه حضور تکنولوژی های تحول آفرین همانند پرینتر سه بعدی با مدل فعال سازی همگانی و معرفی فرد به فرد محصول مواجه شده ایم. راه حلی که هم باعث افزایش اعتماد خریدار می شود هم باعث تنوع بخشیدن به مشتریان هدف. در جهان آنلاین صبر مشتری نیز از مرحله سفارش تا تحویل کم تر و کم تر شده است. امروزه مشتریان به دنبال تحویل سریع محصولات هستند. شاید به توان برای چند سال آینده جهانی را متصور بود که محصول به محض سفارش از طریق چاپگرهای سه بعدی تولید و به مشتری تحویل داده شود.

گفتگو

مفاهیم سیاست های ترویج محصول در تاکتیک های  بازاریابی با تغییرات شگرفی مواجه گردید. دیگر سیاست های ترویجی یک طرفه از طریق رسانه های عمومی کارساز نیست. جهان برخط از طریق توسعه تکنولوژی های وب تعاملات خریداران با تولید کنندگان را دوطرفه کرده است.

بخشی مهمی از سیاست های ترویجی به سمت انتقال تجربه مشتریان از خرید در حال منتقل می باشد. امروز به واسطه شبکه های اجتماعی خریداران بیشتر از آنکه تحت تاثیر تبلیغات رسانه باشند به نظر دوستان و نزدیکان نگاه می کنند.

✅ بیشتر بخوانیم 👈👈👈  سرقت اطلاعات گوشی با بدافزار خطرناک Snowblind

توسعه سیستم های پیش نهاد دهنده منطبق بر آنتولوژی های افراد در شبکه های اجتماعی به سرعت در حال انجام است. اتفاقی که می تواند آینده بازاریابی را با تحولات بی شماری روبرو کند.


سایر مطالب از این نویسنده

دولت الکترونیک و مشکلات پیش رو

مشکلات تجارت الکترونیک در ایران

موانع توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران و راه کارهای برون رفت از آن

 

آیا بازاریابی دیجیتال در تعارض با مدل سنتی قرا می گیرد؟

عصر دیجیتال به دنبال ایجاد آمیزه ای از بازاریابی سنتی و دیجیتال می باشد. قطعا روابط انسانی در بازاریابی هیچگاه جایگزین مدل های دیجیتال نخواهد شد. بازایابی مساله ای انسانی و وابسته به عواطف و احساسات می باشد. در شروع بازاریابی یک کالا یا برند بیشتر از بازاریای دیجیتال به بازاریابی سنتی و انسان به انسان نیازمندیم. بعد از ایجاد حس عاطفی با مخاطب بازاریابی دیجیتال به کمک بازاریابی سنتی می آید. به اعتقاد فیلیپ کاتلر مهمترین نقش بازاریابی دیجیتال توسعه بازار و تشویق افراد و در ادامه دفاع از برند خواهد بود. این در حالی می باشد که بازاریابی سنتی متمرکز بر شروع تعاملات با مشتری می باشد.

 

نویسنده مهدی گمرکی

کارشناس و مشاور تجارت الکترونیک و بازاریابی

منبع نوشتار تاثیر اقتصاد دیجیتال در بازاریابی کتاب بازاریابی نسل 4 اثر فیلیپ کاتلر

About The Author