کسب و کار پلت فرمی چیست ؟

     تاریخ آخرین ویرایش :   30 تیر 1398       12 بازدید
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

کسب و کار پلت فرمی چیست و چگونه عملیلتی خواهد شد. آینده کسب و کارها به چه شکلی خواهد بود ؟ آیا هنوز هم می توان به فکر توسعه کسب و کار های به روش های معمومل گذشته باشیم؟

کسب و کار پلت فرمی  دقیقا چه مفهومی دارد و معنای آن چیست ؟

پلت فرم به معنی سکو می باشد آنچه که در کتاب انقلاب پلت فرم از تعریف آن آمده است به شرح زیر می باشد:

سکوی یا پلت فرم  پایه کسب و کار ی می باشد که در  آن با تعامل بین تولیدکنندگان بیرونی و مصرف کنندگان بیرونی ایجاد ارزش می کند.

در مقابل کسب و کار های پلت فرمی کسب و کار سنتی یا کسب و کارهای خطی قرار دارند.

ویژگی کسب و کار پلت فرمی عدم وجود تخصص در تامین و ارائه محصول است.پلت فرم به تمانی زیرساخت می پردازد و محصول از طریق عوامل بیرونی ارائه می شود.

یک مثال عینی در این خصوص  بزنیم. اینستاگرام یک زیرساخت با ویژگی کسب وکار پلت فرمی می باشد.تولید کنندگان این زیرساخت به دنبال ارائه پست های ناب جهت افزایش بازدید نیستند.پست ها توسط افراد خبره دیگری تولید می شود و توسط بینندگان آن تایید می شود. وظیفه اینستاگرام تنها ایجاد تعامل بین تولید کننده پست و بیننده آن با هدف ایجاد ارزش می باشد. این ارزش می تواند کمک به برندینگ نماید و یا به فروش کمک نماید.

پس پلت فرم ها سکوهایی هستند برای دیده شدن. این دیده شدن از طریق ایجاد تعامل بین  ارایه دهنده خدمت و مشتری ایجاد می شود.

صاحبان اینگونه کسب و کارها همین تخصص را دارند. ایجاد زیرساختی برای تعامل بین فروشنده بیرونی و مشتری بیرونی

قلب کسب و کار های پلت فرمی در تعاملاتی است که مکانیزم برقراری ارتباط عرضه کننده و تقاضا کننده را برقرار میکند.به زبان ساده پلت فرم ها از طریق فرآیند ها و مکانیزم هایی توانایی برقرار ارتباط بین عرضه کننده و تقاضا کننده را برقرار می نمایند.

حالا می توان به چند مثال اشاره کنیم توضیح دیگر لازم نیست چراکه به درستی مفهوم پلت فرم را یاد گرفتیم.

تاکسی اینترنتی زیرساختی برای تعامل بین راننده و مسافر

سایت ایرانی آپارات زیرساختی برایایجاد تعامل مشتری و فروشنده از طریق فیلم و ویدئو

جمله‌ای که دایان کویل مطرح می‌کند و در اسناد دیگر هم نقل شده و مورد استناد قرار می‌گیرد، کمک می‌کند تا مفهوم پلتفرم بهتر در ذهن‌مان بماند:

…matching supply and demand more efficiently, using technology to reduce the transaction costs involved in acquiring goods or services from the people able to provide them…

پلتفرمها قرار است با تطبیق دادن کارآمد‌تر عرضه و تقاضا با استفاده از تکنولوژی، هزینه‌ی تعامل میان تأمین‌کنندگان و دریافت‌کنندگان کالاها و خدمات را کاهش دهند.

پیش بینی می شود در سال های آینده پلت فرم ها بر اقتصاد جهان مسلط گردند. جالب است بدانید 5 شرکت بزرگ در بازار سرمایه کسب و کار پلت فرمی دارند. قطعا بدون شناخت نحوه کار پلتفرم ها نمی توان در اقتصاد امروز موفق بود.

مطالب دیگر در همین رابطه

نقش پست در توسعه کسب و کار های مجازی

منابع

متمم

پلتفرم کسب و کار بینام

مهدی گمرکی

کارشناس ارشد و مشاور تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

هشدار درباره وجود حفره امنیتی در ویندوز

ش تیر 15 , 1398
حفره امنیتی
//

شاید برای شما جالب باشد