تجارت الکترونیک و مختصری درباره آن

     تاریخ آخرین ویرایش :   30 تیر 1398       19 بازدید
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 3 دقیقه

B2B , C2B , B2A عباراتی که روزانه از آن می شنویم در این یاداشت به توضیحاتی مختصری در مورد آن می پردازیم!

تجارت الکترونیک به شیوه ای از تجارت گفته می‌شود که در آن بازارهای خرید و فروش به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. به این معنا که شبکه‎های اینترنتی به عنوان واسطه میان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عمل می‌کنند.

فروشگاه‎های اینترنتی در حکم بنگاه‎های اقتصادی عمل می‌کنند و کاربران اینترنتی نیز همان خریداران و مشتریان می‌باشند. از تجارت الکترونیک می‌توان با عنوان «کسب و کار اینترنتی» نیز یاد کرد. در سال‎های اخیر به دلیل رشد روزافزون استفاده از اینترنت، تجارت الکترونیک بیش از پیش کاربرد یافته است که همچون گذشته یک واژه بیگانه و نامأنوس به شمار نمی‌رود.

انواع تجارت الکترونیک تجارت الکترونیک به لحاظ تراکنش‌ها به انواع مختلفی طبقه بندی می‌شود: ارتباط فروشنده با فروشنده (B2B): در این روش بنگاه‎ها و فروشنده‎ها به عنوان طرفین معامله به شمار می‌روند. ارتباط فروشند و مشتریان (B2C): در این نوع تجارت که بسیار رایج است، ارتباط تجاری مستقیم بین فروشنده‎ها و مشتریان برقرار می‌باشد. ارتباط مشتریان و فروشنده‎ها (C2B): در این نوع خریداران به کمک اینترنت محصولات شرکت‎ها را اعم از کالا و یا خدمات خریداری می‎کنند. ارتباط مشتریان با مشتریان (C2C): در این شیوه ارتباط خرید و فروش میان مشتریان برقرار می‌باشد. ارتباط بین بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی (B2A): این نوع تعاملات تجاری بین بنگاه‎های اقتصادی و شرکت‎ها می‌باشد که از جمله پرداخت مالیاتها و عوارض از  جمله تعاملات آنها به شمار می‎رود. ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C): در این نوع تجارت الکترونیک ارتباط اصلی میان دولت و توده مردم برقرار است که شامل بنگاه‌های اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان می‌باشد. این شیوه تجارت در ذیل دولت الکترونیک می‌گنجد.  ارتباط بین دولت‌ها (G2G): در این نوع تجارت الکترونیک، ارتباط میان دولت‎ها برای برقراری روابط تجاری از قبیل صادرات و واردات می‌باشد.   کاربرد تجارت الکترونیک تجارت الکترونیکی در سطح وسیعی کاربرد دارد به این معنا که نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است؛ بلکه  شامل سایر جنبه‌های فعالیت تجاری مانند تهیه لیست از کالاها، مدیریت تولید، تهیه، توزیع، جا به جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش می‌شود.

مراحل راه اندازی تجارت الکترونیک ثبت دامین طراحي سایت حرفه ای خرید فضای اينترنتی پرداخت الکترونيکي ایجاد و تأمین امنيت وب سايت برای مشتریان بازاريابي، تبلیغات و جذب مشتریان مزایای تجارت الکترونیک چیست؟ 1- قابلیت کاهش قیمت محصولات 2- جهانی شدن فعالیت شرکت‎ها 3- افزایش تعداد مشتریان از طریق بازاریابی 4- امکان خرید بصورت آنلاین و در هر ساعت از شبانه روز 5- گسترش فعالیت‎های شرکت در سطح ملی و بین‌المللی 6- امکان مقایسه سریع و به موقع قیمت محصولات توسط مشتریان 7- تسهیل حمل و نقل عمومی و کاهش هزینه‎های ارتباط از راه دور 8- دسترسی مشتریان به اطلاعات مربوط و مفصل در عرض چند ثانیه 9- کمک به شرکت‎های کوچک برای مقابله و رقابت با شرکت‎های بزرگ 10- تهیه مواد و خدمات مورد نیاز در کمترین زمان ممکن  از سایر شرکت‎ها 11- ایجاد انتخاب‎های گسترده برای مشتریان و در نتیجه رضایتمندی آنها 12- امکان تعامل و برقراری ارتباط میان مشتریان و مبادله نظرات و مقایسه تجربیات آنها 13- امکان کار در منزل و کاهش نیاز به طی کردن مسافت‎های درون شهری و به تبع آن کاهش ترافیک و آلودگی 15- حذف واسطه‎ها و کوتاه کردن کانال‎های بازاریابی و در نتیجه تولید محصولات با قیمت نهایی کمتر و سود بیشتر 16- امکان استفاده مردم در  سراسر دنیا اعم از کشورهای صنعتی و در حال توسعه و مناطق روستایی و دورافتاده 17- کاهش هزینه توزیع و تولید، افزایش کیفیت خدمات اجتماعی و خدمات بهداشتی درمانی    معايب تجارت الکترونيک 1- کاهش ميزان توليد 2- تأثير ناشناخته آن بر روابط اجتماعي انسان 3- کاهش توليد شرکت‌هاي ورشکسته 4- اينترنت به عنوان يک شبکه فاقد سياست‌گذارى و بدون ‎مالک 5- از بین رفتن بخش وسیعی از مشتریان با واگذارى بخش عمده‌اى از بازارهاى صادراتى به رقباى خارجي 6- مسلط شدن مديريت و سرمايه گذاران خارجى با حداقل بها بر مراکز تولیدی داخلی

منبع : وب کده

مطالبی دیگر در این خصوص

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

بازاریابی درونگرا چیست و چه مزایایی دارد

ی تیر 23 , 1398
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
//

شاید برای شما جالب باشد