اکوسیستم کسب و کار های نوپا در اصفهان و راه کارهای بهبود آن

     تاریخ آخرین ویرایش :   19 تیر 1399       16 بازدید
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 4 دقیقه

خبر آی‌سی‌تی – اکوسیستم کسب و کار های نوپا در اصفهان و راه کارهای بهبود آن نویسنده : دکتر زهرا سعیدی

تحولات قرن حاظر در حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال آنچنان پرسرعت و با شتاب به وقوع پیوست در حال پیشرفت می باشد که اندک فرصتی را به هیچ کشوری را برای توقف حتی برای ثانیه ای نمی دهد. توقف در این مسیر یعنی متوقف کردن چرخ های توسعه اقتصادی کشور ها و از دست دادن بی شمار فرصت در عصر دیجیتال!

یکی از راه کارهای مهم در این قرن و دهه برای توسعه اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال پایدار ، استفاده از ظرفیت های فناوری اطلاعات می باشد. قطعا برنامه ریزی صحیح در این حوزه می تواند آینده ای روشن را برای کشور پدید آورد. آینده ای که دور نیست. آینده ای که می تواند ظرف 4  سال خود را نمایان نماید.

امروز در استان اصفهان با مشکلات عظیم در حوزه های مختلف ، از جمله صنعت ، کشاورزی ، و محیط زیست مواجه شده ایم. مشکلاتی که باعث شده است هرگونه ایجاد صنایع جدید را در اطراف اصفهان با محدودیت های جدی مواجه کند. که حاصل و نمود عینی آن وضعیت نام مناسب اشتغال در اصفهان می باشد.

می توان به جرات بیان داشت تنها راه کار باقی مانده برای استان اصفهان در حوزه اشتغال و توسعه اقتصادی استان استفاده بهینه از ظرفیت های موجود فناوری اطلاعات استان و همچنین توسعه آن می باشد.

مطالب پیشنهادی  قوانین دیجیتالی جدید اتحادیه اروپا

اکوسیستم کسب و کارهای نوپا در اصفهان با مشکلات جدی مواجه می باشد . مشکلاتی که برخی ریشه در قوانین و مقررات دارد و برخی نیز حاصل سوء مدیریت های سال های دور و نزدیک می باشد و برخی هم به دلیل عدم توجه به وضعیت شرکت های فعال در این حوزه بوده است و رفع موانع کسب و کار های نوپا در کشور و از جمله در استان اصفهان با هدف توسعه اقتصادی باید در دستور کار تمام مدیران اجرایی و بخش قانون گذاری و حتی قضایی کشور قرار گیرد.

هزینه ایجاد یک فرصت کاری در حوزه فناوری اطلاعات بسیار کمتر از ایجدا یک فرصت در حوزه های همانند پالایشگاه ، پتروشیمی و صنعت می باشد. و براساس نظر کارشناسان می توان با سرمایه گذاری حدود 300 تا 400 میلیون ریال یک فرصت شغلی در بخش فناوری ایجاد کرد و این در حالی است که بیش از 10 برابر این میزان سرمایه گذاری در حوزه های صنعتی مورد نیاز خواهد بود. بنابراین می توان با یک برنامه کوتاه مدت در اصفهان وضعیت اکوسیستم کسب و کار های نوپا را به سرعت بهبود بخشید. و با یک برنامه بلند مدت 4 ساله می توان شاهد یک اکوسیستم کسب و کار موفق و پرنشاط با همه الزمات و توصیه های آن با هدف ایجاد اشتغال پایدار و حافظ محیط زیست استان بود.

آنچه که امروز اکوسیستم کسب و کارهای نوپا در اصفهان از آن رنج می برد فقدان هم افزایی موثر بین نیروها ، نهاد ها و تشکل های صنفی در تمام ابعاد با هدف رفع موانع صنفی و دولتی با همت کلیه فعالان عرصه اقتصاد کشور از جمله بخش خصوصی ، دولت و مجلس می باشد.

مطالب پیشنهادی  قوانین دیجیتالی جدید اتحادیه اروپا

در حوزه قوانین و مقررات آنچه باید مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد تسهیل کار این کسب و کار های میباشد و قطعا این مهم هم نیاز به قوانین جدید با هدف تسهیل گری اینگونه مشاغل دارد و هم نیازمند به قانون زدایی با هدف حذف قوانین دست و پا گیر اشتغال می باشد. اعتقاد دارم بیش از 80 درصد کسب و کارهای کشور نیازی به صدور مجوزهای گوناگون و اخذ استعلام های متعدد از نهادهای نظارتی و … ندارد و تنها با تن دادن به اصل براعت برای فعالین اقتصادی و فقط با ثبت هویتی و مکانی فعالین هر کسب و کار به متقاضیان اجازه فعالیت داده شود و البته نهاد های نظارتی صنفی در ادامه به نظارت برنحوه فعالیت های آنها بپردازند.

حوزه مالی و تامین منابع نیز یکی از مهمترین مشکلات کسب و کارهای نوپا در اصفهان است. امروز فقدان منابع مالی کسب و کارها را به سمت بانک ها جهت دریافت وام های با درصد سود بالا می برد و به نظر می رسد روبرو کردن جوانان دارای ایده نو با بانک ها جز ایجاد بدهکاران جدید بانکی و ایجاد ناامیدی سود دیگری ندارد. با جذب صندوق های خطر پذیر در استان اصفهان می توان بخش عظیمی از مشکلات کسب و کارها را در حوزه تامین منابع مالی رفع کرد و در عین حال با تقویت شتابدهنده های استان حرکت این کسب و کار ها را تسریع بخشید.

جذب و پرورش ایده های نو در تمام حوزه های اقتصادی استان به خصوص حوزه های گردشگری و تجارت الکترونیک نیز از دیگر نیاز های مهم استان می باشد که این مهم نیز با توسعه مراکز رشد و همچنین مدارس کسب و کار می تواند تا حد زیادی مرتفع گردد. مدارس کسب و کار می توانند با مشارکت بخش خصوصی و آموزش و پرورش در استان ایجاد گردد. این مدارس با جذب نوجوانان صاحب ایده می توانند راه را برای پرورش و رشد ایده های نو باز کند و هدف آموزش اشتعال محور را در حداقل در حوزه فناوری اطلاعات محقق سازد.

مطالب پیشنهادی  قوانین دیجیتالی جدید اتحادیه اروپا

تشکیل اتاق گفتگو با هدف ایجاد گفتمان واحد در حوزه کسب و کار های نوپا و همچنین اتخاذ تصمیمات کلان و پیگیری موارد در سطوح بالا با مشارکت تشکل های صنفی بخش خصوصی ، نمایندگان دولت ، مجلس و دادگستری استان نیز از ضروریات ایجاد فضای کسب و کار پرنشاط می باشد.

با قطعیت می توان بیان کرد تنها راه کار غلبه بر تحریم های اقتصادی کشور قدرتمند کردن اقتصاد کشور است و در عصر دیجیتال بهترین راه کار رسیدن به اقتصاد پویا و درونزا برنامه ریزی با هدف رفع موانع و تسریع در کار فعالان در عرصه کسب و کارهای نوپا می باشد.

دکتر زهرا سعیدی

ایجاد شده توسط سرویس خبرها

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

اپلیکیشنی که از طریق صدا، تشخیص ویروس کرونا را انجام می دهد

ش بهمن 26 , 1398
تشخیص کرونا
//

شاید برای شما جالب باشد