کرونا و توسعه تجارت الکترونیک در ایران

     تاریخ آخرین ویرایش :   5 تیر 1399       26 بازدید
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 3 دقیقه

خبر آی‌سی‌تی – کرونا و توسعه تجارت الکترونیک در ایران نوشته مهدی گمرکی

جامعه جهانی در ماه های گذشته با یک همه گیری جهانی مواجه شده است که به اعتقاد تحلیل گران بزرگترین معضل جهان در عصر معاصر و بعد از جنگ جهانی دوم بوده است.

مسیری که این ویروس عالم گیر در پیش گرفته است ، تهدیدات بسیار زیادی را در حوزه اقتصاد به دنیا تحمیل کرده است.

در این میان کسب و کارهای خرد بیشتر از سایر مشاغل آسیب پذیر بوده تا آنجا که آستانه تحمل و تاب آوری این کسب و کارها در صورت ادامه وضعیت موجود به نهایت خود رسیده و در آستانه فروپاشی قرار خواهد گرفت.

در بین کسب و کارهای خرد شماری از مشاغل بوده اند که در سال های گذشته یا براساس نیاز و یا سایر موارد اقدام به توسعه فروش خود از طریق شبکه های اجتماعی و یا به صورت ساختاریافته ، از طریق وب سایت و فروشگاه های اینترنتی کرده اند ، کسب و کارهایی که در روزهای کرونایی بسیار موفق تر از گذشته به مدد مدیریت این بحران جهانی در سطوح مختلف ملی ، استانی و یا محلی آمده اند و در عین حال با بهره جویی از سرویس های فروش اینترنتی آستانه تاب آوری کسب و کار خود را افزایش داده اند و از خطر فروپاشی نجات یافتند.

امروز قاطع تر از گذشته می توان در خصوص توسعه تجارت الکترونیک در ایران نوشت و با جدیت بیشتر می توان به همه کسب و کارهای خرد توصیه کرد تا به دنیای بزرگ تجارت الکترونیک پیوسته و از امکانات بی شمار این سرویس بهره جویند.

مطالب پیشنهادی  فروش اینترنتی دارو

تحلیل گران معتقد هستند دهه جدید میلادی دهه توسعه و سرمایه گذاری در حوزه های تجارت الکترونیک و توزیع مویرگی  خواهد بود و شاید این پیش بینی در آینده نه چندان دور در تابلوی بورس های بزرگ دنیا قابل مشاهده باشد و از اکنون باید نظاره گر روزهای خوش سرمایه گذاران و سهام داران این کسب و کارها باشیم. که قطعا به واسطه کرونا و این همه گیری توسعه این سرویس با شتاب و سرعت بیشتری در سطح جهانی به پیش خواهد رفت.

در کشور ما نیز به دلیل بحران کرونا استفاده از سرویس تجارت الکترونیک فرگیرتر از گذشته شده است و به لطف این ویروس منحوس ، فرهنگ استفاده از این سرویس حتی در بخش خرید کالاهای تازه و فاسد شدنی در میان بخشی از جامعه نهادینه شده است و در عین حال تاثیر این سرویس در مدیریت بحران بیش از پیش برای مدیران عالی کشور روشن شده است که این مهم در بیانیه ها توصیه ها و خطابه های دولتمران به وضوح پدیدار است.

البته ذکر این نکته و توضیح در این خصوص ضروری می باشد که زیرساخت های تجارت الکترونیک در کشور نیز متناسب با استقبال کسب و کارها از آن باید توسعه یابد.

امروز زیرساخت های تجارت الکترونیک به هیچ عنوان متناسب با نیازهای فعلی کشور نمی باشد و در صورت توسعه بدون برنامه آن مشکلات متعددی را متوجه این فناوری خواهد کرد که مهمترین آن بروز بی اعتمادی عمومی به آن می باشد.

توسعه زیرساخت های تجارت الکترونیک و توسعه تجارت الکترونیک در ایران ابعاد متفاوتی دارد ولی وجوه فنی ، بازاریابی و فروش ، لجستیک و زیرساخت های انبارداری از مهمترین آن ها می باشد که ضرورت دارد دولت با تمرکز بروی این وجوه به ارائه برنامه با هدف توسعه صحیح و متوازن آن بپردازد و ضمن ایجاد فضا برای مشارکت فعال بخش خصوصی در این حوزه از تجارب ارزشمند ایشان جهت توسعه این سرویس ها بهره گیرد.

مطالب پیشنهادی  فروش اینترنتی دارو

به یاد داشته باشیم اقتصاد دوران پساکرونا با تغییر رویکرد های خود سمت و سویی جدید به خو خواهد گرفت و در صورت برنامه ریزی صحیح می توان بخشی از توسعه کشور در حوزه اقتصاد و اشتغال را به سمت تجارت الکترونیک هدایت کرد.

آنچه به نظر می رسد این است که دنیای پساکرونا به سرعت به سمت توسعه تکنولوژی های تجارت الکترونیک پیش خواهد رفت و فضای فرهنگی و اقتصادی کسب و کارها با تغییرات وسیعی متفاوت تر از گذشته خواهد شد.

مهدی گمرکی

کارشناس تجارت الکترونیک

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

کاهش ارسال مرسولات پستی در سال 1398

پ تیر 5 , 1399
ارسال مرسولات پستی
//

شاید برای شما جالب باشد