تاثیر نور موبایل و کامپیوتر بروی خواب شب

     تاریخ آخرین ویرایش :   11 مهر 1401       145 بازدید
تاثیر نور موبایل و کامپیوتر
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 3 دقیقه

تاثیر نور موبایل و کامپیوتر بروی خواب شب

مدیر دانشکده پزشکی هاروارد:

 شواهد زیادی مبنی بر تاثیر منفی نور مصنوعی اضافی در شب(نور موبایل و کامپیوتر) بر خواب وجود دارد.  مطالعات ما نشان می دهد نور اضافی می تواند تأثیر عمیق و مضر بر بسیاری از جنبه های سلامت انسان داشته باشد.  این مساله در حال تبدیل به یک نگرانی رو به رشد در زمینه بهداشت عمومی است.”

تاثیر نور موبایل و کامپیوتر بروی خواب شب در این مطالعان نشان می دهد نه تنها باعث مشکلات خواب، بلکه افزایش وزن، افسردگی ، سرطان و بیماری های قلبی میشود.

در ماه اکتبر، ناسا تا آنجا پیش رفت که تمام چراغ های موجود در ایستگاه فضایی بین المللی را به نورهایی تغییر داد. که در شب، کم نور می شوند و به نور با طول موج دیگر تغییر می کنند. که نشان دهد آیا تأثیر کمتری در فیزیولوژی انسان نسبت به “نور آبی” دارد؟
همچنین انجمن پزشکی آمریكا بیانیه ای صادر كرد كه نشانگر نگرانی از لامپ جدید فوق العاده روشن (LED) است. این لامپ ها در بسیاری از شهرها امروزه در چراغ های خیابانی خود استفاده می كنند. این نور “می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش دهد.”

نور موبایل چگونه بر سلامتی تاثیر می گذارد؟

نور به مراتب مهمترین هماهنگ کننده ریتم شبانه روزی یا ساعت بدن است. سلولهای مخصوصی در شبکیه بصورتی تنظیم شده اند که بتوانند در برابر نور با طول موج کوتاه پاسخ دهند. به عنوان مثال این نور می تواند از یک آسمان آبی بی ابر دیده شود. وقتی پرتوهای نوری به آن سلولها آسیب می زنند، به مغز می گویند که از ترشح ملاتونین برای خواب دست بکشد و شروع به ساخت هورمون هایی مانند کورتیزول و گرلین میکند که ما را  بیدار نگه میدارد بکند. این هورمونها ما را گرسنه میکنند.
هنگام غروب و در خاموشی، این اتفاق برعکس می افتد. با کم شدن نور، بدن شروع به انتقال به حالت “فیزیولوژی شبانه” می کند  که در آن سطح ملاتونین افزایش می یابد، دمای بدن کاهش می یابد، خواب آلودگی افزایش می یابد و گرسنگی از بین می رود.

مطالب پیشنهادی  ویژگی های IOS 18 و زمان عرضه آن به بازار

زمان ماندن در حالت استراحت، حتی اگر واقعاً خواب نباشیم، میتواند به سلامتی کمک کند. مشکل این است که در دنیای مدرن، ما با چراغهایی که طول موج قوی، مانند طول موج نور خورشید دارند، خسته می شویم، و اینگونه درشب، هنگام خواب، رفتن به حالت خواب شبانه “فیزیولوژِی شبانه” ساعت ها به تعویق می افتد.

تاثیر نور موبایل و کامپیوتر
تاثیر نور موبایل و کامپیوتر

نور موبایل چه تاثیری بر خواب دارد؟

مطلعات اثبات کرده اند که، قرار گرفتن در معرض نور اضافی در شب، باعث اختلال خواب کوتاه مدت میشود.

در یک مطالعه، افرادی در یک آزمایشگاه خواب که شبانه در معرض نور لامپ بودند، بررسی شدند . نتایج بدست آمده نشان می دهد که میزان خواب و ملاتونین افراد در شب پس از ۵ روز ۵۵ درصد کاهش یافته است. در عین حال مدت طولانی تر طول می کشید تا به خواب بروند. همچنین خواب عمیق (REM) کمتری احساس میکردند و روز بعد بیشتر از بقیه افراد عصبی بودند.
یک مطالعه دیگر، درمود اثر نور بر خواب نوجوانان، نشان می دهد که در شب نوجوانان نسبت به نور حساس تراند. به طوریکه فقط یک ساعت استفاده از دستگاه های هوشمند مانند تلفن، ملاتونین را تا ۲۳٪ سرکوب میکند. و ۲ ساعت کار با دستگاه های هوشمند  در شب تا ۳۸٪ ملاتونین را کاهش میدهد.

تاثیر نور بر طول عمر افراد

همچنین اثر نور بر طول عمر افراد بررسی شد، که یافته ها نشان داد افرادی که بیش از ۵ سال در شیفت شب کار میکنند ۱۱% بیشتر از افراد دیگر طول عمر کمتری دارند.
براساس مطالعات، هر فرد باید از ۷ تا ۸ ساعت زمان خواب حداقل ۳ ساعت در تاریکی نسبی باشد.

مطالب پیشنهادی  هوش مصنوعی اپل

خواب بی کیفیت باعث افسردگی میشود و کیفیت کار و سلامت در روز را کاهش میدهد.

بهترین کار اینست که سعی کنید بعد از شام نورهای خانه را کمتر کنید و کمتر از گوشی و .. استفاده کنید و حداقل ۱ یا دوساعت قبل از ساعت خواب گوشی و وسایل هوشمند را کنار بگذارید.

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

ظرفیت باتری گلکسی S23 پلاس و S23 اولترا افشا شد

د مهر 11 , 1401
ظرفیت باتری گلکسی S23
//

شاید برای شما جالب باشد