شناسایی نقص امنیتی وای فای

     تاریخ آخرین ویرایش :   15 آبان 1401       8 بازدید
نقص امنیتی وای فای
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

دستاورد پژوهشگر ایرانی: شناسایی نقص امنیتی که ردیابی دستگاه‌های متصل به وای‌فای را از پشت دیوار ممکن می‌کند

نقص امنیتی وای فای که باعث ردیابی دستگاه های متصل به وای فای می شود توسط یک محقق ایرانی شناسانیی شد.

اخبار ارتباطات و فناروی اطلاعات – اگر شخصی که قصد سرقت از یک ساختمان را دارد، بداند که اشیاء ارزشمند آن مانند تلویزیون‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها در کجا قرار گرفته‌اند، کار راحت‌تری خواهد داشت. حالا محققان به سرپرستی یک پژوهشگر ایرانی با ساخت یک دستگاه ارزان قیمت به نام Wi-Peep که در پهپاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و با کمک یک ضعف امنیتی شبکه WiFi، موفق به انجام این کار شده‌اند.

محققان دانشگاه واترلو کانادا به سرپرستی پژوهشگر ایرانی، دکتر «علی عابدی» یک نقص امنیتی در استاندارد شبکه را کشف کرده‌اند که باعث می‌شود هکرها بتوانند دستگاه‌ها را حتی از پشت دیوارهای ردیابی کنند. در این تکنیک، تنها با بهره‌برداری از پاسخ‌های تماس خودکار دستگاه‌های WiFi (حتی در شبکه‌های محافظت شده با رمز عبور) و اندازه‌گیری زمان پاسخ آن‌ها، مکان یک دستگاه در فاصله یک متری شناخته می‌شود.

با این وجود، می‌توان تمام سخت‌افزارهای متصل در یک اتاق را شناسایی کرد.  حتی در صورت داشتن گوشی یا ساعت هوشمند، حرکات افراد را نیز ردیابی کرد.

آزمایش نقص امنیتی وای فای با پهپاد

دانشمندان این نقص امنیتی را با تغییر یک پهپاد برای ساخت یک دستگاه اسکن پرواز به نام Wi-Peep آزمایش کردند. این دستگاه در حین پرواز می‌تواند چندین پیام به هر دستگاه ارسال کند و موقعیت آن‌ها را در اتاق‌ها مشخص کند.

مطالب پیشنهادی  روبوتاکسی تسلا در 8 اوت معرفی خواهد شد

تلاش‌های زیادی از سوی افراد سودجو برای سوءاستفاده از مشکلات WiFi صورت می گیرد. Wi-Peep فقط به یک پهپاد کوچک و تجهیزاتی در حدود 15 دلار نیاز دارد که شامل دو ماژول WiFi و یک تنظیم‌کننده ولتاژ می‌شود.

دکتر عابدی با انجام تحقیقات خود، خواستار ایجاد تغییراتی در استاندارد شبکه WiFi برای جلوگیری از پاسخگویی دستگاه‌ها به «غریبه‌ها» گردید. با این حال، انجام این کار ممکن است چندین سال طول بکشد. عابدی به سازندگان سخت‌افزار پیشنهاد می‌کند که با معرفی زمان‌های پاسخ تصادفی این مشکل را رفع کنند.

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

اپراتورهای تلفن همراه ایران چه میزان سهم از بازار را در اختیار خود دارند

ی آبان 15 , 1401
اپراتورهای تلفن همراه ایران
//

شاید برای شما جالب باشد