هرآنچه از سیستم‌عامل iOS 17 انتظار داریم

     تاریخ آخرین ویرایش :   3 بهمن 1401       60 بازدید
سیستم‌عامل iOS 17
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 9 دقیقه

هرآنچه از سیستم‌عامل iOS 17 انتظار داریم

سیستم‌عامل iOS 17  در آینده نزدیک عرضه خواهد شد. از‌آنجایی‌که هرچه می‌گذرد به این رویداد نزدیک‌تر می‌شویم، در این مطلب قصد داریم انتظاراتمان از سیستم‌عامل جدید iOS را مرور کنیم.

اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات – iOS 16 چندی پیش منتشر و با استقبال بسیاری از کاربران مواجه شد که درنهایت برخی از ویژگی‌های موردانتظار مانند صفحه قفل قابل‌تنظیم، فعالیت‌های زنده و حالت‌های فوکوس و موارد دیگر را به‌همراه داشت و حالا بسیاری از کاربران در انتظار نسخه‌ی بعدی این سیستم‌عامل هستند. اپل همه‌ساله به‌روزرسانی جدید iOS را در جریان کنفرانس WWDC در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. از‌آنجایی‌که هرچه می‌گذرد به این رویداد نزدیک‌تر می‌شویم، در این مطلب قصد داریم انتظاراتمان از سیستم‌عامل جدید iOS را مرور کنیم.

تاریخ عرضه iOS 17

اگرچه اپل بسیاری از قابلیت‌های جدید iOS را باکمی تأخیر عرضه می‌کند، این ویژگی‌ها گاهی بسیار کاربرپسندتر از امکاناتی هستند که تلفن‌های اندرویدی ارائه می‌دهند. درحالی‌که مدت زیادی از انتشار iOS 16 نمی‌گذرد، انتظار می‌رود نسخه جدید  سیستم‌عامل iOS 17 در اوایل سال ۲۰۲۳، پیشرفت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را برای کاربران آیفون به ارمغان بیاورد و انتظارات و نیازهای آن‌ها را برآورده کند.

جانشین iOS 16 احتمالاً در طول کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) معرفی خواهد شد. این شرکت طبق روال هر سال، در ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) از جدیدترین نسخه‌ی iOS رونمایی خواهد کرد.  نسخه‌ی بتای آن را در هفته‌های اولیه‌ی پس از انتشار در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

مطالب پیشنهادی  هوش مصنوعی اپل

از سیستم‌عامل  iOS 17 چه انتظاراتی داریم؟

اگر واقع‌بین باشیم، به این زودی‌ها شاهد به‌روزرسانی گسترده‌ای مانند آنچه در iOS 7 دیدیم نخواهیم بود. باتوجه به پیچیدگی iOS کنونی و اشکالات جدیدی که در هر نسخه اصلی سیستم‌عامل ظاهر می‌شود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اپل رابط‌کاربری را بکوبد و از نو بازسازی کند. اما قطعا تغییراتی در رابط‌کاربری ایجاد خواهد شد.  همین تغییرات کوچک است که موجب می‌شود کاربر از رابط‌کاربری فعلی خسته نشود. این دقیقا نکته‌ای است که اپل باید روی آن تمرکز کند. بااینکه اپل هرسال به‌روزرسانی‌های جدیدی ارائه می‌کند، برخی از عناصر سیستم‌عامل از زمان iOS 7 یکنواخت به‌نظر می‌رسد. از این رو، ارائه سفارشی‌سازی‌های بیشتر، اقدامی خوشایند برای کاربران اپل خواهد بود. در ادامه با قابلیت‌هایی که انتظار داریم اپل در iOS 17 پیاده‌سازی کند، آشنا می‌شویم.

قابلیت ضبط مکالمه در سیستم‌عامل iOS 17

کابران اپل از مدت‌ها پیش، درخواست پشتیبانی آیفون از قابلیت ضبط تماس را دارند. قابلیتی‌که درحال‌حاضر نه‌تنها در سیستم‌عامل iOS بلکه در سیستم‌عامل‌های دیگر مانند اندروید نیز در دسترس نیست. چراکه بسیاری از کشورها به‌دلیل حفظ حریم شخصی افراد استفاده‌از آن را ممنوع کرده‌اند؛. بنابراین حتی اگر این ویژگی به نرم‌افزار گوشی‌های اپل راه پیدا کند، تنها برخی از کشورها و طبق قوانین خاصی از آن بهره‌مند خواهند شد.

ویجت‌های سفارشی

سفارشی کردن لاک اسکرین با ویجت‌ها بخش مهمی از به‌روزرسانی iOS 16 بود. اکنون کاربران می‌توانند چهار ویجت کوچک و دو ویجت بزرگ را به صفحه قفل آیفون اضافه کنند. بااین‌حال هنوز فضای بسیاری در صفحه قفل وجود دارد که اپل می‌تواند از آن برای اضافه کردن ویجت‌های بیشتر استفاده کند تا کاربران با محدودیت همراه نباشند.

مطالب پیشنهادی  ویژگی "Satellite SOS"  در آیفون چگونه کار می کند

افزون‌براین، ویجت‌ها تاحدودی نیاز به راه‌اندازی برنامه‌ها را از بین می‌برند.  هدف اصلی آن‌ها در دسترس قرار دادن خلاصه‌ای از اطلاعات است. برای مثال، کاربر می‌تواند موسیقی در حال پخش را کنترل یا وضعیت آب‌وهوا را مشاهده کند.  اگر به محتوای بیشتری از برنامه نیاز داشته باشد، باید وارد برنامه مربوطه شود. اگر این ویجت‌ها تعاملی بودند و محتوای بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دادند، هم موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شد و هم مفیدتر عمل می‌کردند. به‌همین‌علت انتظار داریم اپل در iOS 17 ایده‌ای برای ویجت‌های تعاملی داشته باشد.

قابلیت Split Screen

ویژگی Split Screen این امکان را فراهم می‌کند که دو برنامه جداگانه را به‌صورت همزمان اجرا کنید. این قابلیت با عنوان Split View در آیپد و مک در دسترس است؛ اما به‌نظر می‌رسد کاربران آیفون از آن بی‌بهره‌اند. ممکن است استدلال اپل این باشد که صفحه‌نمایش آیفون به‌اندازه آیپد نیست و شاید کاربران نتوانند آنطور که باید از این قابلیت استفاده کنند؛ اما از آنجایی که این ویژگی در بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی نیز وجود دارد، طبیعتا کاربران اپل هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند؛ مگر این‌که اپل دلیل اساسی‌تری برای ارائه نکردن چنین قابلیتی داشته باشد.

قابلیت Dual Apps

قابلیت Dual Apps به‌کاربران امکان استفاده از چندین حساب در یک برنامه را می‌دهد؛ به‌عنوان مثال، می‌توانید چندین حساب اینستاگرام یا تلگرام داشته باشید و به‌راحتی بین آن‌ها جابه‌جا شوید. بااین‌حال برخی از برنامه‌ها نظیر واتساپ امکان ایجاد حساب‌های کاربری مختلف را برای کاربران فراهم نکرده‌اند. اگر اپل ویژگی Dual Apps را به iOS 17 اضافه کند، این امکان را خواهید داشت که در برنامه‌ای مانند واتساپ، همزمان به چند حساب کاربری مختلف دسترسی داشته باشید.

مطالب پیشنهادی  کیفیت دوربین شیائومی 14 در تست DxOMark رد شد

بازطراحی iMessage

طبق افشاگری‌های یکی از کاربران توییتر، اپل قصد دارد برنامه iMessage را در iOS 17 توسعه دهد. نسخه‌ی جدید این اپلیکیشن، دارای صفحه اصلی بهبود یافته، پشتیبانی از عملکردهای واقعیت‌افزوده، اتاق‌های گفتگو، استیکرهای جدید و… خواهد بود. اگر شایعات منتشر شده در این زمینه حقیقت داشته باشند، شاهد تغییراتی اساسی و قابل‌توجه در برنامه iMessage خواهیم بود.

سیستم‌عامل iOS 17
سیستم‌عامل iOS 17

افزون‌براین، یکی از مشکلاتی که برخی از کاربران آیفون همواره با آن مواجه هستند، این است که برخی از پلتفرم‌ها، قابلیت‌هایشان را تنها برای کاربران آیفون ارائه می‌دهند؛ به‌عنوان مثال، اگر شخصی از طریق iMessage پیامی را برای کاربر اندروید ارسال کند، پیام به‌صورت SMS در تلفن اندرویدی نمایش داده می‌شود و کاربران در دو سیستم‌عامل نمی‌توانند فایل‌ها یا تصاویر را با یکدیگر مبادله کنند. سرویس پیام‌رسانی RSC می‌تواند این عمل را امکان‌پذیر کند و پلی میان دو پلتفرم باشد. اگرچه آیفون به صراحت اعلام کرده است که این عملکرد را در iOS 17 پیاده‌سازی نخواهد کرد، زیرا کاربران اهمیت چندانی به آن نمی‌دهند؛ بااین‌حال، ما فکر می‌کنیم این سیستم پیام‌رسانی مورد استقبال افراد بسیاری قرار خواهد گرفت.

شارژ اختیاری آیفون

اپل در iOS 13 قابلیتی موسوم‌به شارژ باتری بهینه‌شده (Optimized Battery Charging) را به‌منظور محافظت از سلامت باتری آیفون معرفی کرد؛ قابلیتی که به‌صورت پیش‌فرض فعال است و اجازه نمی‌دهد دستگاه بیش از 80 درصد شارژ شود. کمی دور از ذهن به‌نظر می‌رسد؛ اما اگر اپل بتواند از روال یکنواخت شارژ باتری گذر کند و امکان شارژ اختیاری و دستی را ارائه دهد، کاربر می‌تواند گوشی را روی پایه شارژ مگ‌سیف قرار دهد و زمان پایان یافتن شارژ گوشی را تعیین کند.

بهبود دستیارصوتی سیری

مارگ گورمن، گزارشگر اپل می‌گوید، این شرکت به‌دنبال راهی برای حذف کلمه «Hey» از عبارت «Hey Siri» است. درحال‌حاضر اگر بخواهید سیری را برای انجام دستورات صدا کنید، حتما باید این عبارت را به‌صورت کامل به‌زبان بیاورید؛ بنابراین اگر اپل بتواند این عبارت را کوتاه‌تر کند، تنها با گفتن سیری می‌توانید این دستیار صوتی را فعال کنید.

از طرفی، اپل هر ساله ادعا می‌کند که دستیار هوشمند صوتی Siri پیشرفت کرده است؛ اما گویا هنوز هم در بسیاری از موارد درخواست کاربر را متوجه نمی‌شود؛ تا جایی که بسیاری از کاربران آیفون ترجیح می‌دهند به‌جای سیری می‌توانستند از دستیار صوتی گوگل استفاده کنند؛ ازاین‌رو، انتظار داریم سیری در به‌روزرسانی جدید iOS به‌درستی پیشرفت کند.

ویجت جهانی باتری

کاربران اپل درحال‌حاضر این امکان را دارند که با نصب برنامه Find My در هریک از محصولات اپل، به‌میزان باتری دستگاه‌های دیگر مانند مک یا آیپد دسترسی داشته باشند؛ اما چرا اپل این قابلیت را در ویجت باتری پیاده‌سازی نمی‌کند تا کاربران به راه‌اندازی برنامه‌های دیگر نیاز نداشته باشند؟ بسیاری از کاربران تمایل دارند به‌جای نصب‌ برنامه‌ای مانند Find My به‌راحتی و از طریق ویجت بتوانند سطح باتری هر دستگاهی را مشاهده کنند. ارائه‌ی ویجت جهانی باتری در iOS 17 برای تمام کاربران آیفون تغییری خوشایند خواهد بود.

اعلان‌های بهبودیافته

اپل در iOS 16 تلاش کرد اعلان‌ها را توسعه دهد و اکنون کابران می‌توانند ویجت‌ها را در قالب Stack، Count یا List نمایش دهند؛ بااین‌حال، هنوز هم خواندن و مدیریت اعلان‌ها در آیفون، به‌خصوص در صفحه‌ی قفل، کمی دشوار به‌نظر می‌رسد. درصورتی‌که دسترسی به این موارد در سیستم‌عامل اندروید به‌مراتب راحت‌تر است؛ بنابراین انتظار داریم اپل مدیریت اعلان‌ها را در صفحه‌قفل بهبود بخشد.

افزایش کاربردهای Shazam

گوشی Google Pixel از قابلیتی به‌نام Now Playing Pixel پشتیبانی می‌کند که همواره به موسیقی‌های در حال پخش گوش کرده و فهرستی از آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند؛ بنابراین حتی اگر در یک مهمانی به تلفنتان توجهی نکنید، همچنان می‌توانید تمام آهنگ‌‌های پخش‌شده را در اختیار داشته باشید. اپل چندی پیش Shazam را تصاحب کرد و آن را در گوشی‌های آیفون توسعه داد؛ اما این اپلیکیشن هنوز نتوانسته است عملکردی مشابه برنامه Now Playing Pixel ارائه دهد. با توجه به‌ این‌که اپل اکنون مالک Shazam به‌حساب می‌آید، اضافه‌شدن چنین قابلیتی به iOS 17 واقع‌بینانه به‌نظر می‌رسد.

افزایش فضای iCloud در سیستم‌عامل iOS 17

زمانی که اپل برای اولین‌بار iCloud را راه‌اندازی کرد، ۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان برای همه کاربران در نظر گرفت. این غول فناوری به‌کیفیت تصاویر ویدیوهایی که آیفون‌های جدیدتر می‌گیرند، می‌بالد؛ به‌خصوص آیفون 14 که بهترین کیفیت ممکن را نسبت‌به نسخه‌های قبل ارائه می‌دهد! اما باید این نکته را هم در نظر بگیرد که کاربر به‌فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی تصاویر نیاز دارد. افزایش فضای iCloud از ۵ گیگابایت به ۱۰ گیگابایت، مسئله‌ای است که اپل به‌راحتی می‌تواند از پس انجام آن بربیاید.

پشتیبانی آفلاین Apple Map

سیستم‌عامل iOS 17
سیستم‌عامل iOS 17

Google Maps سال‌ها است که از نقشه آفلاین پشتیبانی می‌کند. کاربران اندروید برای استفاده از این قابلیت، تنها باید موقعیت مکانی را مشخص کرده و محدوده شهرها را دانلود کنند؛ بنابراین حتی اگر به‌اینترنت متصل نباشند، به‌راحتی می‌توانند موقعیت مکانی موردنظرشان را پیدا کنند؛ اما متاسفانه اپل در اپلیکیشن Apple Map چنین قابلیتی را در اختیار کاربرانش قرار نداده است؛ ازاین‌رو، امیدواریم شاهد این قابلیت پرکاربرد در iOS 17 باشیم.

بهبود امکانات صوتی آیفون

به‌دلایلی نامعلوم، اپل هنوز ابزاری به‌نام Spotify Connect را روی پلتفرم‌هایش ایجاد نکرده است؛ اپلیکیشینی که به‌‌کاربر امکان می‌دهد پخش موسیقی را در تمام دستگاه‌های واردشده کنترل کند؛ درحالی‌که اپل موزیک تنها در دستگاه آیفون قابل کنترل است.

ویژگی دیگری که جای خالی‌اش در آیفون احساس می‌شود، پادکست است؛ اگرچه به‌نظر نمی‌رسد این قابلیت چندان موردتوجه اپل قرار بگیرد. هر سال با به‌روزرسانی‌های جدید، اپل موزیک با عناصر و رابط‌کاربری جدید ارتقا پیدا می‌کند، اما خبری از پادکست نیست. اگر از کاربران آیفون باشید، قطعا با اشتراک‌های پولی پادکست، آشنا هستید و منطقی به‌نظر می‌رسد اگر اپل بخواهد کماکان این روند پردرآمد را ادامه دهد.

قابلیت صوتی دیگری که در برخی از برنامه‌ی پخش موسیقی اندروید وجود دارد، اما در آیفون مشاهده نمی‌شود، ویژگی Crossfade به معنای رفتن تدریجی از یک آهنگ به آهنگ دیگر است که موجب می‌شود پس از اتمام آهنگ در حال پخش، آهنگ جدید به‌مرور شروع شود و توقف آزاردهنده‌‌ای در کار نباشد. بااین‌حال باید منتظر ماند و دید که اپل قصد اضافه‌کردن چنین قابلیتی را به iOS 17 دارد یا خیر.

نصب برنامه‌ها از منابعی غیر از اپ‌استور در سیستم‌عامل iOS 17

درحالی‌که کاربران اندروید به‌راحتی می‌توانند از منابع مختلف اپلیکیشن‌ها را دانلود و نصب کنند؛‌ کاربران اپل برای دانلود برنامه‌ها، ناچار به استفاده از اپ‌استور هستند. اتحادیه‌ی اروپا از مدت‌ها پیش در تلاش است اپل را به‌ارائه‌ی امکان سایلود اپلیکیشن‌ها در iOS متقاعد کند. اکنون شایعات حاکی از آن است که اپل قصد دارد امکان دانلود برنامه‌ها را از منابعی غیر از اپ‌استور در iOS 17 فراهم کند؛‌ بنابراین، شاید این اتحادیه‌ی توانسته است اپل را به‌افزودن قابلیت مذکور به iOS مجاب کند.

درحالی‌که کاربران تاکنون با جیلبریک کردن گوشی چنین محدودیت‌هایی را دور می‌زدند، بدون شک روشی که اپل ارائه می‌دهد بسیار آسان‌تر و ایمن‌تر خواهد بود؛ زیرا اصلی‌ترین دلیل اپل برای ارائه چنین محدودیتی، آسیب‌هایی است که هنگام نصب برنامه از منابع غیر رسمی گوشی را تهدید می‌کند.

سفارشی کردن صفحه اصلی

متاسفانه در گوشی‌های آیفون هیچ فروشگاهی برای تغییر تم وجود ندارد و اگر از رابط کاربری فعلی خسته شده باشید، نمی‌توانید از تم‌های مختلف برای طراحی مجدد رابط کاربری استفاده کنید. درحالی‌که اپل ممکن است تمایلی به ارائه فروشگاهی مانند MIUI یا ColorOS نداشته باشد؛ اضافه کردن فروشگاهی که توسط خود اپل کنترل می‌شود و چندماه یکبار طرح‌های جدیدی ارائه می‌دهد، ایده بدی به‌نظر نمی‌رسد.

شماره گیری پیشگویانه (T9) در سیستم‌عامل iOS 17

در گوشی‌های اندرویدی زمانی‌که شماره‌گیری را شروع می‌کنید، سیستم‌عامل به‌صورت خودکار شماره را با مخاطبین تطبیق می‌دهد. این قابلیت همواره در اندروید وجود داشته است و براساس آن نیازی نیست کاربر مخاطب را جستجو کند و تنها بخشی از شماره را وارد می‌کند؛ درحالی‌که در iOS کاربر باید تمام شماره را تایپ کند تا مخاطب موردنظر نمایش داده شود. همچنین معرفی ویجت قدیمی Favorite Contacts نیز اقدام خوبی در بخش تماس iOS 17 خواهد بود.

iOS 16 چندی پیش با ویژگی‌های جذاب در دسترس کاربران اندروید قرار گرفت؛ اما مشکلات متعددی به همراه داشت. جدای از مشکلات سخت‌افزاری، برخی از کاربران با خطاهای بصری مانند ناپدید شدن ویجت‌ها یا خرابی و فریز شدن آیفون مواجه شدند؛ بنابراین نمی‌توان مطمئن بود که این غول فناوری قصد افزودن ویژگی‌های جدید را دارد، یا تنها به‌فکر یک به‌روزرسانی برای رفع اشکالات موجود در iOS 16 است. به‌هر‌حال، هنوز مدت زیادی تا معرفی iOS 17 باقی مانده است و احتمالا اپل ایده‌ای کلی از تغییرات این نسخه از سیستم‌عامل دارد. شما چه انتظاراتی از iOS 17 دارید؟

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

دانلود ویندوز 10 به زودی متوقف می شود

د بهمن 3 , 1401
دانلود ویندوز 10
//

شاید برای شما جالب باشد