برنامه توسعه هوش مصنوعی در چین برنده میدان آمریکا یا چین؟

     تاریخ آخرین ویرایش :   21 فروردین 1402       6 بازدید
برنامه توسعه هوش مصنوعی
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 4 دقیقه

کدام کشور در میدان فناوری برنده خواهد شد؛ آمریکا یا چین؟

سرویس اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات– رقابت در میدان فناوری میان آمریکا و چین به شدت جریان دارد. وزارت علوم و فناوری چین اخیرا اعلام کرده است که استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش‌های متعلق به علوم و فناوری را سرعت خواهد بخشید. همچنین، وزارت علوم و فناوری چین در همکاری با بنیاد میهنی علوم طبیعی چین، پروژه‌ای را تحت نام «هوش مصنوعی» راه‌اندازی کرده است.  وظیفه این پروژه حل مشکلات و رفع نیازمندی‌های موجود در بخش‌های اساسی علوم و فناوری می باشد. این بخش شامل توسعه فناوری داروسازی و پژوهش‌های متعلق به مهندسی ژنتیک می باشد.

برنامه موسوم به ساخت چین 2025 و برنامه توسعه هوش مصنوعی

افزون برآن، در برنامه جنجال‌برانگیز صنعتی چین موسوم به «ساخت چین ۲۰۲۵»، هوش مصنوعی به‌عنوان یک صنعت اساسی گنجانده شده است. بر اساس این برنامه، چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ در بخش هوش مصنوعی در سطح جهان پیشتاز شود. در حال حاضر، چین بهترین کشور از نگاه اسناد و مدارک آکادمیک، حق ثبت اختراع و سرمایه‌گذاری در بخش هوش مصنوعی به شمار می‌رود.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، بر اساس گزارش سال گذشته شرکت سرمایه‌گذاری آی‌دی‌سی (IDC)، پیش‌بینی می‌شود که میزان سرمایه‌گذاری چین، در بخش هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۶ به ۲۶.۶۹ میلیارد دلار برسد. این میزان حدود ۸.۹ درصد از کل سرمایه‌گذاری جهانی را در بر می‌گیرد. تلاش چین برای توسعه بخش هوش مصنوعی، پس از آن شدت گرفت که آمریکا اعمال محدودیت‌ها بر بخش صادرات فناوری‌های پیشرفته را اعمال کرد . این تحریم ها شامل بخش هایی مانند محصولات نیمه‌هادی و هوش مصنوعی بود.

مطالب پیشنهادی  تراشه های مغزی

سبقت چین

انستیتوی سیاست راهبردی استرالیا (ASPI) گزارش جدیدی ارائه کرد.  طی این گزارش، چین در بخش پژوهش و توسعه ۳۷ قلم از ۴۴ قلم فناوری دشوار، پیشرفته و کلیدی از آمریکا سبقت خواهد گرفت. این توسعه در بخش‌های دفاع، فضا، هوش مصنوعی، انرژی، محیط‌ زیست و ربات، می باشد. این برخی از گام‌های بلندی چین می باشد.گام هایی که تاکنون در بخش علوم و فناوری برداشته و خود را به‌عنوان یک کشور پیشتاز در این بخش در سطح جهان تثبیت کرده است.

برنامه توسعه هوش مصنوعی
برنامه توسعه هوش مصنوعی

هشدار مرکز بلفاست

گذشته از آن، تحقیقات زیادی در چند سال اخیر صورت گرفت. تحقیقاتی که خلاقیت و پیشرفت چین را در بخش‌های فناوری، پژوهش‌های علمی و توسعه، مستند کرد.  «مرکز بلفاست» متعلق به دانشگاه هاروارد، می باشد. این مرکز در دسامبر سال ۲۰۲۱، هشدار داد که چین نسبت به آمریکا در بخش صنعت فناوری عالی و نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) جایگاه برتری به دست آورده است. حتی ممکن است در آینده نزدیک در بخش رایانش کوانتومی نیز از آمریکا پیشی بگیرد.

پژوهش کمیسیون امنیت ملی آمریکا

همچنین در پژوهشی‌ که از طرف کمیسیون امنیت ملی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی انجام شده، آمده است که چین تلاش دارد خود را تا سال ۲۰۳۰ به‌عنوان یک کشور پیشتاز در بخش هوش مصنوعی، تثبیت کند. برنامه چین سبقت از ایالات متحده آمریکا خواهد بود. به همین ترتیب، چندی پیش، بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری (ITIF) گزارش نگران‌کننده‌ای را منتشر کرد. در این گزارش که بر مبنای آن، چین اکنون در میانگین نوآوری تولیدی، از آمریکا پیش افتاده و عملا خود را به‌عنوان یک کشور پیشتاز در سطح جهانی در بخش پیاده کردن فناوری‌های اساسی و پیشرفته تثبیت کرده است. این کشور در بخش فناوری آمادی‌سازی مواد اولیه نیز نسبت به آمریکا پیشتاز است.

مطالب پیشنهادی  پرچمدار جدید گوگل

دگرگونی آینده جهان با فناوری های نسل جدید

گفتنی است که نسل آینده فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، رایانش کوانتومی و زیست‌فناوری، جوامع بشری را از هر جهت دگرگون خواهند کرد. از این رو، هر کشوری‌ که از چنین فناوری‌هایی در آینده برخوردار باشد، مزایای اقتصادی و ژئوپلیتیکی بی‌نظیری را به دست خواهد آورد. اگر چین در مسابقه فناوری پیروز شود، افزون بر اینکه بازارهای جهانی را در اختیار می‌گیرد. در ادامه تریلیون‌ها دلار به دست می‌آورد. از نظر نظامی نیز  می‌تواند امنیت ملی آمریکا و متحدانش را در معرض خطر قرار دهد.

اما نباید فراموش کرد که ایالات متحده آمریکا وقت کافی در اختیار دارد تا گذشته را جبران کند. آمریکا با استفاده از ابتکار و خلاقیت که در گذشته آمریکا را به ثروتمندترین و نیرومندترین کشور جهان تبدیل کرده، در آینده نیز می‌تواند جایگاه برتر خود را حفظ کند. اما رسیدن به این هدف، مستلزم این است که ایالات متحده مانند اقدام‌هایی که در تاریخ گذشته‌اش ‌برای مقابله با تهدیدهای خطرناک انجام می‌داد، به بسیج اجتماعی، اندیشه‌ورزی و برنامه‌ریزی راهبردی و تلاش‌های سخت و پیگیرانه بپردازد.

تاسیس کمیته جدید

تاسیس کمیته جدید وابسته به مجلس نمایندگان آمریکا بی‌تردید یک گام در مسیر صحیح می باشد. وظیفه این کمیته پرداختن به رقابت راهبردی میان ایالات متحده آمریکا و حزب کمونیست چین می باشد . گامی که باید از طرف رهبران منتخب آمریکا حمایت شود.

این در حالی است که شرکت‌های فناوری خصوصی در ایالات متحده آمریکا، نقش زیادی در تشویق ابتکار و خلاقیت ایفا می‌کنند. از جمله شش شرکت بزرگ فناوری در آمریکا هر ساله بیشتر از پنتاگون در بخش پژوهش و توسعه فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند. از این جهت، لازم است قانون‌گذاران آمریکایی، بر وضع قوانینی تمرکز کنند که مشوق ابتکار و خلاقیت باشد و راه را برای رشد و شکوفایی مغزهای مبتکر، خلاق و آینده‌ساز چه در بخش عمومی و چه در بخش خصوصی، هموار کند.

مطالب پیشنهادی  خطر هوش مصنوعی برای امنیت دارندگان آیفون و اندروید

گزارش‌های انستیتوی سیاست راهبردی استرالیا

گزارش‌هایی‌ که از طرف انستیتوی سیاست راهبردی استرالیا و سایر نهادهای تحقیقی اخیرا منتشر شده است، در واقع زنگ خطری برای طرف‌های مداخله‌گر در ایالات متحده آمریکا است. زیرا در ۸۰ سال گذشته، آمریکا تنها کشور پیشتاز جهان در بخش توسعه فناوری و خلاقیت بود. اما اکنون این ویژگی از طرف یک رقیب سرسخت و مصمم با چالش مواجه گشت. رقیبی که هم  اراده قوی  و هم منابع لازم را در اختیار دارد. این وضعیت ایجاب می‌کند که قانون‌گذاران و رهبران سیاسی آمریکا متعلق به هر جریان و حزب سیاسی‌ که باشند، دست به دست هم دهند و گام‌های بلند و جدی را در کمک به بخش فناوری خلاقانه بردارند تا ایالات متحده آمریکا برتری و پیشتازی خود را در این بخش از دست ندهد.

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

استفاده از چت‌جی‌پی‌تی و نگرانی در مورد حریم خصوصی

د فروردین 21 , 1402
استفاده از چت‌جی‌پی‌تی
//

شاید برای شما جالب باشد