شناسایی سرطان با هوش مصنوعی

     تاریخ آخرین ویرایش :   16 اردیبهشت 1402       12 بازدید
شناسایی سرطان با هوش مصنوعی
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 3 دقیقه

ابزار هوش مصنوعی جدید سرطان را به‌دقت شناسایی می‌کند

سرویس اخبار تکنولوژی – سرطان عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. به گزارش گاردین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که سالانه حدود ۱۰ میلیون مرگ یا تقریبا یک مورد از هر شش مرگ به‌دلیل ابتلا به سرطان است. اما در بسیاری موارد در صورت تشخیص به موقع این بیماری، درمان‌پذیر خواهد بود.به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این ابزار هوش مصنوعی طراحی کارشناسان بنیاد رویال مارسدن موسسه سلامت ملی، موسسه پژوهش سرطان لندن و امپریال کالج لندن می باشد. این ابزار تشخیص می‌دهد که آیا رشد غیرطبیعی که در سی‌تی‌اسکن‌ها مشخص می باشد سرطانی است یا خیر.

میزان کارآمدی الگوریتم

مطالعه‌ای عملکرد این الگوریتم را کارآمدتر و موثرتر از روش‌های موجود نشان می‌دهد. این یافته‌ها در نشریه ئی‌بایومدیسین (eBioMedicine) منتشر گشت.دکتر بنجامین هانتر، متخصص آنکولوژی [سرطان‌شناسی] بالینی در رویال مارسدن و پژوهشگر بالینی امپریال کالج، گفت: «امیدوارم این فناوری تشخیص زودهنگام سرطان را بهبود بخشد و با شناسایی بیماران پرخطر و فرستادن سریع آن‌ها برای مداخلات اولیه، درمان این بیماری را موفقیت‌آمیزتر کند.»این گروه از سی‌تی‌اسکن حدود ۵۰۰ بیمار با گره [ندول]های ریوی بزرگ برای توسعه یک الگوریتم هوش مصنوعی با استفاده از رادیومیکس استفاده کرد. این روش اطلاعات مهم را از تصاویر پزشکی که به چشم انسان به‌راحتی قابل تشخیص نیست، استخراج می‌کند.در ادامه، این مدل هوش مصنوعی را برای تعیین اینکه آیا قادر است گره‌های سرطانی را به‌دقت شناسایی کند یا نه آزمایش کردند.
مطالب پیشنهادی  آموزش استفاده از چت بات های چت‌جی‌پی‌تی ، کوپایلت و جمینای

روش این مطالعه

در این مطالعه، از معیاری به نام ناحیه زیر منحنی (AUC) استفاده شد تا مشخص شود این مدل چقدر در پیش‌بینی سرطان موثر است. ای‌یوسی ۱ نمایانگر مدلی کاملا دقیق است و اگر حدس تصادفی می‌بود عدد ۰.۵ را نشان می‌داد.

شناسایی سرطان با هوش مصنوعی
شناسایی سرطان با هوش مصنوعی

این نتایج نشان داد که مدل هوش مصنوعی خطر سرطان هر گرهی را با ای‌یوسی ۰.۸۷ شناسایی می‌کند. هانتر گفت: «براساس نتایج اولیه، چنین به‌نظر می‌رسد که مدل ما گره‌های بزرگ سرطانی ریه را به‌دقت شناسایی می‌کند. در مرحله بعدی قصد داریم این فناوری را روی بیماران مبتلا به گره‌های بزرگ ریه در کلینیک آزمایش کنیم تا ببینیم آیا خطر ابتلا به سرطان ریه را دقیق پیش‌بینی می‌کند یا خیر.»

این مدل هوش مصنوعی به پزشکان کمک می‌کند درمورد بیمارانی که گره‌هایی با رشد غیرطبیعی دارند و اکنون ریسک متوسط تلقی می‌شوند، سریع‌تر تصمیم بگیرند.

زمانی که مدل هوش مصنوعی با مدل هردر ترکیب شد، بیماران پرخطر این گروه را شناسایی کرد. طبق این مطالعه، برای ۱۸ مورد از ۲۲ (۸۲ درصد) گره‌هایی که سرطانی بودن آن‌ها تایید شد، مداخله زودهنگام پیشنهاد شد.

این گروه تاکید کرد که این مطالعه هنوز در مراحل مقدماتی به سر می‌برد و برای اطمینان از اینکه می‌توان از آن در نظام بهداشت و سلامت بهره گرفت، باید آزمون‌های بیشتری انجام شود.

مطالب پیشنهادی  پرچمدار جدید گوگل

امیدواری پژوهشگران

به گفته آن‌ها، با این حال، مزایای احتمالی این روش محرز می باشد. پژوهشگران امیدوارند ابزار هوش مصنوعی درنهایت با کمک به ردیابی سریع بیماران سرطانی تشخیص و درمان سرطان را سرعت ببخشد.سرطان ریه بیشترین دلیل مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است و یک‌پنجم (۲۱ درصد) مرگ و میر ناشی از سرطان در بریتانیا را شامل می‌شود.درمان برای آن‌هایی که بیماری‌شان به‌موقع تشخیص داده شده به مراتب موثرتر است، اما داده‌های اخیر نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد سرطان‌های ریه در انگلستان در مرحله سه یا چهار تشخیص داده می‌شود.به گفته پزشکان متخصص، احتمال زنده ماندن بیمارانی که سرطان‌ ریه‌شان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، پنج سال بیشتر از کسانی می باشد که سرطانشان دیر تشخیص داده می‌شود.اولویت، یافتن راه‌هایی برای سرعت بخشیدن به تشخیص سرطان می باشد. این مطالعه روزی به پزشکان در شناسایی بیماری‌های پرخطر کمک می‌کند.

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

خطرات هوش مصنوعی و لزوم محافظت از مردم در مقابل آن

پ اردیبهشت 14 , 1402
خطرات هوش مصنوعی
//

شاید برای شما جالب باشد