سریع ترین ابررایانه جهان رونمایی شد

     تاریخ آخرین ویرایش :   1 مرداد 1402       4 بازدید
سریع ترین ابررایانه جهان
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

کندر گلکسی۱، ۵۴ میلیون هسته دارد و ظرفیت پردازش آن ۴ اگزافلاپ است.

سریع ترین ابررایانه جهان رونمایی شد. هلدینگ G۴۲ در ابوظبی از سریع ترین ابر رایانه جهان به نام «کندر گلکسی۱»(Condor Galaxy۱-CG۱) رونمایی کرد. این ابر رایانه ۵۴ میلیون هسته دارد و ظرفیت پردازش آن ۴ اگزافلاپ است.

سرویس اخبار تکنولوژی – به گزارش اینترستینگ انجینرینگ، رایانه مذکور در سانتا کلارا واقع در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. «سربراس» (یک شرکت هوش مصنوعی آمریکایی) آن را راهبری می کند.
با عرضه فناوری هوش مصنوعی به بازار، تقاضا برای ابر رایانه ها در حال افزایش می باشد. هدف آنها کمک به کسب وکارها جهت تولید مدل های آموزش می باشد. در همین راستا شرکت هایی مانند مایکروسافت پیشنهاد کرده اند زیرساخت های بسیار گرانقیمت بسازند.  آن ها قصد دارند این زیرساخت ها را به شرکت ها اجاره دهند.

در مورد G42 چه می دانید؟

G۴۲ در امارات متحده عربی یک هلدینگ فناوری است.  هدف این هلدینگ ایجاد یک زیرساخت برای دنیایی آینده نگرانه است. این شرکت برای تحقیق رویای خود با دولت ها و کشورهای همکاری می کنند. رویای این شرکت ها استفاده از ابررایانه های سیستم کندرگلکسی جهت حل بزرگترین چالش های انسان امروزی می باشد.
در این میان شرکت های فناوری خوشه های عظیمی از واحدهای پردازش گرافیکی(GPU) یا همان مغز مدل های هوش مصنوعی ساخته اند. اندروفلدمن مدیر ارشد اجرایی شرکت سربراس سیستم که با G۴۲ همکاری می کند، در این باره می گوید: برای توزیع یک مدل میان چند هزار جی پی یو کوچک به چند ماه زمان و کارشناسانی با تخصص های نادر نیاز است.
فلدمن و همکارانش به جای استفاده از یک ابر رایانه مرکزی مشغول ساخت ابررایانه های هوش مصنوعی متصل به یکدیگر هستند که می توانند مدت زمان یادگیری مدل این فناوری را کاهش دهند. با کمک این روش تنظیم مدل های هوش مصنوعی مولد چند دقیقه طول می کشد و یک فرد می تواند تمام این فعالیت ها را انجام دهد.
مطالب پیشنهادی  حجم مغز انسان به‌آرامی اما پیوسته در حال افزایش می باشد

قدرت سیستم کندر گلکسی

در هر هسته سیستم کندر گلکسی یک ابر رایانه قرار دارد که نخستین نمونه آن به تازگی رونمایی شده است. سربراس تاکنون ۶۴ پردازشگر هوش مصنوعیCS-۲ را سرهم بندی کرده تا ابر رایانه CG-۱ را بسازد.
هسته های پردازنده EPYCمتعل به شرکت AMD سیستم را تغذیه می کنند که دارای۵۴ میلیون هسته رایانشی بهینه سازی شده با هوش مصنوعی با پهنای باند فابریک ۳۸۸ ترابیت بر ثانیه و حافظه ذخیره سازی ۸۲ترابایتی هستند.
سیستم در محاسبات ۱۶ بیتی می تواند قدرت رایانش ۴ اگزافلاپ را ارائه کند که بسیار سریع تر از پر سرعت ترین ابر رایانه فعلی جهان است.
سربراس و G۴۲ تصمیم دارند دو ابررایانه دیگر به نام های CG-۲ و CG-۳ را در اوایل ۲۰۲۴ میلادی ارائه و سیستم CG-۱ را به عنوان سرویس ابر رایانشی برای مشتریان عرضه کنند.

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

سن بلوغ دیجیتالی چیست ؟

ی مرداد 1 , 1402
سن بلوغ دیجیتالی
//

شاید برای شما جالب باشد