پردازنده M3 اپل با هزینه های سرسام آور

     تاریخ آخرین ویرایش :   14 آبان 1402       15 بازدید
پردازنده M3 اپل
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

هزینه‌ تولید پردازنده M3 اپل سرسام‌آور است

پردازنده M3 اپل با هزینه های سرسام آور تولید می شود. گفته شده است که اپل برای طراحی و تولید تراشه‌های سری M3، بیش از یک میلیارد دلار پول خرج کرده تا پیچیده‌ترین پردازنده‌ها را برای آی‌مک و مک‌بوک بسازد.
سرویس اخبار تکنولوژی – پردازنده‌ی A17 Pro، اولین تراشه‌ای بود که اپل از فناوری ۳ نانومتری TSMC برای ساخت آن استفاده کرد. A17 Pro وارد گوشی آیفون ۱۵ مدل‌های پرو و پرو مکس شد.
کوپرتینویی‌ها هفته‌ی گذشته تراشه‌های سری M3 را با همین لیتوگرافی برای آل این وان و لپ تاپ های جدیدشان رونمایی کردند. تحلیلگری موسوم به جی گلدبرگ در مقاله‌ی خود نوشته که اپل تا زمان طراحی و تولید M3، حدود یک میلیارد دلار هزینه کرده است.
گلدبرگ نوشت: «باید فرض کنیم که هزینه‌های تولید هر سه مدل از سری M3 نزدیک به یک میلیارد دلار برای اپل تمام شده است. تعداد کمی از شرکت‌ها قادر به پرداخت چنین هزینه‌ی هنگفتی هستند.»

تراشه‌ی M3 Max با داشتن ۹۲ میلیارد ترانزیستور، پیچیده‌ترین پردازنده‌ی تاریخ اپل است

به گزارش خبر ICT از ایستنا ، خانواده‌ی M3 اپل در حال حاضر از سه CPU با تراکم ترانزیستور مختلف تشکیل شده است: M3 با ۲۵ میلیارد ترانزیستور که برای آل‌این‌وان و لپ‌تاپ‌ میان‌رده با کاربرد عمومی و تبلت‌ پرچمدار اپل استفاده می‌شود، M3 Pro با ۳۷ میلیارد ترانزیستور برای دستگاه‌های با عملکرد بالاتر با قدرت پردازش گرافیکی و گیمینگ بیشتر و M3 Max که با ۹۲ میلیارد ترانزیستور برای مک‌بوک‌ و AIO پرچمدار و پرقدرت اپل استفاده می‌شود.
هر تراشه برای پاسخگویی به نیازهای محاسباتی مختلف طراحی شده است، از کارهای عادی تا برنامه‌نویسی حرفه‌ای، شبیه‌سازی‌های مهندسی سنگین، طراحی‌های گرافیکی و گیمینگ.
تراشه‌ی M3 که CPU هشت هسته‌ای و GPU داخلی هشت یا ۱۰ هسته‌ای دارد، با پردازنده‌ AMD سری Phoenix (۲۵ میلیارد در مقابل ۲۵٫۴ میلیارد ترانزیستور) در سطح پیچیدگی مشابهی قرار دارد، اما M3 Pro و M3 Max بسیار پیچیده‌تر هستند.
تراشه‌ی M3 Max با داشتن ۹۲ میلیارد ترانزیستور، پیچیده‌ترین پردازنده‌ی تاریخ اپل است. با این حال، بر اساس آنچه که درباره‌ی برخی از پردازنده‌های هوش مصنوعی آینده می‌دانیم، این جایگاه زیاد دوام نخواهد داشت.
اپل در سال ۲۰۲۲، بیش از ۲۶ میلیارد دلار در بخش تحقیق‌ و توسعه‌ صرف کرد و سهم قابل توجهی از این هزینه به طراحی تراشه اختصاص یافت. بررسی آمار سرمایه‌گذاری در صنعت تراشه نشان می‌دهد که اپل یکی از چند شرکتی است که توانایی مالی برای انجام چنین کارهایی را دارد.

قیمت آل این وان اپل

توسعه‌ی پردازنده‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان و بلند‌مدت است. هنگامی که صحبت از پلتفرم کاملاً جدیدی مانند خانواده‌ی M3 اپل می‌شود، هزینه‌ی توسعه به‌شدت افزایش می‌یابد؛ به‌ویژه در مورد اپل که عمدتاً سعی می‌کند تا حد امکان بر اساس طراحی‌های انحصاری خودش پیش برود.
با وجود این سرمایه‌گذاری عظیم، قیمت آل این وان اپل در کانفیگ مختلف متفاوت می باشد. کانفیگ پایه از ۱٬۲۹۹ دلار و قیمت مک بوک پرو ۱۴ اینچ نیز از ۱٬۵۹۹ دلار شروع می‌شود. این دو محصول ارزان نیستند. اما قیمتشان به‌عنوان اولین کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌ی سه نانومتری تا حدی منطقی است. (البته کانفیگ پایه‌ی مک‌بوک پروهای جدید ارزش خرید بسیار پایینی دارد).
تراشه‌‌‌های سری M3 از هسته‌های سفارشی خود بر اساس معماری Arm استفاده می‌کنند. پردازنده‌های موردبحث در واحد پردازنده‌ی گرافیکی مجهز به پشتیبانی سخت‌افزاری از رهگیری پرتو می باشند. این ره گیر دارای شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری برای تکنیک Mesh Shading، واحد پردازش هوش مصنوعی جدید و موتور مدیای پیشرفته‌ هستند.
مطالب پیشنهادی  رفع فیلتر گوگل پلی

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

شرکت های بزرگ جهان از لحاظ تعداد کارمندان

ی آبان 14 , 1402
شرکت های بزرگ جهان
//

شاید برای شما جالب باشد