دلایل بیماری آلزایمر و کاهش حافظه

     تاریخ آخرین ویرایش :   19 فروردین 1403       7 بازدید
دلایل بیماری آلزایمر
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 4 دقیقه

دلایل بیماری آلزایمر و کاهش حافظه

دلایل بیماری آلزایمر در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. هرچند ژنتیک در این بیماری نقش دارد، اما مواردی مانند رژیم غذایی، ورزش، زندگی اجتماعی، و بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون بالا نیز موثر هستند.
کمبود خواب
وقتی کمبود خواب دارید، یادآوری سخت‌تر است. خواب پیوندهای بین سلول‌های مغز را تقویت می‌کند که به شما کمک می‌کند در طولانی مدت به یاد آورید. 8 ساعت در شب بخوابید، روزانه ورزش کنید، به برنامه خواب منظم پایبند باشید و در اواخر روز از الکل و کافئین اجتناب کنید.

دارو
داروهایی که شما را آرام می‌کنند، مانند داروهای خواب آور و آرام بخش می‌توانند حافظه شما را ضعیف کنند. اما مقصران نه چندان آشکار، داروهای فشار خون، آنتی‌هیستامین ها و داروهای ضدافسردگی هستند.. هنگامی که داروی جدیدی را شروع می‌کنید، هر گونه مشکل حافظه را به پزشک خود بگویید.

دیابت
افراد مبتلا به این بیماری بیشتر در معرض مشکلات حافظه از جمله زوال عقل هستند. ممکن است قند خون یا انسولین بالا به عروق خونی کوچکی به نام مویرگ‌های مغز آسیب برساند. اگر سعی کنید با دارو، ورزش و رژیم غذایی سالم از دیابت خود جلوگیری کنید یا حداقل آن را کنترل کنید، ممکن است بتوانید این کاهش حافظه را کاهش دهید.

مطالب پیشنهادی  درمان با هوش مصنوعی

ژنتیک 

ژن ها به تعیین زمان و اینکه آیا حافظه شما شروع به محو شدن می‌کند و اینکه آیا به زوال عقل مبتلا می‌شوید کمک می‌کند. اما مسئله ساده نیست. به نظر می‌رسد ژنتیک در برخی از انواع زوال عقل بیش از سایرین اهمیت دارد و ژنی که بر حافظه یک فرد تأثیر می‌گذارد ممکن است در فرد دیگر تأثیری نداشته باشد. یک آزمایش ژنتیکی توسط پزشک ممکن است اطلاعات را بدهد.

سن
با افزایش سن، قدرت حافظه کاهش می‌یابد. تعداد افراد مبتلا به آلزایمر که شایع‌ترین شکل زوال عقل است، هر 5 سال بعد از 65 سالگی دو برابر می‌شود. ژنتیک در این بیماری نقش دارد، اما مواردی مانند رژیم غذایی، ورزش، زندگی اجتماعی، و بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون بالا نیز موثر هستند.

سکته

سکته مغزی جریان خون را به بخشی از مغز متوقف می‌کند. پس از آن، بافت مغز آسیب دیده می‌تواند فکر کردن، صحبت کردن، به خاطر سپردن یا توجه کردن را سخت کند که به آن دمانس عروقی می‌گویند. این بیماری همچنین می‌تواند با یک سری ضربات کوچک در طول زمان اتفاق بیفتد. اگر شک به سکته مغزی دارید این موارد را بخاطر بسپارید: افتادگی صورت، ضعف بازو، مشکلات گفتاری و تماس با 115.

سیگار کشیدن
به نظر می رسد سیگار قسمت‌هایی از مغز را که به تفکر و حافظه کمک می‌کنند را کوچک می‌کند. همچنین خطر زوال عقل و سکته مغزی را افزایش می دهد.. اگر سیگار می‌کشید و می‌خواهید آن را ترک کنید، با پزشک یا متخصص سلامت روان صحبت کنید.

بیماری قلبی
پلاک‌ها در شریان‌ها ایجاد می‌شود و جریان خون به مغز و سایر اندام‌ها را کند می‌کند که به این بیماری تصلب شرائین می‌گویند که می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود که هر دو احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند.

مطالب پیشنهادی  حجم مغز انسان به‌آرامی اما پیوسته در حال افزایش می باشد

فشار خون بالا

این بیماری، خطر مشکلات حافظه از جمله زوال عقل را افزایش می‌دهد که به احتمال زیاد به علت آسیب به به عروق خونی مغز است. همچنین می تواند منجر به شرایط دیگری مانند سکته شود که باعث زوال عقل می شود. به نظر می رسد افرادی که فشار خون خود را با رژیم غذایی، ورزش و دارو کنترل می‌کنند، می توانند این افت فعالیت مغز را کاهش دهند یا از آن جلوگیری کنند.

افسردگی و اضطراب
اگر مضطرب یا افسرده هستید، اغلب تمرکز کردن یا یادآوری چیزها دشوارتر است. علاوه بر این، احتمال ابتلا به زوال عقل نیز بیشتر است. اگر اضطراب یا افسردگی مانع لذت بردن شما از زندگی عادی روزمره می شود یا به آسیب رساندن به خود فکر می‌کنید، با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید.

آسیب به سر
ضربه به سر (آسیب مغزی تروماتیک) می‌تواند بر حافظه کوتاه مدت تأثیر بگذارد. استراحت، دارو و توانبخشی پزشکی می تواند به بهبودی شما کمک کند. ضربات مکرر در بوکس یا فوتبال، خطر ابتلا به زوال عقل را در آینده افزایش می‌دهد. اگر سرتان ضربه خورده و سپس از حال رفتید یا تاری دید داشتید یا اگر احساس سرگیجه، گیجی یا حالت تهوع داشتید، به بیمارستان مراجعه کنید.

چاقی

اگر شاخص توده بدنی (BMI) شما در میانسالی بیش از 30 باشد، خطر ابتلا به زوال عقل در سنین بالاتر بیشتر است. اضافه‌وزن در هر زمان احتمال بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، که گاهی اوقات منجر به زوال مغز و مشکلات حافظه می شود. ممکن است بتوانید با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، چاقی را بهبود ببخشید.

مطالب پیشنهادی  پرچمدار جدید گوگل

فقدان ورزش
ورزش منظم خطر زوال مغز، مشکلات حافظه و زوال عقل را کاهش می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد که عملکرد مغز را در افرادی که قبلاً زوال عقل دارند بهبود می‌بخشد. در بیشتر روزهای هفته به مدت 30 دقیقه بیرون بروید و پیاده‌روی یا شنا کنید.

رژیم غذایی بد
تغذیه ناسالم می‌تواند منجر به بیماری قلبی شود که می تواند باعث مشکلات مغزی از جمله مشکلات حافظه و زوال عقل شود. به همین دلیل است که رژیم غذایی سالم مدیترانه ای برای مغز شما نیز مفید است. این رژیم علاوه بر غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، ماهی، آجیل، روغن زیتون و سایر چربی های سالم مانند آووکادو را شامل می‌شود و گوشت قرمز را به حداقل می‌رساند.

دلایل بیماری آلزایمر

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

خطر هوش مصنوعی برای امنیت دارندگان آیفون و اندروید

ی فروردین 19 , 1403
خطر هوش مصنوعی برای امنیت دارندگان آیفون و اندروید
//

شاید برای شما جالب باشد