B2B , C2B , B2A عباراتی که روزانه از آن می شنویم در این یاداشت به توضیحاتی مختصری در مورد آن می پردازیم!
تجارت الکترونیک به شیوه ای از تجارت گفته میشود که در آن بازارهای خرید و فروش به صورت آنلاین صورت میگیرد. به این معنا که شبکههای اینترنتی به عنوان واسطه میان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عمل میکنند.
فروشگاههای اینترنتی در حکم بنگاههای اقتصادی عمل میکنند و کاربران اینترنتی نیز همان خریداران و مشتریان میباشند. از تجارت الکترونیک میتوان با عنوان «کسب و کار اینترنتی» نیز یاد کرد. در سالهای اخیر به دلیل رشد روزافزون استفاده از اینترنت، تجارت الکترونیک بیش از پیش کاربرد یافته است که همچون گذشته یک واژه بیگانه و نامأنوس به شمار نمیرود.
انواع تجارت الکترونیک تجارت الکترونیک به لحاظ تراکنشها به انواع مختلفی طبقه بندی میشود: ارتباط فروشنده با فروشنده (B2B): در این روش بنگاهها و فروشندهها به عنوان طرفین معامله به شمار میروند. ارتباط فروشند و مشتریان (B2C): در این نوع تجارت که بسیار رایج است، ارتباط تجاری مستقیم بین فروشندهها و مشتریان برقرار میباشد. ارتباط مشتریان و فروشندهها (C2B): در این نوع خریداران به کمک اینترنت محصولات شرکتها را اعم از کالا و یا خدمات خریداری میکنند. ارتباط مشتریان با مشتریان (C2C): در این شیوه ارتباط خرید و فروش میان مشتریان برقرار میباشد. ارتباط بین بنگاهها و سازمانهای دولتی (B2A): این نوع تعاملات تجاری بین بنگاههای اقتصادی و شرکتها میباشد که از جمله پرداخت مالیاتها و عوارض از جمله تعاملات آنها به شمار میرود. ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C): در این نوع تجارت الکترونیک ارتباط اصلی میان دولت و توده مردم برقرار است که شامل بنگاههای اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان میباشد. این شیوه تجارت در ذیل دولت الکترونیک میگنجد. ارتباط بین دولتها (G2G): در این نوع تجارت الکترونیک، ارتباط میان دولتها برای برقراری روابط تجاری از قبیل صادرات و واردات میباشد. کاربرد تجارت الکترونیک تجارت الکترونیکی در سطح وسیعی کاربرد دارد به این معنا که نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است؛ بلکه شامل سایر جنبههای فعالیت تجاری مانند تهیه لیست از کالاها، مدیریت تولید، تهیه، توزیع، جا به جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش میشود.
مراحل راه اندازی تجارت الکترونیک ثبت دامین طراحي سایت حرفه ای خرید فضای اينترنتی پرداخت الکترونيکي ایجاد و تأمین امنيت وب سايت برای مشتریان بازاريابي، تبلیغات و جذب مشتریان مزایای تجارت الکترونیک چیست؟ 1- قابلیت کاهش قیمت محصولات 2- جهانی شدن فعالیت شرکتها 3- افزایش تعداد مشتریان از طریق بازاریابی 4- امکان خرید بصورت آنلاین و در هر ساعت از شبانه روز 5- گسترش فعالیتهای شرکت در سطح ملی و بینالمللی 6- امکان مقایسه سریع و به موقع قیمت محصولات توسط مشتریان 7- تسهیل حمل و نقل عمومی و کاهش هزینههای ارتباط از راه دور 8- دسترسی مشتریان به اطلاعات مربوط و مفصل در عرض چند ثانیه 9- کمک به شرکتهای کوچک برای مقابله و رقابت با شرکتهای بزرگ 10- تهیه مواد و خدمات مورد نیاز در کمترین زمان ممکن از سایر شرکتها 11- ایجاد انتخابهای گسترده برای مشتریان و در نتیجه رضایتمندی آنها 12- امکان تعامل و برقراری ارتباط میان مشتریان و مبادله نظرات و مقایسه تجربیات آنها 13- امکان کار در منزل و کاهش نیاز به طی کردن مسافتهای درون شهری و به تبع آن کاهش ترافیک و آلودگی 15- حذف واسطهها و کوتاه کردن کانالهای بازاریابی و در نتیجه تولید محصولات با قیمت نهایی کمتر و سود بیشتر 16- امکان استفاده مردم در سراسر دنیا اعم از کشورهای صنعتی و در حال توسعه و مناطق روستایی و دورافتاده 17- کاهش هزینه توزیع و تولید، افزایش کیفیت خدمات اجتماعی و خدمات بهداشتی درمانی معايب تجارت الکترونيک 1- کاهش ميزان توليد 2- تأثير ناشناخته آن بر روابط اجتماعي انسان 3- کاهش توليد شرکتهاي ورشکسته 4- اينترنت به عنوان يک شبکه فاقد سياستگذارى و بدون مالک 5- از بین رفتن بخش وسیعی از مشتریان با واگذارى بخش عمدهاى از بازارهاى صادراتى به رقباى خارجي 6- مسلط شدن مديريت و سرمايه گذاران خارجى با حداقل بها بر مراکز تولیدی داخلی
منبع : وب کده