محدودیت‌های بیت‌کوین

     تاریخ آخرین ویرایش :   20 بهمن 1397       3 بازدید
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

 

ایتنا – بیت‌کوین یک مشکل اساسی دارد که برمی‌گردد به نحوه ایمن‌سازی آن. در واقع به دلیل روش محافظت از بیت‌کوین در برابر حملات، این ارز دیجیتالی محدودیت‌های زیادی دارد.
به گزارش ایتنا به نقل از technologyreview، مقاله جدیدی که از سوی بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی منتشر شده، نشان می‌دهد بیت‌کوین تنها محدود به یک روش برای پرداخت باقی خواهد ماند که به آن گواه کار (proof of work) می‌گویند.

همانطور که به‌تازگی در حمله به اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) شاهد بودیم، اگر کسی بتواند بیش از نیمی از ظرفیت کاوش (mining) یک سیستم از نوع گواه کار را بدست بیاورد، می‌تواند از آن برای وارونه کردن تراکنش‌ها استفاده کرده و از ارز دیجیتالی یک بار دیگر نیز بهره ببرد.

این حمله که «حمله خرج مضاعف» (double-spend attack) نامیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که یک مهاجم به کسی ارز دیجیتالی پرداخت می‌کند و سپس نسخه‌ای جایگزین برای بلاک‌چین تدارک می‌بیند که در واقع هرگز پرداختی در آن صورت نمی‌گیرد.

محدودیت دیگر مربوط می‌شود به نحوه پرداخت به کاوشگران برای ایمن‌سازی ارز. کاوشگران بیت‌کوین برای بدست آوردن تعدادی از آنها، یک بلوک جدید به زنجیره اضافه می‌کنند که «پاداش بلوکی» نامیده می‌شود.
زمانی که کاربران انفرادی بیت‌کوین تراکنش‌های جدیدی انجام می‌دهند، این کاوشگران می‌توانند از تراکنش‌ها کارمزد نیز دریافت کنند. این درآمد انگیزه‌ای است برای کاوشگران برای فعالیت به نفع تمامی شبکه و نه اینکه به حملات خرج مضاعف که خودخواهانه هستند، مبادرت بورزند.

اما در مورد بیت‌کوین، این امر با گذشت زمان کمرنگ خواهد شد؛ چرا که این سامانه طوری طراحی شده که در طی زمان، پاداش بلوکی رنگ ببازد.
2بیت کوین
از سوی دیگر، کارمزد تراکنش‌ها به‌تنهایی برای حفظ امنیت سامانه کافی نیست. در واقع هنگامی که پاداش به صفر برسد، شاید ماه‌ها طول بکشد که یک پرداخت غیرقابل بازگشت گردد.
تحلیلگران معتقدند صورت دادن چنین تحول بنیادینی در نرم‌افزار یک شبکه رمزارز، احتمالاً نیازمند شکلی از هماهنگی اجتماعی باشد.

مطالب پیشنهادی  قوانین دیجیتالی جدید اتحادیه اروپا

البته بیت‌کوین همواره با چنین چالش‌هایی دست و پنجه نرم کرده است. در این میان، اتریوم در تلاش است تا از گواه کار، به یک روش جایگزین به نام «گواه سهام» گذر نماید و جامعه پشتیبان آن به خوبی می‌داند که این کار از دیدگاه اجتماعی، تا چه اندازه دشوار می‌تواند باشد.

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

جست‌وجوی هوش فرازمینی

ش بهمن 20 , 1397
//

شاید برای شما جالب باشد