ماده حافظه‌داری که صنعت رباتیک را متحول می‌کند

     تاریخ آخرین ویرایش :   16 مهر 1401       37 بازدید
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

ماده حافظه‌داری که صنعت رباتیک را متحول می‌کند

مهندسان نوعی ماده جدید حافظه‌دار و منعطف کشف کردند. طبق ادعای آنان می‌تواند در همه‌چیز از موتور جت تا عرصه رباتیک تحول اساسی ایجاد کند.

ماده حافظه‌داری که صنعت رباتیک را متحول می‌کند. مهندسان نوعی ماده جدید حافظه‌دار و منعطف کشف کردند. طبق ادعای آنان می‌تواند در همه‌چیز از موتور جت تا عرصه رباتیک تحول اساسی ایجاد کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، گروهی از موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) «ماده هوشمندی» با استفاده از نوع خاصی از سرامیک ساختند که تحمل طیف وسیعی از دماها و قابلیت بارها و بارها استفاده دارد.

این ماده وقتی با دما، تنش مکانیکی یا میدان الکتریکی یا مغناطیسی تحریک شود، می‌تواند تا ۱۰ درصد تغییر شکل دهد.

مواد فلزی منعطف زیادی با ویژگی حافظه‌دار بودن ساخته شده است. اما کاربردهای این مواد در دماهای بالا و در مقیاس‌های ریز همچنان محدود است.

این ماده چه کاربردی دارد

پروفسور کریستوفر شو ، از بخش مهندسی و علوم مواد ام‌آی‌تی گفت: «همه مواد منعطف حافظه‌داری که هم‌اکنون در جهان وجود دارد از جنس فلز است.»

«وقتی با تغییرهای اتمی شکل ماده را عوض کنیم ممکن است آسیب بسیار زیادی به آن وارد شود. اتم‌ها باید دوباره جاگیر شوند و ساختارشان را تغییر دهند. همچنان که اتم‌ها جابه‌جا و دوباره جاگیر می‌شوند، به نوعی ممکن است به راحتی در جای اشتباهی قرار گیرند.»

محققان برای پدید آوردن این سرامیک منعطف از همه ابزارهای پیشرفته علمی استفاده کرده اند. ابزارهایی همانند ترمودینامیک رایانشی، فیزیک تغییر فاز، محاسبات کریستالوگرافیکی و فراگیری ماشین .

مطالب پیشنهادی  درمان با هوش مصنوعی

هنوز تا دستیابی به کاربردهای عملی این ماده راه درازی باقی است.

پروفسور شو گفت:

ساختن پیستون هیدرولیکی در مقیاس ریز بسیار دشوار است. در مقیاس ریز ساختنش خیلی سخت است.

«اما این فکر که نسخه حالت جامدی از آن در مقیاس خیلی ریز بسازیم- همیشه حس کرده‌ام کاربردهای بسیاری در حرکت‌ ریزمقیاس داشته باشد. از چنین مواد پوشیدنی هوشمند می‌توان در ریزربات‌ها در جاهای کوچک، شیرهای حاوی آزمایشگاه تراشه‌ای (لب آن چیپ) و بسیاری از چیزهای ریزی که نیاز به فعال‌سازی و تحریک دارند استفاده کرد.»

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

ترک پنهانی گروه واتساپ

ش مهر 16 , 1401
ترک پنهانی گروه واتساپ
//

شاید برای شما جالب باشد