رباتهای شوینده لباس با حس لامسه

     تاریخ آخرین ویرایش :   11 آبان 1401       56 بازدید
رباتهای شوینده لباس
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

رباتهای شوینده لباس با حس لامسه

ربات های دارای حس لامسه به زودی میتوانند به افراد در شستشوی لباس ها و سایر کارهای روزمره کمک کنند.

اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات – به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا وسیما محققان دانشگاه “کارنگی ملون”  می گویند ربات های دارای حس لامسه به زودی می توانند به افراد در شستشوی لباس ها و سایر کارهای روزمره کمک کنند. زیرا یک تکنیک جدید به آن ها حس لامسه می دهد . این سیستم که ReSkin نام دارد، به ربات ها این امکان را می دهد که تنها با استفاده از حس لامسه، بین اشیا مختلف مانند لایه های نازک یک پارچه تمایز قائل شوند، چیزی که برای انسان امری عادی است. این چالش تا همین اواخر شبيه سازي حس لامسه در علم رباتیک سخت کرده بود.

نیاز به حسگر برای تاکردن لباس

“دیوید هلد” (David Held) استادیار دانشکده علوم کامپیوتر و رییس آزمایشگاه “R- Pad” گفت: انسانها به چیزی نگاه می کنند، سپس از حس لامسه استفاده می کنند. حس لامسه باعث می شود که ربات در موقعیت مناسبی برای گرفتن اشیا قرار گیرد. بسیاری از کارهایی که انسان ها با حس لامسه انجام می دهند برای همه ما طبیعی است. ما آنقدر درباره آن فکر نمی کنیم، بنابراین نمی دانیم دارا بودن این حس چقدر ارزشمند است.

برای تا کردن لباس ها، ربات ها به حسگری نیاز دارند. این حسگرها روشی را که انگشتان انسان می توانند لایه بالایی حوله یا پیراهن را حس کنند و لایه های زیر آن را بگیرند، تقلید کنند. محققان می توانند به ربات آموزش دهند که لایه بالایی پارچه را حس کند و آن را بگیرد، اما بدون اینکه ربات لایه های دیگر را حس کند، نمی تواند آن ها را بگیرد یا پارچه را تا کند. اما این مشکل را چگونه میتوان حل کرد؟

مطالب پیشنهادی  درمان با هوش مصنوعی

تلاش محققین برای رفع این مشکل

محققان با هدف رف این مشکل نوعی پوست با منبع باز و حساس به لمس تولید کرده اند. ویژگی این پوست وجود پلیمر نازک و الاستیک همراه با ذرات مغناطیسی می باشد. ویژگی این پوست ایجاد حس لامسه سه محوره می باشد. ReSkin به ربات کمک می کند تا لایه های پارچه را حس کند نه اینکه آن ها را صرفا از طریق بینایی درک کند.

دکتر “توماس ونگ” (Thomas Weng) می گوید : این پوست با خواندن تغییرات میدان های مغناطیسی ناشی از فرورفتگی حرکت، می تواند حس لامسه را  ایجاد کند. حتی ما می توانیم از این حسگر لمسی برای تعیین این که چند لایه پارچه برداشته ایم استفاده کنیم.

محققان می گویند که به ربات آموزش نداده اند که چگونه یا کجا پارچه را بگیرد. در عوض، آن ها با تخمین تعداد لایه های پارچه با استفاده از حسگرهای ReSkin و تنظیم دستگیره برای امتحان مجدد، به آن آموزش دادند که چند لایه پارچه را بگیرد. سپس ربات را تماشا کردند که یک و دو لایه پارچه را با استفاده از بافت ها و رنگ های مختلف برداشت.

رباتهای شوینده لباس

 

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

تجارت الکترونیک فرامرزی در چین

چ آبان 11 , 1401
تجارت الکترونیک فرامرزی
//

شاید برای شما جالب باشد