ربات تایدی بوت خانه را مرتب می‌کند

     تاریخ آخرین ویرایش :   3 تیر 1402       43 بازدید
ربات تایدی‌ بوت
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 3 دقیقه

ربات «تایدی بوت» خانه را مرتب می‌کند

ربات تایدی‌ بوت لباس‌های شسته را مرتب می‌کند، اسباب‌بازی‌ها را جمع می‌کند و حتی زباله را در سطل زباله می‌اندازد‌.
سرویس اخبار تکنولوژی – دانشمندان دانشگاه پرینستون دستگاهی به نام تایدی‌بوت (TidyBot) ساخته‌اند. این ربات می تواند لباس‌های شسته را مرتب نماید، اسباب‌بازی‌ها را در جعبه‌های مناسب قرار دهد و حتی زباله را در سطل زباله می‌اندازد.

نشریه تلگراف گزارش می‌دهد مهندسان این دانشگاه طی سناریویی واقعی مشابه اتاق به‌هم‌ریخته یک نوجوان، متوجه شدند که تایدی‌بوت قادر است تا ۸۵ درصد اشیاه مختلف را سر جای درست بگذارد.

به گزارش خبر آی سی تی از ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، مفهوم سازماندهی برای هر فرد با دیگران متفاوت است. بنابراین این گروه با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به کاربر امکان می دهند که براساس ترجیح شخصی خود، دستگاه را برنامه‌ریزی کند تا اجسام مورد نظر را در مکان‌های مشخصی بگذارد.

تلگراف می‌نویسد این دستگاه به دو دوربین، یک بازوی رباتی چند مفصلی و یک پایه مربع سنگین که می‌تواند به اطراف حرکت کند مجهز است.

در این سناریو هشت موقعیت واقعی که در هریک از آن‌ها ۷۰ شی‌ء مختلف روی زمین پراکنده بود ایجاد کردند. این دستگاه می‌بایست آن‌ها را دسته‌بندی کند و در یکی از ۱۱ ظرف موجود قرار دهد.

کاربر دستور خاص خود را به یک مدل زبانی بزرگ (LLM) می‌دهد -به‌‌طور خاص جی‌پی‌تی-۳، فناوری اوپن ای‌آی که نسل قبلی چت جی‌پی‌تی، پدیده جهانی شش ماه اخیر بود.

مطالب پیشنهادی  پروژه دیتاسنتر مایکروسافت و OpenAI

میزان موفقیت بالای ربات تایدی‌ بوت

عملکرد این دستگاه در ۸۵ درصد موارد موفقیت‌آمیز بود، یعنی از میزان موفقیت ۹۱ درصدی که در یک تجربه ساده‌تر آزمایشگاهی مشاهده شد، کمی کمتر بود.

جیمی وو، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی دکتری دانشگاه پرینستون می باشد. او می‌گوید: «هر فرد برای مرتب کردن خانه‌اش براساس سلیقه و نیاز شخصی خود تصمیم می‌گیرد که اشیای خاص را کجا بگذارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظافت روباتیک خانگی، تصمیم‌گیری در مورد جای درست اشیا است. ترجیح افراد ممکن است با هم بسیار متفاوت باشد و به سلیقه شخصی و سابقه فرهنگی بستگی دارد. ممکن است کسی بخواهد پیراهن‌ها را داخل کمد بگذارد و فرد دیگری دوست داشته باشد آن‌ها را داخل قفسه قرار بدهد.»

او می‌گوید که ال‌ال‌ام مانند چت جی‌پی‌تی «روشی موثر» برای حل این مسئله است.

ربات تایدی‌ بوت
ربات تایدی‌ بوت
فرد می‌تواند به این دستگاه نمونه‌هایی از جاهایی که می‌خواهد اشیا در آن قرار بگیرند بدهد. مثلا قوطی‌ها در قسمت بازیافت، پیراهن‌ سیاه روی لباس‌های تیره و اسباب‌بازی‌ها داخل کمد. در اینصورت دستگاه می تواند براساس این فهرست کوچک، نحوه قرار دادن اشیای مشابه را تشخیص بدهد.

دانشمندان این مطالعه‌ کارشناسان گوگل، دانشگاه پرینستون و استنفورد می باشند. آنها در مقاله‌ای که در آرکایو (arxiv) به صورت پیش‌ از چاپ (pre-print) می باشد به برخی نکات اشاره کرده اند. به اعتقاد این دانشمندان رویکرد آینده مسیری امیدوارکننده برای توسعه سیستم‌های روباتیک شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهد. این ربات ها قادرند صرفا با مجموعه‌ای کوچک از نمونه‌ها، تنظیمات عمومی کاربر را به‌سرعت و به شیوه‌ای موثر یاد بگیرند.»

«برخلاف رویکردهای کلاسیک که به جمع‌آوری داده‌ها و آموزش مدل‌های پرهزینه نیازمند است. نشان داده‌ایم که از مدل‌های زبان بزرگ می‌توان به صورت مستقیم برای دستیابی به تعمیم در رباتیک استفاده کرد. و از قابلیت‌های خلاصه‌سازی قدرتمندی که از حجم عظیمی از داده‌های متنی یاد گرفته‌اند بهره گرفت.»

مطالب پیشنهادی  رفع فیلتر گوگل پلی

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

مخاطرات هوش مصنوعی و نگرانی های متخصصان

ش تیر 3 , 1402
مخاطرات هوش مصنوعی
//

شاید برای شما جالب باشد