رآکتور همجوشی هسته‌ای

     تاریخ آخرین ویرایش :   18 آذر 1402       30 بازدید
رآکتور همجوشی هسته‌ای
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بزرگترین رآکتور همجوشی هسته‌ای جهان وارد مدار شد

رآکتور همجوشی هسته‌ای روز جمعه در ژاپن افتتاح شد. این رآکتور بزرگترین رآکتور آزمایشی همجوشی هسته‌ای در جهان می باشد که در شمال توکیو به بهره برداری رسیده است.

بزرگترین رآکتور آزمایشی همجوشی هسته‌ای جهان روز جمعه در ژاپن افتتاح شد. این فناوری در مراحل ابتدایی خود قرار دارد اما برخی آن را پاسخی به نیازهای انرژی بشر در آینده می‌دانند.
همجوشی (fusion) با شکافت (fission) تفاوت دارد. شکافت تکنیکی است که در حال حاضر در نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌شود.  از طریق همجوشی دو هسته اتمی، به جای شکافتن یک هسته، انجام می‌شود.به گزارش خبر ICT از ایتنا هدف راکتور JT-60SA بررسی امکان همجوشی به عنوان یک منبع انرژی خالص ایمن، در مقیاس بزرگ و بدون کربن است.  در این فناوری باید انرژی تولید شده بیشتر از انرژی که برای تولید آن صرف می‌شود باشد.این ماشین شش طبقه، در آشیانه‌ای در منطقه ناکا در شمال توکیو، از یک دیگ «توکاماک» دوناتی‌شکل تشکیل یافته است. این ماشین حاوی پلاسمای چرخشی است که تا دمای 200 میلیون درجه سانتیگراد (360 میلیون درجه فارنهایت) حرارتدهی می‌شود.

 

پروژه مشترک بین اتحادیه اروپا و ژاپن
پروژه مشترک بین اتحادیه اروپا و ژاپن

پروژه مشترک بین اتحادیه اروپا و ژاپن

این یک پروژه مشترک بین اتحادیه اروپا و ژاپن است.  نمونه اولیه‌ای برادر بزرگش در فرانسه، یعنی راکتور آزمایشی بین‌المللی حرارتی هسته ای (ITER) در حال ساخت، به شمار می‌رود. هدف نهایی هر دو پروژه این است که هسته‌های هیدروژن را به هم پیوند بزنند. تا، از طریق یک همجوشی، یک عنصر سنگین‌تر، یعنی هلیوم، تولید شوند و انرژی حاصل از آن به شکل نور و گرما آزاد گردد، و به این ترتیب فرآیندی که در داخل خورشید اتفاق می‌افتد بازتولید شود.

محققان در ITER، که از بودجه خود فراتر رفته است، از برنامه عقب مانده و با مشکلات فنی عمده‌ای مواجه شده است، امیدوارند به هدف عظیم فناوری همجوشی هسته‌ای، یعنی انرژی خالص، دست یابند.

سام دیویس، معاون مدیر پروژه برای JT-60SA، گفت که این دستگاه «ما را به انرژی همجوشی نزدیک‌تر خواهد کرد».

مطالب پیشنهادی  آموزش استفاده از چت بات های چت‌جی‌پی‌تی ، کوپایلت و جمینای

دیویس در مراسم افتتاحیه این راکتور گفت: «این نتیجه همکاری بین بیش از 500 دانشمند و مهندس و بیش از 70 شرکت در سراسر اروپا و ژاپن است».

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، گفت JT-60SA «پیشرفته‌ترین توکاماک در جهان» است و شروع این عملیات را «نقطه عطفی برای تاریخ همجوشی» خواند.

سیمسون افزود: «همجوشی (فیوژن) این پتانسیل را دارد که به نوعی کلیدی از تامین انرژی در نیمه دوم قرن جاری تبدیل شود».

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

مشخصات گلکسی اس24 براساس تازه ترین شایعات

ش آذر 18 , 1402
مشخصات گلکسی اس24
//

شاید برای شما جالب باشد